Gå til innhold

Pannestekt fisk - raskt tilbehør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (1 time siden):

Jeg liker couscous med sitron, litt olivenolje og grønnsaker av et eller annet slag (gjerne så enkelt som en finkuttet tomat) til laks.

Jeg synes også dette er godt. :) Jeg gjør som deg. Jeg koker opp vann i vannkoker siden jeg ikke har induksjon, heller vannet over couscous og lar det svelle under lokk eller plastfolie (hvis jeg har det i en vanlig bolle). Kutter opp det jeg har av grønt, jeg kan også gjerne bare bruke tomat, jeg kan også bruke sukkererter delt i to, rødløk, grillet paprika fra glass, agurk, ruccola, ferdigvasket spinat, persille hvis jeg har. Så rører jeg inn olivenolje, presset sitron, salt og pepper og grønnsakene. Det går veldig raskt og er godt til laks, helt enig. Jeg har gjerne litt rømme eller gresk yoghurt til også. 

Anonymkode: 7b980...ff7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange gode tips og idéer! Tusen takk folkens! 😃 Mye her som høres både godt, sunt og raskt ut, må si jeg er imponert over hvor mange gode idéer dere har.😊

Gleder meg til å teste ut ertepuré, stekte gulrotstaver, blomkålris, couscous og alt det andre dere foreslår. Har skrevet lang handleliste og skal i butikken i morgen. Har skrevet opp det Lime pepper-krydderet som AB...ece anbefaler, men har dere flere krydder-tips så kom med dem!
Hva slags krydder er godt til stekt torsk? Tenkte å teste ut å steke frossen torsk bare for å se om det går eller om den må tines først. Men vet ikke helt hva jeg kan til torsken. 

Ser dere nevner frossen ingefær/hvitløk/chili og knust ingefær eller hvitløk på boks. Dette høres helt perfekt ut for meg. Smaker det like godt som fersk ingefær/hvitløk, eller smaker det litt B-vare? Hvordan ser pakningene ut, eller hva heter produsenten? Skal absolutt teste ut dette hvis jeg finner det i butikken. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvis du bruker laks av god kvalitet, kan det også være digg å lettgrave den før du freser skinnsiden raskt i panna og serverer med stekt bok choy (lag en glaze på ponzu og litt sake og en dæsj sukker og reduser den før du steker bok choy med litt smør eller olje og har i glazen til slutt), ris og ponzusaus :) 

Anonymkode: dbaa9...748

Dette er nok noen nivå over hva jeg klarer å prestere på kjøkkenet, men bare av nysgjerrighet hva vil det si å lettgrave laks? ☺️

AnonymBruker skrev (På 5.4.2021 den 7.25):

Gitt det du skriver vil jeg også anbefale prepping, generelt. Det er veldig godt å bare kunne ta en god porsjon hjemmelaget mat ut av fryser eller kjøleskap når det er tid for middag i en travel hverdag. I tillegg til å lage opp hele middager, som supper, wok og gratenger, prepper jeg ved å vaske alt av grønnsaker og kutte det som skal brukes. Koke noen egg. Steke en kyllingfilet. Og så videre. Har du slike ingredienser klare går det superraskt å lage en kyllingsalat, eller pokebowl, til lunsj eller middag. 

Anonymkode: 5a572...768

Ja, jeg vet jeg burde egentlig lære meg å planlegge.:sjenert: Men jeg er så impulsiv, og plutselig har jeg ikke lyst på kylling selv om jeg har kylling stående klart i kjøleskapet, og så spiser jeg heller bare noen brødskiver. Men grønnsaker tåler kanskje å stå en dag ekstra i kjøleskap, så det kan jeg jo prøve å bli litt flinkere til å lage dagen i forveien. Tipset til Taluno om å ha kokte poteter i kjøleskapet og steke dem i panna høres hvertfall overkommelig ut for en nybegynner som meg så det skal jeg teste.

Forhåpentligvis blir jeg flinkere til å planlegge etterhvert som jeg blir flinkere på kjøkkenet. For hittil i livet har jeg egentlig aldri laget mat, det var alltid eksen min som stod for middagslaging så dette er ganske nytt for meg. Men alt må læres, og øvelse gjør mester, så jeg får bare prøve meg frem så går det sikkert bedre med tiden.😋 Det hjelper hvertfall veldig med så gode råd som dere kommer med!

Anonymkode: f304a...3dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt tradisjonelt: Kutt opp poteter og gulerøtter i små biter kvelden før. Ha disse i en bolle med vann i kjøleskapet. Disse er ferdig kokt på 10 minutter, samtidig steker du torsk og bacon😄

Anonymkode: 8a613...dc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan nesten garantere deg at det funker dårlig å steike torskefilet direkte fra frossen tilstand i stekepanne, men motbevis meg gjerne 😊

Anonymkode: 440eb...d35

Skrevet

Brukte spise mye torsk når jeg var sammen med en som var glad i fisk. Vi kjøpte ofte sånne billige blokker på kiwi. Ta ut og tin i kjøleskapet over natta. Har du en bra kniv kan du dele blokken mens den er fryst og bare bruke halvparten. 

Lag wok med grønnsaker, ha i par hele hvitløksfedd med skallet på. Tilsett fisken til sist. Enkelt, billig, kjapt og sunt. Har du poteter fra dagen før steker du dem, har i halve tomater, hvitløk og tilsetter fisken tre, fire minutter mot slutten. Alt i samme panne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan lage oljer og paster når du har tid. Fryse i isbitformer. Da går det raskt! Ellers har de mange ulike paste på innvandrerbutikker. Ofte tilsettes kokosmelk. Mange er basert på fisk/reker. Kan nok forsøke deg frem med laks. 

Ellers er det godt med soyasaus og sesamfrø. 

Dag 1 kan du ha kokt ris. Dag to bruker du de kalde restene. Steker i panne med egg og de grønnsakene du ønsker også legger fisken på.

Tilbehør som tar raskt tid: Asparges, blomkål og brokkoli, wokblandinger, spinat. Har sett det erkommet en del nye grønnsaksblandinger på meny. Med ulike bønner og løk, og en med grillede Grønnsaker.

Anonymkode: d0297...79c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du bruker laks av god kvalitet, kan det også være digg å lettgrave den før du freser skinnsiden raskt i panna og serverer med stekt bok choy (lag en glaze på ponzu og litt sake og en dæsj sukker og reduser den før du steker bok choy med litt smør eller olje og har i glazen til slutt), ris og ponzusaus :) 

Hvordan gjøres det? Lettgravet?

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan gjøres det? Lettgravet?

Gladkokken har en god oppskrift hvis man søker på lettgravet laks, trenger ikke skjære laksen i biter for det. Er den jeg pleier å følge, blir dødsgodt :) Og til TS, å redusere en saus betyr bare at man lar den koke på høy nok varme til at den fordamper ned til en tjukk konsistens, det krever veldig få ferdigheter, ikke la begrepene skremme deg 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...