Gå til innhold

Hvis du måtte bodd i et land i hver verdensdel. Hvilke?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Kjetil E skrev (22 minutter siden):

Costa Rica tilhører Nord Amerika.

Ups.. egt mellom amerika

Endret av Milky
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Europa: Spania

Asia: India

Afrika: Egypt eller Sør-Afrika

Oseania: Australia

Nord-Amerika: USA, Florida

Sør-Amerika: Ecuador 

Anonymkode: c8f5b...a9f

Skrevet
Milky skrev (49 minutter siden):

Ups.. egt mellom amerika

Ja ser det er fort å tenke Nord Amerika som USA og Canada evt Mexico. Men som verdensdel så regner man jo Nord Amerika fra Alaska til Pannama + øystatene i det Karibiske hav.

Men skjønner at det kan gå litt i ball når man blander inn begrep som Mellom Amerika og Latin Amerika i tillegg til å snakke om Sør og Nord Amerika.

Kan jeg spørre hvilket land i Sør Amerika du er ifra?

Sitter forøvrig med samme inntrykk som deg at Costa Rica fremstår som et veldig bra alternativ hvis man snakker Latin Amerika.

AnonymBruker
Skrevet

Asia: Nepal

Europa: Island

Afrika: Mauritsius 

Sør-Amerika: teller Falklandsøyene?

Nord-Amerika: USA

Oseania: New Zealand

Anonymkode: 915bb...631

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sør-Amerika: teller Falklandsøyene?

Anonymkode: 915bb...631

Tja spørs nesten hvem du spør. Spør du en fra Argentina vil du få et veldig entydig JA på spørsmålet.

Men normalt så tenker nok folk flest ikke på Falklandsøyene som en del av Sør Amerika, selv om den rent geografisk tilhører Sør Amerika, på samme måte som Grønland rent geografisk tilhører Nord Amerika.

Men siden øygruppen har vært britisk koloni helt siden den ble befolket på 1800 tallet er det ikke vanlig å tenke på den som en del av Sør Amerika. Men som sagt argentinerne vil hevde på sin hals at den er en del av Sør Amerika.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Europa: Irland

Afrika: Egypt

Sør-Amerika: Cuba, spennende land

Nord-Amerika: Canada, fordi ikke USA

Oseania: New Zealand, det er liksom Oseanias Canada, Australia er USA :P 

AnonymBruker
Skrevet

Europa: England. Elsker kulturen med fotball og pub. Ville bodd i en mindre by og fulgt det lokale fotballaget religiøst.

Asia: Taiwan eller Japan fordi de virker vestlige. Kunne evt. tatt et år på en øy i Thailand. Var en mnd i Kina og dit skal jeg aldri tilbake, ekkelt, skittent og forferdelig kultur. 

Afrika: Mauritius. Nydelige områder og så virker det ganske trygt. Har familie der.  

Sør-Amerika: Vanskelig..kanskje Uruguay? Måtte satt meg inn i det og hadde valgt det tryggeste stedet.

Nord-Amerika: Canada. Jeg vil ikke bli skutt.

Oseania: Australia, langs vestkysten et sted. Mye sol og varme og lite turister. 

Anonymkode: d34e9...df5

Skrevet

Europa: Croatia

Sør Amerika: Colombia

Afrika: Tanzania

Oseania: New Zealand

Nord Amerika: USA

Skrevet

Europa: En småby i Italia

Asia: Vanskelig å si, Indonesia kanskje? Eller Sri Lanka?

Sør-Amerika: Brasil, eller Costa Rica

Nord-Amerika: San Fransisco

Afrika: Kenya eller Tanzania

Oseania: Brisbane

AnonymBruker
Skrevet

Europa: Cypros

Asia: Singapore

Afrika: Kenya

Sør-Amerika: Uruguay

Nord-Amerika: Canada

Anonymkode: fb5aa...d39

Skrevet

Danmark. Om jeg hadde skrudd tiden 10 år tilbake ville jeg satset på å flytte dit for et år. Veldig glad i Danmark og dansk kultur.

Canada. 

Uruguay eller Chile.

Sør-Korea.

Australia. 

Sør-Afrika.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Europa: Island

Asia: Japan

Afrika: Marokko

Nord-Amerika: USA, Oregon

Sør-Amerika: Peru 

Anonymkode: 11625...9df

AnonymBruker
Skrevet
On 4/4/2021 at 7:48 PM, AnonymBruker said:

Europa (utenom Norge), Asia, Afrika, Sør-Amerika, Nord-Amerika, Australia (her får det bli by)? 

Og hvorfor?

Anonymkode: 48561...2f1

Nederland, jeg syklet rundt i Amsterdam en uke en gang, herlig. (andrevalg: stockholm)

Filippinene, snakket med en pen lærerinne derfra en gang og mange kan godt engelsk i det landet (pga historien)

Madagaskar i Afrika.

Venezuela, med Brasil som andrevalg.

Kanada !

New Zealand (verdensdelen er Oceania som er mer enn bare Australia)

Av en eller annen grunn endte jeg opp med landene som har de peneste damene.

Anonymkode: ed534...666

Skrevet (endret)
On 4/8/2021 at 1:15 PM, Kjetil E said:

Men siden øygruppen har vært britisk koloni helt siden den ble befolket på 1800 tallet er det ikke vanlig å tenke på den som en del av Sør Amerika. Men som sagt argentinerne vil hevde på sin hals at den er en del av Sør Amerika.

Det kan kanskje ikke kalles koloni når det aldri har vært en kolonisert befolkning der.

Jeg tror ikke argentinerne er så opptatt av øya. Det var den vaklende argentiske diktatoren som på 80-tallet invaderte den for å flytte fokus vekk fra landets egentlige problemer, piske opp patriotisme og sånn prøve å øke egen popularitet. Som diktatorer ofte gjør. Fokuserer på feil ting. Han trodde UK/Thatcher kom til å gi opp, men tok grundig feil. At øya ligger nærmere Buenos Aires enn London skal jo ikke automatisk bety at den må være argentinsk. I så fall er det mye landområder i verden som må bytte. Feks mange steder i Finnmark som ligger nærmere andre lands hovedsteder enn Oslo.

Endret av Charlie Amberson
Skrevet (endret)

Asia - Bali😍☀️🏝🤿🍸🌸

Europa - Hellas

Australia - Tasmania, mest fordi det ut fra bilder minner litt om Norge😬 

Endret av Smurfii
AnonymBruker
Skrevet

Tyskland, Tunisia, New Zealand, Chile, Canada og Bhutan. Jeg har vært i kun to av landene, så resten er ren gjetning 😂 

Anonymkode: e9198...bd4

Skrevet
Charlie Amberson skrev (6 timer siden):

Det kan kanskje ikke kalles koloni når det aldri har vært en kolonisert befolkning der.

Jeg tror ikke argentinerne er så opptatt av øya. Det var den vaklende argentiske diktatoren som på 80-tallet invaderte den for å flytte fokus vekk fra landets egentlige problemer, piske opp patriotisme og sånn prøve å øke egen popularitet. Som diktatorer ofte gjør. Fokuserer på feil ting. Han trodde UK/Thatcher kom til å gi opp, men tok grundig feil. At øya ligger nærmere Buenos Aires enn London skal jo ikke automatisk bety at den må være argentinsk. I så fall er det mye landområder i verden som må bytte. Feks mange steder i Finnmark som ligger nærmere andre lands hovedsteder enn Oslo.

Det er feil, da koloni er en  betegnelse som brukes om alle landområder et land råder over men som er utenfor landets egentlige grenser.

Og vel Argentina og Storbritannia har kranglet og vært uenige om Falklandsøyene helt siden Storbritannia tok makten over øyene fra Argentina i 1833. Og den ligger og ulmer den dag i dag selv om det ikke har vært noen krigføring siden 1982. Og det skulle gå 10 år før Argentina og Storbritannia gjenopprettet diplomatiske forbindelser etter krigen. Altså lenge etter at diktaturet var avsatt og demokratiet gjenninført i Argentina.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...