Gå til innhold

Jeg "bruker meg opp" på jobb, og er dødssliten hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så innmari dødssliten av jobb, at jeg blir helt tiltaksløs hjemme. Alt er en "kamp", bare det å holde hus og hjem og 4 barn iorden. Mannen tar sin del. Jeg har gått ned i stilling det siste halvåret, men kan ikke gå ned ytterligere da det går for hardt utover økonomien vår.

Noen råd på veien?

Anonymkode: 0fafe...28a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber du med? Søk deg til en mindre krevende jobb?

Anonymkode: 1b735...6c1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte du ikke på dette før du valgte å få 4 barn? Du må nesten bare stå i det, finnes ikke noe annet å gjøre. 

Anonymkode: 23bbb...1e6

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenkte du ikke på dette før du valgte å få 4 barn? Du må nesten bare stå i det, finnes ikke noe annet å gjøre. 

Livet er ikke svart hvitt vettu. Skulle bare ha 3 barn, men vipps så kom det tvillinger tilslutt ;)

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva jobber du med? Søk deg til en mindre krevende jobb?

Anonymkode: 1b735...6c1

Ja, er på utkikk og søker det jeg kan. Men er mange jobbsøkere nå i disse koronatider ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sunt kosthold, kutt sukker, legg deg tidlig, tren, planlegg hverdagen for å minske stress, vaskehjelp.

Anonymkode: 4c604...705

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Du må lære deg å sette grenser på jobben. 

Anonymkode: 1914d...2cd

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sunt kosthold, kutt sukker, legg deg tidlig, tren, planlegg hverdagen for å minske stress, vaskehjelp.

Anonymkode: 4c604...705

Ja, er for sliten til å trene - og har for lite tid til det. Men tar til meg dette. Og vaskehjelp. Men da må jeg øke stillingsprosenten igjen for å ha råd til det. Takk! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For et tullete svar. Livet kan endre seg, plutselig kan man bli syk eller skilt, eller forandre retning helt :) Hvorfor må man bare stå i det når man kan endre noe? Er du den samme nå som du var for 10 år siden?

TS, bytte jobb høres lurt ut. La barna bidra mye hjemme. Gjør det enkelt, hold det ryddig men du trenger ikke skure gulvene ukentlig. Velg hvor du legger ned tid, og hva som ikke gir så mye utbytte i hverdagen.

Anonymkode: 1256a...512

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For et tullete svar. Livet kan endre seg, plutselig kan man bli syk eller skilt, eller forandre retning helt :) Hvorfor må man bare stå i det når man kan endre noe? Er du den samme nå som du var for 10 år siden?

TS, bytte jobb høres lurt ut. La barna bidra mye hjemme. Gjør det enkelt, hold det ryddig men du trenger ikke skure gulvene ukentlig. Velg hvor du legger ned tid, og hva som ikke gir så mye utbytte i hverdagen.

Anonymkode: 1256a...512

Takk ❤

• Liker 2
Skrevet

Vanskelig å bytte jobb i disse tider,hvis ikke så ville jeg ha foreslått det. Sykmeld deg for en periode. Det er ikke riktig at man kun skal ha overskudd til jobb og ikke noe annet. Norge kan takke seg selv som ikke legger opp slik at jobb og familie passer inn i samfunnet. Politikerne våres hyler om at sykefraværet blir høyere og høyere, men da får de finne tiltak som gjør det enklere for folk. Du skal tross alt ha energi til familie og fritid også. Vi skal faen ikke være noe slaver i det livet her. Snakk med legen din og ta deg sykmelding med god samvittighet. Av og til er det såpass lite som skal til for å få folk tilbake i jobb igjen. At folk får tatt seg en liten pause for å komme til hektene. Stopp det i tide ts, slik at du ikke blir syk av det. For da tar det enda lenger tid å komme seg tilbake. Ta vare på deg selv, ikke glem at du er viktig❤️

• Liker 11
Gjest Cowboylaila
Skrevet

Hei TS

Skjønner deg godt og føler ofte på det samme selv. Jobben tar opp alt for mye av energien... Da tenker jeg på kirurger som gjerne må legge seg kl. 21 for å være 100% konsentrert om jobben de skal gjøre den neste dagen! Alt handler om prioriteringer.

Det jeg har satt meg som mål for å få nok energi i hverdagen er:

- å legge meg tidlig nok/få nok søvn.

- spise sunnere, nok fisk osv... så jeg ikke går glipp av viktige næringsstoffer.

- prioritere en ting som jeg opplever at gir meg energi. En fast treningstime på treningsstudio i uka for eksempel. Må da prioritere bort andre typer hobbyer og tidssluk som strikking, baking, fancy middagslaging, chatting/snapping med venner (har blitt ganske usosial, men det tapper meg for energi), dropp surfing på mobil.

- nedprioriter TV, og velg evt. ett program du ser.

- spleis med mannen på vaskehjelp!

- bestill mat med hjemlevering

- sørg for at ungene lager sine egne matpakker/hjelper til hjemme osv...

Gjest Smeltemann
Skrevet

Har du vært til legen å sjekket allmenntilstand?  Det kan være smart. 

Selv blir jeg sliten om vinteren, mørkt og ingen sol, bruker å bli bedre utover våren.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, ShivaSol said:

Sykmeld deg for en periode

Sykemelding basert på at det er for slitsomt å ha fire barn, der de to minste er tvillinger, i tillegg til jobb? De fleste ville jo blitt sliten bare av den tanken. 

Synes sykemelding skal være forbehold de som er syke..

Ellers er det kommet mange gode råd her i tråden, som absolutt burde prøves før man går til legen og ber om sykemelding. 

Anonymkode: 74124...d45

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Du er vel ikke tilfeldigvis veganer? Dårlig kosthold er ikke bra for kroppen. Trenger kjøtt vettu 

Anonymkode: ffc19...a1e

• Liker 3
Gjest Cowboylaila
Skrevet

Og kanskje litt kontroversielt men, gjør en helt ok jobb, men ikke noe mer! Og vær en hyggelig og behagelig kollega :) Du rekker det du rekker.

Så kan du ta igjen stoltheten og perfeksjonen i arbeidet senere i livet. Det er min mening da... Overraskende lite i arbeidslivet som haster, ihvertfall i offentlig sektor. Ser at jeg har pålagt meg selv masse unødvendig stress og tidslinjer ingen andre bryr seg om. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sykemelding basert på at det er for slitsomt å ha fire barn, der de to minste er tvillinger, i tillegg til jobb? De fleste ville jo blitt sliten bare av den tanken. 

Synes sykemelding skal være forbehold de som er syke..

Ellers er det kommet mange gode råd her i tråden, som absolutt burde prøves før man går til legen og ber om sykemelding. 

Anonymkode: 74124...d45

Hvis du hadde lest hva ts skrev, så står det at ts har gått ned i stilling på jobben. Men fortsatt er ts sliten. Tenker at om man ikke tar tak raskt nok så kan det gå riktig så ille. Man kan faktisk bli syk til slutt hvis det blir for mye. Det skal ikke alltid så mye til før det smeller og at man møter veggen. Er selvfølgelig enig i at hun kan forsøke de andre tipsene først. 

Endret av ShivaSol
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har tatt noen grep selv:

-Full kontroll over økonomi,sparing/ pensjonsparing.

-Full kontroll over inntekt, lønn, skatt.

-Tran hver dag, B-12 ( påvist mangel)

-Planlegge hverdagen jobb/fritid

-Planlegge mat/innkjøp

-Kjøper en julegave i måneden frem til desember

-Legger meg ca 21.45 hver dag

- Har alltid klær, sminke, ferdigsmurt matpakke klar til morgenen kommer

- Sjekket alltid været på forhånd

-Bruker helg til husvask, ellers støvsuger jeg i hverdagen

- Vasker en maskin med klær hver dag

Formålet mitt er å redusere stress, trener hjemme og det blir lettere når våren/sommeren er her

Anonymkode: 40ddc...162

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Cowboylaila skrev (1 time siden):

Og kanskje litt kontroversielt men, gjør en helt ok jobb, men ikke noe mer! Og vær en hyggelig og behagelig kollega :) Du rekker det du rekker.

Så kan du ta igjen stoltheten og perfeksjonen i arbeidet senere i livet. Det er min mening da... Overraskende lite i arbeidslivet som haster, ihvertfall i offentlig sektor. Ser at jeg har pålagt meg selv masse unødvendig stress og tidslinjer ingen andre bryr seg om. 

Dette ☝🏼Tiden med barna kommer aldri tilbake. 

Anonymkode: f9a19...511

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode råd og forståelse, tar det til meg ❤

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...