AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #1 Skrevet 4. april 2021 Hvordan er det å bo å vokse opp i Vestby? Har fått jobbtilbud der, vi har to barn. Mannen må pendle til Oslo så eventuelt hvordan funker det i praksis? Tar jo bare 30 min å kjøre men med kø osv? men viktigest er hvordan det eventuelt er for barn i Vestby, pepperstad skog Omeng? Vært der noen ganger på outleten men viker litt «dødt» Bor nå i Tønsberg som jo er verdens fineste plass 😅 Anonymkode: b6b1a...72c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #2 Skrevet 4. april 2021 Barna er 8mnd og 2 år foresten Anonymkode: b6b1a...72c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #3 Skrevet 4. april 2021 Ville heller bodd i Oslo, så kan du pendle til vestby. Mot køen. Bo nærme jobben til mannen din. Og bedre for barna. Anonymkode: 15f61...3bc 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 Tror vestby er bra jeg. Bor i nabokommunen og vet av flere som er fornøyd med vestby. Anonymkode: 7e692...e46 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #5 Skrevet 4. april 2021 Du kan bare glemme å kjøre til Oslo. Du må ta toget, og det går sjelden når det skal. Anonymkode: 9cb4c...b76
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 Tror jeg hadde blitt klinisk deprimert hvis jeg hadde flyttet fra fine Tønsberg til Vestby så skjønner deg godt TS 😅 Anonymkode: f0045...695 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #7 Skrevet 4. april 2021 Et vennepar av meg bor slik. Han pendler til Oslo hver dag. Hun jobber i vestby. Funker veldig fint for de og de trives veldig godt. De har ikke barn da de ikke ønsker barn, så det vet jeg ikke noe om, men selve pendlingen er ingen problem. Han kjører bil selv. Anonymkode: 342c1...1ab
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #8 Skrevet 4. april 2021 Mange som pendler Vestby-Oslo, så det går veldig greit. Litt avhengig av hvor i Oslo man jobber riktignok. Da jeg jobbet i Groruddalen kjørte jeg bil, måtte kjøre ganske tidlig for å slippe for mye kø. Det er noen år siden, vet ikke hvordan det er nå. Tog til sentrum er null stress. Pepperstad ligger noen kilometer utenfor selve Vestby sentrum, men mtp barn har du det du trenger der, både skole og barnehager. De to store barnehagene det, Risil og Pepperstadmarka, skal være ganske gode. Om Man jobber i Oslo eller andre steder i Vestby er det praktisk å svippe innom butikken på vei hjem. De «eldre» delene av Pepperstad har folk i ulike livssituasjoner, mens Pepperstadkollen er dominert av småbarnsfamilier. Sammenligner du det med Tønsberg eller hvilken som helst annen by er det ganske «dødt» ja, men det er samtidig ok avstand til større steder. Det bygges en del ut i sentrum av Vestby nå, så det blir spennende å se hvordan det blir. Vi har bodd her i noen år nå og syns det er helt topp. Ingen planer om å flytte i alle fall! Anonymkode: d1c4a...95f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #9 Skrevet 4. april 2021 Vi har flere venner med barn som bor på Pepperstad, og de er veldig fornøyd. Det er skog rett i nærheten, gode barnehager og mange aktivitetstilbud. Enda flere vil det bli når kulturkvartalet er ferdig, og de fikk igangsettelsestillatelse til bygging rett før påske. Selv jobber jeg i vestby, og synes det er helt topp. Vi bor imidlertid i Son, så det tar meg ca. 10-15 min inn til jobben. Anonymkode: a35ed...be2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #10 Skrevet 4. april 2021 Dere kan jo bo i Son eller i Drøbak selv om jobben er i Vestby. Kanskje hyggeligere på mange måter dersom dere er vant til Tønsberg. Anonymkode: 41f0e...4d9 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #11 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere kan jo bo i Son eller i Drøbak selv om jobben er i Vestby. Kanskje hyggeligere på mange måter dersom dere er vant til Tønsberg. Anonymkode: 41f0e...4d9 Helt klart! Son og Drøbak er gode alternativer til Tønsberg. Anonymkode: a35ed...be2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #12 Skrevet 4. april 2021 Vestby er litt dødt ja, men det er under «oppussing» føler jeg, skjer mer og mer der Pepperstad er også fint, stille og rolig, supert med små barn. Men noe helt annet enn Tønsberg ja. I Vestby er det gårder og jorder så langt øyet kan se hehe. Men det er et fint område med Vestby, ski, Ås, Vinterbro, Drøbak .. Storsenter på ski eller Vinterbro, den beste stranda på Vinterbro, Drøbak om somrene etc .. Anonymkode: 4c52d...e14
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #13 Skrevet 5. april 2021 Jeg flytta motsatt vei for en god del år siden, og det er ikke såå annerledes. Litt avhengig av hvor i Tønsberg du bor nå. I Vestby har du også kort vei til strand, shopping, aktiviteter og andre byer. Men behovet for bil er nok større enn i Tønsberg. Siden jeg flytta har det blitt bygd ut masse i Vestby, så det oppleves nok ikke så lite nå som da jeg bodde der. Masse jorder og åkre i Tønsberg og, så selv om det blir en overgang i forhold til å gå ut og spise med valgmuligheter, så trenger det ikke bli så stor overgang. Kommunen i seg selv er relativt stor mtp bosteder. Pepperstad, Randem, Hvitsten, Son, Hølen, Garder, så det er jo mange muligheter. Avhengig av hva man er ute etter. Anonymkode: 99c8f...e47
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #14 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vestby er litt dødt ja, men det er under «oppussing» føler jeg, skjer mer og mer der Pepperstad er også fint, stille og rolig, supert med små barn. Men noe helt annet enn Tønsberg ja. I Vestby er det gårder og jorder så langt øyet kan se hehe. Men det er et fint område med Vestby, ski, Ås, Vinterbro, Drøbak .. Storsenter på ski eller Vinterbro, den beste stranda på Vinterbro, Drøbak om somrene etc .. Anonymkode: 4c52d...e14 Badebyen i Drøbak er fin, men det er fine strender i Vestby også. Kroken er stappfull av barnefamilier på sommeren siden er er kiosk der. Hvitsten er også bra full. Emmerstad og Hulvika er vel mindre «befolket», Emmerstad mest pga tilgjengelighet vil jeg tro og Hulvika fordi det er langgrunt. Strendene og badestedene i Son vet jeg ikke så mye om siden jeg er oppvokst på Pepperstad, men Sonsstranda er jo fint tilrettelagt med stiger og stupetårn, Kjøvangen likeså. Har vært noen ganger på fest på Brevikstranda som ung, men aldri badet der. 🙃 ja, det er primært og tradisjonelt en jordbrukskommune, og spesielt under slåtten er det mye traktorer på vei til og fra mølla nedi sentrum. Det Vestby mangler er gode spisesteder. Sånn sett er sentrum «dødt», men det er jo ikke noe særlig hyggelig der nå. For min egen del bruker jeg sentrum til helsestasjonen, bibliotek og kafeen på gamle vestbytorget (og det er kjempekoselig, de som driver stedet er skikkelig ildsjeler og kjenner kundene sine!). Det er ikke et sted jeg er lenge om gangen. Men om man vil ha god mat i hyggelige omgivelser har de set i Son. Anonymkode: d1c4a...95f
Blue Berry Skrevet 5. april 2021 #15 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Badebyen i Drøbak er fin, men det er fine strender i Vestby også. Kroken er stappfull av barnefamilier på sommeren siden er er kiosk der. Hvitsten er også bra full. Emmerstad og Hulvika er vel mindre «befolket», Emmerstad mest pga tilgjengelighet vil jeg tro og Hulvika fordi det er langgrunt. Strendene og badestedene i Son vet jeg ikke så mye om siden jeg er oppvokst på Pepperstad, men Sonsstranda er jo fint tilrettelagt med stiger og stupetårn, Kjøvangen likeså. Har vært noen ganger på fest på Brevikstranda som ung, men aldri badet der. 🙃 ja, det er primært og tradisjonelt en jordbrukskommune, og spesielt under slåtten er det mye traktorer på vei til og fra mølla nedi sentrum. Det Vestby mangler er gode spisesteder. Sånn sett er sentrum «dødt», men det er jo ikke noe særlig hyggelig der nå. For min egen del bruker jeg sentrum til helsestasjonen, bibliotek og kafeen på gamle vestbytorget (og det er kjempekoselig, de som driver stedet er skikkelig ildsjeler og kjenner kundene sine!). Det er ikke et sted jeg er lenge om gangen. Men om man vil ha god mat i hyggelige omgivelser har de set i Son. Anonymkode: d1c4a...95f Er også oppvokst på pepperstad 😄 Har flyttet for noen år siden. Har fortsatt familie som bor der, så vi er der innimellom. Barneskolen og u.skolen er nye og freshe ( i motsetning til da jeg gikk der). Har hørt bra om Risil bhg og Lesteberg naturbhg. Likte meg godt i Vestby som barn og ungdom, men var veldig mye dop. Vet ikke hvordan det er nå?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #16 Skrevet 5. april 2021 Absurdah skrev (1 time siden): Er også oppvokst på pepperstad 😄 Har flyttet for noen år siden. Har fortsatt familie som bor der, så vi er der innimellom. Barneskolen og u.skolen er nye og freshe ( i motsetning til da jeg gikk der). Har hørt bra om Risil bhg og Lesteberg naturbhg. Likte meg godt i Vestby som barn og ungdom, men var veldig mye dop. Vet ikke hvordan det er nå? Ville holdt meg langt unna kjeden med naturbarnehager. De var gode for ti år siden, men er nå preget av å tjene mest mulig penger på bekostning av barna. Anonymkode: a35ed...be2 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #17 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville holdt meg langt unna kjeden med naturbarnehager. De var gode for ti år siden, men er nå preget av å tjene mest mulig penger på bekostning av barna. Anonymkode: a35ed...be2 Ser dette kommer litt feil ut og vil moderere meg litt. Det er altså ingen fare for barna, men det er ikke like bra som det var for ti år siden dessverre. Vi kjenner mange som er skuffet og har byttet. Anonymkode: a35ed...be2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #18 Skrevet 5. april 2021 Absurdah skrev (3 timer siden): Er også oppvokst på pepperstad 😄 Har flyttet for noen år siden. Har fortsatt familie som bor der, så vi er der innimellom. Barneskolen og u.skolen er nye og freshe ( i motsetning til da jeg gikk der). Har hørt bra om Risil bhg og Lesteberg naturbhg. Likte meg godt i Vestby som barn og ungdom, men var veldig mye dop. Vet ikke hvordan det er nå? Bare «nye» skoler i kommunen nå, Grevlingen uskole i Son er eldst og ble vel bygd for 10-12 år siden. Bjørlien som ligger på Pepperstad åpnet for to år siden. Vi ønsker barnet vårt inn i Risil fordi vi har hørt den er veldig bra. Kjenner til en del av de ansatte der, det er flinke, oppegående folk. Jeg opplevde ikke mye dop i min ungdom, men det er jo 15-20 år siden. Ungdomsmiljøet i Vestby kan være ganske hardt tror jeg, det kommer nok mye an på hva du har med deg hjemmefra og av sosiale kontakter. Jeg tror egentlig ikke det skiller seg så veldig fra andre småsteder, men man hører jo naturlig nok mest om det man er interessert i. Det er tradisjonelt ganske stor forskjell på ungene fra Pepperstad/Bjørlien og ungene fra Vestby, men om det er pga sosial status blant familiene eller hvordan skolen er drevet er ikke godt å si. Pepperstad er i alle fall langt med «isolert» enn Vestby. Anonymkode: d1c4a...95f
Blue Berry Skrevet 5. april 2021 #19 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Bare «nye» skoler i kommunen nå, Grevlingen uskole i Son er eldst og ble vel bygd for 10-12 år siden. Bjørlien som ligger på Pepperstad åpnet for to år siden. Vi ønsker barnet vårt inn i Risil fordi vi har hørt den er veldig bra. Kjenner til en del av de ansatte der, det er flinke, oppegående folk. Jeg opplevde ikke mye dop i min ungdom, men det er jo 15-20 år siden. Ungdomsmiljøet i Vestby kan være ganske hardt tror jeg, det kommer nok mye an på hva du har med deg hjemmefra og av sosiale kontakter. Jeg tror egentlig ikke det skiller seg så veldig fra andre småsteder, men man hører jo naturlig nok mest om det man er interessert i. Det er tradisjonelt ganske stor forskjell på ungene fra Pepperstad/Bjørlien og ungene fra Vestby, men om det er pga sosial status blant familiene eller hvordan skolen er drevet er ikke godt å si. Pepperstad er i alle fall langt med «isolert» enn Vestby. Anonymkode: d1c4a...95f Jeg var også ungdom for 15-20 år siden Drev aldri med dop selv, men var veldig vanlig. Kan ha blitt bedre på disse årene.... Håper jeg. Pepperstad er jo noen km fra Vestby, men er ikke så langt om man sykler.
Blue Berry Skrevet 5. april 2021 #20 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ville holdt meg langt unna kjeden med naturbarnehager. De var gode for ti år siden, men er nå preget av å tjene mest mulig penger på bekostning av barna. Anonymkode: a35ed...be2 På hvilken måte? Barna mine gikk der for noen år siden og vi var veldig fornøyde da. Er snakk om 5-6 år siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå