AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #1 Skrevet 4. april 2021 Jeg bor alene og når jeg kommer hjem fra jobb er jeg skrubbsulten og vil få middagen klar raskest mulig. Har i det siste oppdaget hvor raskt det går å steke en laksefilet, så har fått helt dilla på det. Bare legger fileten i stekepannen og koker opp noen frosne grønnsaker, og vips så er middagen klar på fire minutter. Hvilke vrier kan jeg gjøre på pannestekt fisk, men uten at det blir mye ekstra jobb? Jeg har prøvd meg på å lage en soyasaus-marinade, men da måtte jeg presse hvitløk og raspe ingefær, og da tar det plutselig flere minutter ekstra. Ja, jeg kunne gjort det klart kvelden før, men jeg er for lat til å planlegge. Pluss at jeg har ikke oppvaskmaskin så hadde vært deilig å lage minst mulig oppvask. Har dere noen tips til veldig enkelt og raskt tilbehør? Har funnet ut at spinat går veldig raskt, men synes kanskje det er litt kjedelig alene. Har dere noen veldig enkle og raske tips til spinat? Hvis jeg har sitron har jeg sitronjuice over spinaten og fisken, og det er veldig godt, men det er ikke alltid jeg har det liggende. Så kom gjerne med tips om krydder eller andre tørrvarer som kan brukes. Er det forresten godt å pannesteke annen type fisk enn laks? Noen tips eller oppskrifter med annen type fisk? Går det like fort å steke f.eks. frossen torsk som å steke frossen laks? Anonymkode: f304a...3dd 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #2 Skrevet 4. april 2021 Kutt mango og avokado i biter, ha hoisinsaus og sesamfrø på laksen 🥰 Anonymkode: 4d677...acd 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #3 Skrevet 4. april 2021 Kremet spinat - sjekk Google Anonymkode: 92914...784
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kutt mango og avokado i biter, ha hoisinsaus og sesamfrø på laksen 🥰 Anonymkode: 4d677...acd Takk for tips, skal teste hoisinsaus! Mango synes jeg tar for lang tid å kutte opp når jeg er middagssulten, for når jeg kommer hjem fra jobb er jeg SULTEN og orker ikke sette i gang med å rute opp mango og sånt. Så sær er jeg... 😬 Men kan spise mangoen til dessert.😜 Tror du forresten hoisinsaus er godt på annen fisk enn laks? AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kremet spinat - sjekk Google Anonymkode: 92914...784 Ja, det har jeg laget noen ganger, men synes kanskje det er litt kjedelig? Eller kanskje jeg ikke har hatt i nok, men tenker at det jo er hverdagsmiddag så kan ikke overdrive mengden fløte/creme fraiche. Anonymkode: f304a...3dd
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #5 Skrevet 4. april 2021 Sashimi med ponzusaus. Ellers er det veldig vanskelig å skulle lage god mat på fire minutter. Brokkoli går raskt, men du må kutte den i fine buketter, etter dette trenger den bare et minutt eller to i saltet vann. Ristede pinjekjerner er godt over spinat. Ferdigvasket salat i pose (baby-leaves) er godt sammen med noen cherrytomater og god olivenolje og balsamico over. Du kan pannestekt torsk. Jeg har dog aldri stekt frossen fisk uten å tine den, så resultatet kan jeg ikke garantere. Hvorfor kjøper du ikke Salmalaks? Ellers er det ganske vanskelig å finne middager på fire minutter. 15-30 minutter er mer realistisk hvis du skal lage ok mat. Hjemmelaget potetstappe er for eksempel veldig godt til stekt laks, sammen med eksempelvis brokkoli. Du må skrelle potetene først, så deler du dem i små, små biter (firkanter), da trenger de veldig kort koketid. Ha akkurat nok vann over og ikke salt. Når de er møre moser du dem med en gaffel og så rører du inn smør og litt melk. Ha i salt til slutt. Det hele tar nok 10 minutter, men er jo verdt det. Hvis du ikke har induksjon sparer du tid på å koke opp vann i vannkokeren. Du må selvfølgelig også ha lokk på kjelen. Anonymkode: 7b980...ff7 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sashimi med ponzusaus. Ellers er det veldig vanskelig å skulle lage god mat på fire minutter. Brokkoli går raskt, men du må kutte den i fine buketter, etter dette trenger den bare et minutt eller to i saltet vann. Ristede pinjekjerner er godt over spinat. Ferdigvasket salat i pose (baby-leaves) er godt sammen med noen cherrytomater og god olivenolje og balsamico over. Du kan pannestekt torsk. Jeg har dog aldri stekt frossen fisk uten å tine den, så resultatet kan jeg ikke garantere. Hvorfor kjøper du ikke Salmalaks? Ellers er det ganske vanskelig å finne middager på fire minutter. 15-30 minutter er mer realistisk hvis du skal lage ok mat. Hjemmelaget potetstappe er for eksempel veldig godt til stekt laks, sammen med eksempelvis brokkoli. Du må skrelle potetene først, så deler du dem i små, små biter (firkanter), da trenger de veldig kort koketid. Ha akkurat nok vann over og ikke salt. Når de er møre moser du dem med en gaffel og så rører du inn smør og litt melk. Ha i salt til slutt. Det hele tar nok 10 minutter, men er jo verdt det. Hvis du ikke har induksjon sparer du tid på å koke opp vann i vannkokeren. Du må selvfølgelig også ha lokk på kjelen. Anonymkode: 7b980...ff7 Takk, her var det mange gode tips! Å dele opp potetene før koking var er veldig lurt tips som jeg aldri selv ville kommet på. Når de skal moses til stappe trenger de jo ikke å kokes hele, det gir jo mening. Dette skal jeg absolutt teste ut! Kommer nok til å teste med gulrøtter først for akkurat nå har jeg ikke poteter i hus, men det funker nok like bra. Supert tips! 😀 Ja, jeg skjønner jo at fire minutter er litt knapt, så 15-20 minutter er helt greit, men 30 min er nok litt for lenge for meg. Da må jeg i så fall ta meg en brødskive og så utsette middagen til utpå kvelden. Hender jeg gjør det, men synes det er godt med varm mat når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg pleier vanligvis å kjøpe laks fra kjøledisken, men når jeg googler virker det som om det er vanligst å steke frossen fisk, så derfor skrev jeg det. Men jeg har veldig liten peiling på dette. Hva kan man gjøre med frossen torsk, da? Anonymkode: f304a...3dd
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #7 Skrevet 4. april 2021 Du skal ikke spise fisk! Altså hvilken stein har du levd under. Har du ikke sett Seaspiracy!? Anonymkode: 1cf39...c21 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #8 Skrevet 4. april 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Du skal ikke spise fisk! Altså hvilken stein har du levd under. Har du ikke sett Seaspiracy!? Anonymkode: 1cf39...c21 Fisk er sunt og godt, og selvfølgelig skal man spise fisk! Anonymkode: a0e8f...a94 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #9 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk, her var det mange gode tips! Å dele opp potetene før koking var er veldig lurt tips som jeg aldri selv ville kommet på. Når de skal moses til stappe trenger de jo ikke å kokes hele, det gir jo mening. Dette skal jeg absolutt teste ut! Kommer nok til å teste med gulrøtter først for akkurat nå har jeg ikke poteter i hus, men det funker nok like bra. Supert tips! 😀 Ja, jeg skjønner jo at fire minutter er litt knapt, så 15-20 minutter er helt greit, men 30 min er nok litt for lenge for meg. Da må jeg i så fall ta meg en brødskive og så utsette middagen til utpå kvelden. Hender jeg gjør det, men synes det er godt med varm mat når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg pleier vanligvis å kjøpe laks fra kjøledisken, men når jeg googler virker det som om det er vanligst å steke frossen fisk, så derfor skrev jeg det. Men jeg har veldig liten peiling på dette. Hva kan man gjøre med frossen torsk, da? Anonymkode: f304a...3dd Jeg kjøper veldig sjelden frossen torsk, men det er sikkert ikke verre enn å prøve å pannesteke den? Den krever sikkert litt lenger tid i panna enn laksen, men ikke mye. Slike panerte frossentorskfileter er jo ment å stekes rett fra frossen tilstand. Jeg vil tro at torsk lettere vil gå i oppløsning i panna fra frossen tilstand (fordi det gjør den i fersk tilstand til og med hvis man ikke passer på eller ikke har latt den ligge i salt noen minutter først eller ikke panert den selv). Sei kan du sikkert også prøve å steke, den er vel litt fastere. Gulrøtter trenger i utgangspunktet ganske lang koketid, så det er veldig lurt å skjære gulrøtter i tynne skiver eller mindre biter, ja. Anonymkode: 7b980...ff7 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #10 Skrevet 4. april 2021 Spinat er veldig godt når man steker med litt kremost eller en fløteskvett, og så bare kanskje litt godt krydder. Det finnes noen krydderkverner som virkelig hjelper på å gjøre enkel mat spennende, Santa Maria extra fine selection (tror kanskje kiwi har best utvalg på de?), den som heter lime pepper er fantastisk på fisk, da kan du også helle over kokosmelk/fløte etc og få fantastisk saus raskt. Ellers tips til mer smak: Jeg har kjøpt ferdigoppkuttet frossen ingefær/hvitløk/chili. Da har jeg alltid fersk krydder til slike retter Anonymkode: 21234...ece 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #11 Skrevet 4. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Fisk er sunt og godt, og selvfølgelig skal man spise fisk! Anonymkode: a0e8f...a94 Er det? Har man godt av tungmetallene og mikroplasten og de sykdomsfylte oppdrettsfiskene de forer folket altså? Det var nytt for meg. Anonymkode: 1cf39...c21
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #12 Skrevet 5. april 2021 Grønn ertepuré er godt til fisk og går veldig raskt. Billig er det også. Ha frosne erter og vann i en kjele og kok opp. La koke max 1 minutt. Hell av vannet og ha ertene tilbake i kjelen, mos dem sammen med smør, salt og pepper (invester i en stavmikser). Ferdig. Hvis du vil ha mer smak kan du ha hvitløk, vårløk, gressløk eller chili oppi og mose sammen med ertene. Du kan også ha oppi litt fløte. Enklere blir det nesten ikke. Anonymkode: 7b980...ff7 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #13 Skrevet 5. april 2021 Du kan kjøpe ferdig revet ingefær og hvitløk, da er det enklere å lage saus og marinader. Jeg er veldig glad i dampet brokkolini eller brokkoli til fisk. Eventuelt stekt i panne, med sesamolje. Blomkålris er også sunt og godt, kan kjøpes ferdig om du ikke ønsker å raspe selv. Søtpoteter er også godt tilbehør, dette er en del av maten jeg prepper hver søndag, som brukes til både lunsj- og middagsretter. Er god kald, eller du kan varme raskt i panna. Gitt det du skriver vil jeg også anbefale prepping, generelt. Det er veldig godt å bare kunne ta en god porsjon hjemmelaget mat ut av fryser eller kjøleskap når det er tid for middag i en travel hverdag. I tillegg til å lage opp hele middager, som supper, wok og gratenger, prepper jeg ved å vaske alt av grønnsaker og kutte det som skal brukes. Koke noen egg. Steke en kyllingfilet. Og så videre. Har du slike ingredienser klare går det superraskt å lage en kyllingsalat, eller pokebowl, til lunsj eller middag. Anonymkode: 5a572...768 1
Taluno Skrevet 5. april 2021 #14 Skrevet 5. april 2021 Spesielt til pannestekt laks og ørret, så synes jeg det er godt med couscous. Koker opp vann sammen med frossen spinat, har i couscous mens fisken steker, vips har man godt tilbehør Blomkålris er også digg, jeg river opp en hel blomkål i kjøkkenmaskin, og steker en porsjon sammen med litt knust hvitløk, tar rundt 2 minutter. Til pannestekt torsk eller sei foretrekker jeg stekte eller kokte poteter. For å spare tid, så koker jeg poteter som jeg har i kjøleskap, og steker når jeg skal spise det. Jeg bruker ofte gulrøtter som tilbehør til de fleste fisketypene, da kutter jeg opp gulroten i tynne staver, og steker ved siden av fisken i samme panne. Jo tynnere staver, jo raskere å steke! Og jeg anbefaler sterkt knust ingefær eller hvitløk på boks! Det sparer veldig oppvask, er superlettvindt, og ett glass holder seg hundre år i kjøleskapet 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #15 Skrevet 5. april 2021 Skjærer opp paprika og avokado og har balsamico på ved siden av laks Anonymkode: eecfb...317
Brunhilde Skrevet 6. april 2021 #16 Skrevet 6. april 2021 Jeg liker couscous med sitron, litt olivenolje og grønnsaker av et eller annet slag (gjerne så enkelt som en finkuttet tomat) til laks. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #17 Skrevet 6. april 2021 Grønnkål! Stekes raskt i panna. Ha oppi paprika og vårløk også hvis du orker. Anonymkode: 59371...9a3 4
KatteLatte Skrevet 6. april 2021 #18 Skrevet 6. april 2021 Jeg koker pasta, f.eks. penne eller skruer, og kjøper ferdig fersk pesto. Kjøper asparges og har oppi kokevannet til pastaen det siste minuttet. Ekstra godt med ovnsbakte tomater ved siden av også, men det tar kanskje for lang tid for deg. De kan jo stekes sammen med fisken eller droppes helt. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #19 Skrevet 6. april 2021 Hvis du bruker laks av god kvalitet, kan det også være digg å lettgrave den før du freser skinnsiden raskt i panna og serverer med stekt bok choy (lag en glaze på ponzu og litt sake og en dæsj sukker og reduser den før du steker bok choy med litt smør eller olje og har i glazen til slutt), ris og ponzusaus Anonymkode: dbaa9...748 1
Jytte Skrevet 6. april 2021 #20 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Grønnkål! Stekes raskt i panna. Ha oppi paprika og vårløk også hvis du orker. Anonymkode: 59371...9a3 Skulle si grønnkål. Kan ev. kokes med gulrot i små skiver. Ha i litt smør. Klem en halv sitron over. Asparges til laks sammen med blomkålmos eller blomkålris. Rømme. Spinat, stekte tomater og litt rømme. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå