Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en bekjent fra ungdomsskolen med Asperger. Hun er hyggelig og grei men forstår ikke helt sosiale koder. Blir veldig fort slitsomt for meg, og mange andre. Hun svarer på alle snapstories og tror de er direkte rettet til henne. Feks la jeg ut at jeg var på fisketur med faren min.

"oi så gøy, jeg så at xx var på hytta med sin pappa, hyggelig at dere sender melding om dette:) kanskje jeg kan være med neste gang og ikke bare få et bilde her?"

Saken er jo at ingen har sendt henne det, hun går inn på disse bildene og tolker de som personlige meldinger til henne.

Hun maser veldig ofte om og møtes, selv om hun bor veldig langt unna(hun bor på hjemstedet vårt, er under noe navgreier og "studerer", bor i omsorgsbolig)

Nesten hver uke er det sms, snap, messenger og tilogmed e-mail

"Hei! Hyggelig å se hva uka består av. Gøy å se barna. Kanskje vi skal finne på noe?". Jeg sier som sant er at jeg bor i et annet land nå og kan ikke møtes, da går hun gjerne til en felles venn og sier jeg er overlegen og ikke bryr meg. Det er hele tiden til alle. Vet hun også legger til ukjente folk og holder på sånn. Ja, jeg kan nok slette henne, men vi har jo gått på skole sammen og et eldre søsken V henne er også en av mine venner. 

Hvordan håndtere dette?

Anonymkode: 70327...541

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Chroma
Skrevet

Hvis hun ikke tilfører livet ditt noe som helst positivt, hva med å «fade» henne ut og etterhvert slette henne? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke lagt så mye energi i dette. De hun snakker med om at du ikke bryr deg vet jo også hvordan hun er så.. Men kanskje noen kan forklare forskjellen på story og meldinger til henne? 

Anonymkode: 7a511...e99

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blokkert. Dette er jo ikke sunt for noen av dere, hun får gjentatte anvisninger pga story (misforståtte, men allikevel), og du får masse unødvendig mas. Dere er bare bekjente så du trenger ikke forholde deg til dette. 

Anonymkode: 24ba1...8f1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Chroma skrev (16 minutter siden):

Hvis hun ikke tilfører livet ditt noe som helst positivt, hva med å «fade» henne ut og etterhvert slette henne? 

Det har jeg faktisk gjort noen ganger men da kontakter hun faktisk foreldrene mine som er gode venner med hennes foreldre og snakker om at jeg mangler folkeskikk osv.

Vet hun catfisher folk på nettet en del ved å påstå at hun trenger nye venner fordi hun har flytta for seg selv, men sannheten er jo at hun har flyttet fra typ Bærums verk til Vøyenenga.

Hele livet har det vært sånn, da vi gikk på skolen og. Er veldig frustrerende for vi som har henne som "venn" forstår ikke at de voksne rundt henne ikke kan prate med henne. Vi får nemlig ikke "lov" for da går hun inn i depresjon. Søsteren hennes har jo brutt kontakten med moren og faren pga denne oppførselen. Men er jo underlig at hele foreldregjengen heier fram denne oppførselen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde ikke lagt så mye energi i dette. De hun snakker med om at du ikke bryr deg vet jo også hvordan hun er så.. Men kanskje noen kan forklare forskjellen på story og meldinger til henne? 

Ja, men det bryr hun seg ikke om. Feks så fikk jeg melding isted på sms om jeg snart skulle svare på snapen hennes? Jeg sa at jeg har ikke fått noen snap, er opptatt med barna og ferie.. jo den lå der i 2t til. Hun vil bare ikke forstå. Får egentlig ganske vondt av henne men det er faktisk litt utmattende og. 

AnonymBruker
Skrevet

Men har du ikke forklart foreldrene dine hvordan det er? Så de kan sette henne på plass når hun ringer dem med løyner om deg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta henne bort fra snapstories slik at hun ikke kan se. 

Anonymkode: c8089...6c7

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har jeg faktisk gjort noen ganger men da kontakter hun faktisk foreldrene mine som er gode venner med hennes foreldre og snakker om at jeg mangler folkeskikk osv.

Vet hun catfisher folk på nettet en del ved å påstå at hun trenger nye venner fordi hun har flytta for seg selv, men sannheten er jo at hun har flyttet fra typ Bærums verk til Vøyenenga.

Hele livet har det vært sånn, da vi gikk på skolen og. Er veldig frustrerende for vi som har henne som "venn" forstår ikke at de voksne rundt henne ikke kan prate med henne. Vi får nemlig ikke "lov" for da går hun inn i depresjon. Søsteren hennes har jo brutt kontakten med moren og faren pga denne oppførselen. Men er jo underlig at hele foreldregjengen heier fram denne oppførselen?

De velger nok minste motstands vei.

Har sett enkelte har vært f. eks. innlagt på diverse rehabiliteringssentre. De har egentlig ikke behov for det, sannheten er at omgivelsene vil ha pause fra dem. Så det handler nok mer om at hvis hun har fokus på andre, så har hun i det minste ikke fokus på disse voksenpersonene. Er helt jævlig å motsi aspergere, da begynner tredje verdenskrig.

Anonymkode: 68a6a...f9c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De velger nok minste motstands vei.

Har sett enkelte har vært f. eks. innlagt på diverse rehabiliteringssentre. De har egentlig ikke behov for det, sannheten er at omgivelsene vil ha pause fra dem. Så det handler nok mer om at hvis hun har fokus på andre, så har hun i det minste ikke fokus på disse voksenpersonene. Er helt jævlig å motsi aspergere, da begynner tredje verdenskrig.

Anonymkode: 68a6a...f9c

Er sånn det virker ja. Og er også litt derfor ingen sletter henne eller ghoster henne. Det blir så dramatisk og hele apparatet settes igang.

Selv om man tar henne bort fra snapstories så legger hun ut egne og blir sint om man ikke svarer. Kan legge ut lange avhandlinger på Facebook om nye bekjente som sletter henne og hele boomergjengen kommenterer at "stakkars deg, folk er så fæle og frekke" når sannheten er at HUN er utrolig slitsom og frekk! Og creepy.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg var hjemom spurte hun om vi skulle møtes og da sa jeg faktisk ja, selv om disse treffene er helt utrolig slitsomme. Hun prater bare om seg selv, "studiene" og omsorgsboligen "leiligheten min", hobbyer og "nye venninner"(Internettbekjente hun adder og aldri møter for de orker ikke) og er generelt helt blotta for antenner. Da sa hun at hun kunne møte meg kl12 dagen etterpå. Jeg sa at det går ikke, jeg skal i begravelse kl 13.  Da fikk jeg en lang avhandling om at jeg kunne fint møte henne før denne, at jeg alltid prioriterte andre, om jeg sa ja til Og møtes måtte jeg nesten tilpasse meg ???

Jeg sa at "jeg kan møte deg i dag og etter 16 imorgen". Nei. Det gikk ikke for da skulle hun "studere" og ha møte med støttekontakten sin. Jeg burde bare lære meg å være tilgjengelig slik normale folk var.. håhæ.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun bor i bolig med bemanning, kan du ikke komtakte leder der? Skrive et brev eller ringe. De kan jo ikke si så mye, men du kan legge frem dine bekymringer. De vet kanskje ikke at hun holder på slik og kan hjelpe henne om de vet. 

For det er jo ikke bra for henne å bli avvist av alle hele tiden, men samtidig kan jo ikke dere stå ansvarlig for at hun ikke forstår.

Anonymkode: c2f1d...7aa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis hun bor i bolig med bemanning, kan du ikke komtakte leder der? Skrive et brev eller ringe. De kan jo ikke si så mye, men du kan legge frem dine bekymringer. De vet kanskje ikke at hun holder på slik og kan hjelpe henne om de vet. 

For det er jo ikke bra for henne å bli avvist av alle hele tiden, men samtidig kan jo ikke dere stå ansvarlig for at hun ikke forstår.

Anonymkode: c2f1d...7aa

Har sagt i fra til støttekontakten hennes faktisk. Men det ble aldri noe av det. Var liksom bare sånn var det. Er usikker på hvordan omsorgsboligen hennes fungerer. Har inntrykk av at hun har noe hjelp men at det hovedsaklig er sånn assistert boende. At hun skal klare mest mulig selv.

For all del så klarer hun jo mye og er ikke helt blåst, hun er bare utrolig slitsom sosialt sett. Familien min og familien til en annen i vår krets dro på ferie sammen, da var det masse drama rundt at vi aldri inviterte henne. Men det er jo ikke naturlig for oss å invitere henne! Hun er jo mentalt der hun alltid har vært og hun bor ikke engang i samma länd som oss..

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, så slitsomt. Jeg hadde gått under jorden, blokkert og sluttet å svare. Eventuelt gitt tydelig beskjed «jeg vil ikke ha kontakt med deg, jeg liker deg ikke», og gitt grei beskjed til øvrig familie om at slik blir det. Det der veldedighetsopplegget dere nå bedriver hadde jeg ikke holdt ut. 

Anonymkode: 5d4b3...bc6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

iscenesett egen død😂hihi

Anonymkode: 1f703...c52

AnonymBruker
Skrevet

Høres krevende og slitsomt ut ja. Du må vel si at du ikke har tid for tiden, at du bor et annet sted rett og slett. Er også begrenset med hva du kan få tid til når du er i hjembyen. Folk med asperger har ofte store problemer med å forstå hvor hektisk ting kan være for andre folk, og at de ikke bare kan svare tilbake og være der for bare deg bare fordi arbeidsdagen er over. Men sånn kan også folk uten asperger også være. Har litt asperger selv faktisk. Så har fått lært mye om meg selv av å se andre med asperger.

Blir litt nysgjerrig på hva det betyr når du skriver at hun "studerer"

Anonymkode: e1351...ca3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bekjent som fikk hjerneskade etter en ulykke, og som desverre ble veldig lik din bekjent etterpå. 

Jeg måtte blokkere personen på alle sosiale medier og blokkere telefonnummeret fordi jeg ble så sliten av oppførselen. Og vet du hva? Jeg har ikke dårlig samvittighet for det! 

Anonymkode: 8a274...848

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2021 den 19.06):

Jeg synes faktisk det er du som er urimelig, kravstor og sær her. Ikke rart mange er deppa og ensomme i dag, når folk stiller rare og urimelige krav til sosial omgang🙄 folk er ulike og ingen er feilfrie, sikkert ikke DU heller som mest sannsynlig irriterer ræva av noen også. Det er jo mennesker der ute som er direkte slemme mot andre, lager drama og mangler filter på de stygge meningene sine rettet direkte mot en, men disse slipper unna og har masse venner og mannfolk som vil gifte seg og få barn med de😅 jeg tar selv folk for det de er, de må ikke være perfekte eller forstå alle disse usynlige kodene. Det er når de sier stygge ting, er hensynsløse og sosialt aggressive jeg slutter å omgås de, slutter å svare og eller glefser hardt tilbake.

du nevner heller ikke noe spesifikk om hva slags koder hun ikke forstår? Og ikke alle skjønner snapchat, jeg selv brukte tid på å forstå snap. Hvis du blir så irritert og mener noen suger deg tom for energi bare fordi de tolker en story som personlig melding og spør deg om å møtes, så burde du virkelig gå inn i deg selv og ikke skylde på andre😅 du er også teit som ikke greier å oppføre deg voksent og være mer tøff og si rett ut at du ikke ønsker kontakt. Feig kalles det.

Anonymkode: 5e331...8bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2021 den 19.06):

Og jo du eier ikke folkeskikk selv. Som må sitte på et forum og opprette en tråd der du henger ut en med asperger og som ikke evner å kommunisere rett ut at du ikke ønsker kontakt. Vet du hva catfishing er? Du slenger ut masse påstander du ikke skjønner ordet av.

ingen tvinger dere til å la være å snakke med henne om dette. Det er jo dere som lar disse voksnes føringer råde over deres egne handlinger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2021 den 4.19):

Jeg har en bekjent som fikk hjerneskade etter en ulykke, og som desverre ble veldig lik din bekjent etterpå. 

Jeg måtte blokkere personen på alle sosiale medier og blokkere telefonnummeret fordi jeg ble så sliten av oppførselen. Og vet du hva? Jeg har ikke dårlig samvittighet for det! 

Anonymkode: 8a274...848

Er dette et lite forsøk på å henge ut folk med asperger? De er ikke hjerneskadet og du kan ta forrakten og selvhatet ut et annet sted på noen som fortjener det. Det er INGEN likheter ved en med asperger eller en som er hjerneskadet/utviklingshemmet.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...