AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #1 Skrevet 4. april 2021 Ferier er det mest slitsomme jeg vet. Med 3 små barn og en mann som er kun delvis tilstede, men mest i sin egen verden, er jeg sjeleglad for at snart er det hverdag igjen. Barn er barn og er slitsomme når de er små, men sånn er det. Men mannen min kan jeg ikke gjøre noe med. Jeg begynner å lure på om han har en eller annen diagnose fordi det der er ikke normalt. Han har store kommunikasjonsproblemer. Han er mer opptatt av å snakke enn å lytte. Han hører ikke hva jeg eller barna sier og kommer med helt rare kommentarer som svar som viser at han overhodet ikke fulgte med. Hele tiden. For eksempel ser jeg at det er Gruffalo på NRK3 nå og spør yngste om hen vil se på. Nei, det vil hen ikke. Hen finner DVD med Timmy tid og roper 7 (syv) ganger: Pappa, jeg vil se på Timmy tid! fordi hen trenger hjelp å sette DVD og starte det. Så går mannen til barnet etter den syvende gangen og sier: Ja, det er veldig spennende med Gruffalo! Du liker Gruffalo! Yngste ble så sinna fordi pappa ikke hørte etter og nærmest skrekk: Jeg vil ikke ha Gruffalo, jeg sa jeg vil ha Timmy tid! Så blir far småsjokkert og svarer: Jeg trodde du sa du ville se Gruffalo. Det har hen aldri sagt for hen ropte 7 ganger at hen vil se Timmy tid og har ikke nevnt Gruffalo en eneste gang. Far har registrert ropingen, men ikke hva som ble sagt og så må han finne på et eller annet dumt å si for å bortforklare at han ikke følger med og er helt et annet sted i tankene sine. Sånne situasjoner er dagligdags her og jeg blir rimelig lei av ham nå. Han skaper mange situasjoner hvor både barna og jeg blir kjempefrustrerte fordi han ikke hører hva vi sier og viser det gjennom irrelevante kommentarer. Det er umulig å ha gode og meningsfulle, dvs normale, samtaler med ham fordi han både avbryter hele tiden og spesielt før jeg har sagt setningen ferdig. Da er han allerede på offensiven eller defensiven uten å en gang få med seg hele setningen. Jeg mistenker han har ADD, men hver gang jeg tar det opp blir han nærmest fornærmet og sier det ikke er noe galt med ham. Men jeg ser at det er noe veldig galt med ham og det påvirker familien svært negativt. Jeg har foreslått at han kanskje har hørselsproblemer, men merker at det er isåfall ganske selektive hørselsproblemer for han hører utmerket godt når han vil og når det er noe som han er svært interessert i. Meg og barna derimot - nei. Hvordan få ham til å utrede seg selv? Jeg er så glad for at ferien er snart over og jeg kan få en pause fra dette iallefall noen timer på dagen. Anonymkode: 1491e...1d3 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #2 Skrevet 4. april 2021 Hvordan fungerer han på jobb og blant andre? En del klarer på en ekstrem måte å lukke ørene for det de ser på som gnål, ofte da kone og barn, uten at de har noen diagnose. Men merket du ikke dette før du fikk 3 barn med han??? Anonymkode: b76c6...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #3 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan fungerer han på jobb og blant andre? En del klarer på en ekstrem måte å lukke ørene for det de ser på som gnål, ofte da kone og barn, uten at de har noen diagnose. Men merket du ikke dette før du fikk 3 barn med han??? Anonymkode: b76c6...bbd Han er ekstremt interessert i jobben sin og for all jeg vet er han også veldig god i det han gjør. Han har fått skryt av sjefen flere ganger. Derfor vet jeg at han kan være fokusert og følge med når han vil. Dvs når det er jobben som er hans lidenskap. Hvordan kan et vanlig familieliv være gnål? Det skjer såpass ofte når jeg og barna henvender oss til ham at det er svært mistenksomt hvis han bevisst velger bort å delta i familielivet på denne måten. Han har alle de typiske trekkene for ADD - han er glemsk, klarer ikke lage planer og forholde seg til dem, jeg må alltid følge med, han glemmer egne lovnader og avtaler, han glemmer hva han skal kjøpe på butikken etter 5 min biltur til butikken. Jeg ser at med årene har flere og flere venner sluttet å oppsøke ham og jeg kan forstå at det er svært irriterende hvis han er sånn med dem også. Han ble verre de siste årene da barna kom, 3 tette, og hverdagen endret seg dramatisk. Anonymkode: 1491e...1d3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 Og jeg er sjeleglad jeg har ferie, og har fri fra alle barna i barnehagen hvor jeg jobber. Kunne tenkt meg 2 uker til med ferie MINST!! Anonymkode: 48c6c...263 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #5 Skrevet 4. april 2021 Fortell ham hvordan du har det og at du mener han må kontakte lege for at han skal utredes. Hvis han ikke går med på det sier du at du kontakter familievernkontoret slik at dere får prate sammen med en objektiv part som også kan vurdere om det kan være smart å starte på en utredning av ham. Hvorfor fikk du tre barn med ham? Anonymkode: 29861...e4e 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fortell ham hvordan du har det og at du mener han må kontakte lege for at han skal utredes. Hvis han ikke går med på det sier du at du kontakter familievernkontoret slik at dere får prate sammen med en objektiv part som også kan vurdere om det kan være smart å starte på en utredning av ham. Hvorfor fikk du tre barn med ham? Anonymkode: 29861...e4e Jeg har tatt flere alvorsprat, men han nekter at det er noe. Han mener han må bare skjerpe seg litt, men det skjer aldri. Hva tror du? Fordi han ikke var så ille før det. Han ble verre etter at barna kom og hverdagen endret seg med større og flere krav som foreldre. Anonymkode: 1491e...1d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå