Gå til innhold

Hvordan lage verdens beste kjøttkaker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 5.4.2021 den 13.05):

Ser ut som at h*n kun har salt og pepper, ja.
Selv liker jeg både litt muskat og ingefær - det er vel ofte det det er i de "tradisjonelle" kjøttkakene.

Og i stedet for å koke kjøttkakene etter steking, pleier jeg å la de trekke i enten kjøtt- eller grønnsakskraft. Kraften bruker jeg i sausen

Anonymkode: 0e747...9f7

Jeg skjønte heller ikke denne kokingen her. Er sikkert godt altså, men jeg steker til de er ferdige. Høy temperatur først, på begge sider, og så lav ganske lenge. Det er fint med lokk, så de beholder saftigheten bedre, men uten de siste minuttene, så det blir litt crispy på utsiden, som jeg liker da.

God idé med å la de trekke i kraft. Det skal jeg prøve! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne oppskriften bruker jeg ofte på viltkaker. Den blir saftig. Bytter ut melk med fløte. 

800 gram karbonadedeig av vilt (kan bruke kjøttdeig også)

200 g. lammekjøttdeig (kan sløyfes hvis du kun bruker kjøttdeig eller bytter melka med fløte)

2 egg

2 ss. potetmel

1 liten løk, finhakkes. 

2 dl. melk (foretrekker fløte)

3-4 ts salt, 1/2 ts pepper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.4.2021 den 11.03):

Herregud så mye bra oppskrifter. Har skrevet de ned og skal teste ut!

Tusen takk! Vennlig hilsen Ts.

Anonymkode: be376...8c6

Min bestemors oppskrift .finmalt kjøttdeig ,ikke den grove . 1 egg på 1/2 kg. 2 ss potetmel,1 ss salt ,1/2 ts pepper,en klype muskatnøtt,allehånde ,og ingefær.rifle en 1/2 løk .Når du har stekt de ferdig ,hell på vann over de i stekepannen.kok en liten stund.smelt smør og tilsett hvetemel,brun på gamlemåten,.tøm over kjøttkaker og vann,og kok 1/2 time .ta farge i vis den er for lys, Til og med min mann ,sier mine ( bestemor) sine er bedre en sin mammas 🤣

Anonymkode: ac5c3...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min bestemor brukte litt havregryn i kjøttkakene for å gjøre de ekstra luftige 😊

Anonymkode: f0510...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...