AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #1 Skrevet 4. april 2021 Stadig flere sliter med overvekt. Og vi ser jo også nå at overvektige er i risikogruppen når det gjelder covid. Er jo også betydelig større sjanse for diverse andre sykdommer også. Anoreksi blir tatt på alvor. Det blir ikke overvekt. Fastleger tørr ikke å gi beskjed. Komme med råd, henvise osv. Hva er grunnen? Fordi det er tabu å snakke om? Overvektige synes nok heller ikke det er gøy å snakke om. For som regel er jo matinntaket fir høyt og usunt. For mange kan det daværende flaut å innrømme at man ikke har disiplin over seg selv. Men i noen tilfeller er det jo andre problemer som ligger bak også. Feks depresjon. Og noen trenger kanskje et lite spark bak. Råd, støtte, kostholdsveiledning. Er det virkelig ok at samfunnet bare skal observere at stadig flere blir overvektig? Jeg skriver ikke dette for å virke frekk, men jeg skulle ønske det var mer fokus på dette. At hjelpen kommer tidligere. Det er jo mye lettere å gjøre noe med det hvis man er 15kg for mye i stedet for 50kg for mye. Har selv veid 20kg for mye. Jeg fant unnskyldninger. Skyldte på at butikkene bare lagde små størrelser (jeg brukte som regel xl, men trodde jeg bare var en L). Jeg fulgte oppskriftene til Berit Norstrand, for det skulle jo være så sunt. Men fete produkter gjorde jo bare at jeg la på meg. Jeg satt å tenkte på unnskyldninger for å slippe å være aktiv i stedet for å bare ta en tur ut uten å gruble mer på det osv. Hadde noen gitt et spark bak, så tror jeg at jeg ville klart å unngå å gå så mye opp, og jeg ville kanskje gjort noe med det tidligere. Jeg mener også at familie, venner og partner bør tørre å si i fra. På en grei måte da. Anonymkode: 57197...64c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #2 Skrevet 4. april 2021 Du kan ikke skylde på andre enn deg selv. At du ikke har tatt tak er ikke legen eller samfunnets skyld. Du fortsetter bare med å legge skylden på andre med dette her. Om man vil bli en bedre evrsjon av seg selv, må en selv ta tak. De færreste ønsker jobbe med seg selv, og det hjelper da heller ikke si noe til dem Anonymkode: a3956...76e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #3 Skrevet 4. april 2021 Ja , er svaret på overskriften. Anonymkode: 76585...d6a 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Du kan ikke skylde på andre enn deg selv. At du ikke har tatt tak er ikke legen eller samfunnets skyld. Du fortsetter bare med å legge skylden på andre med dette her. Om man vil bli en bedre evrsjon av seg selv, må en selv ta tak. De færreste ønsker jobbe med seg selv, og det hjelper da heller ikke si noe til dem Anonymkode: a3956...76e Men hvis noen er deprimert eller sliter på andre måter så vil det være vanskelig å ta tak i uten behandling for disse problemene også. Jeg tenker generelt på støtte. Om alle er redd for å støtte og hjelpe, så blir det enda mer tabu å søke hjelp. Noen trenger også bare en reality check. Anonymkode: 57197...64c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå