Gå til innhold

Hvordan lage verdens beste kjøttkaker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ønsker meg saftige, smaksrike kjøttkaker som nesten er melne og smelter i munnen (kremt, forstår jeg overdriver), men ønsker faktisk verdens beste kjøttkaker jeg kan lage opp og fryse ned til ca 5-10 middager for en voksen person. Kaloriinnhold ikke viktig.

Vil gjerne ha oppskrift på verdens beste, fyldige og smaksrike saus til disse kjøttkakene også. Kan sausen da bare evt fryses ned i posjonspakker sammen med kjøttkakene, så jeg bare kat ta opp en enhet og tine/varme den og koke potet og grønnsaker til?

Anonymkode: be376...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De jeg pleier å lage er knallgod: Kjøper kjøttkakedeig ( rema 1000) og blander inn ett egg, ca 2 ss smeltet smør, salt og pepper, ca en halv finhakket løk og ca 1,5 ss potetmel. Bland dette sammen og spe på med melk til massen blir passe løs til og forme til kjøttkaker. Bruner de godt på steke pannen, og deretter koker jeg de ca en halv time 😊 

Anonymkode: 1e778...73d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sausen pleier jeg å lage med 2 ss smør og 3 ss hvetemel, spe på med vannet kjøttkakene er kokt i og en desj matfløte.  Smak til med kjøtt buljong ( pleier å bruke den i pose fra Toro) og salt og pepper. Pass på å spe med litt og litt væske om gangen, slik at sausen blir fyldig og god . Kan fryses sammen med saus ja. Lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

De jeg pleier å lage er knallgod: Kjøper kjøttkakedeig ( rema 1000) og blander inn ett egg, ca 2 ss smeltet smør, salt og pepper, ca en halv finhakket løk og ca 1,5 ss potetmel. Bland dette sammen og spe på med melk til massen blir passe løs til og forme til kjøttkaker. Bruner de godt på steke pannen, og deretter koker jeg de ca en halv time 😊 

Takk! Bruker du lett eller helmelk? Jeg har vanligvis kun ekstra lettmelk i huset, men kjøper gjerne inn annet for å få verdens beste kjøttkaker 😊

Er kjøttkakedeig en egen kjøttdeig? Fryser eller vakumpakket i butikk?

Koker i en halv time? Kun rent vann eller med salt eller buljong?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og hvordan fryser du de? Beger eller pose? Hvordan tiner du posjonen. Kan det gjøres raskt om jeg skulle ønske kjøttkakemiddag fra fryser innen feks en time,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøttkakene kan etterkoke i sausen. Tips: to skiver brunost i sausen er prikken over i'en.

Anonymkode: 3370d...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er den beste oppskriften på kjøttkaker jeg har prøvd. I tillegg til at de er gode inneholder de langt mindre mettet fett enn de fleste andre oppskrifter og jeg erstatter gjerne karbonadedeigen med tilsvarende av elg/rådyr/hjort siden det er noe jeg har god tilgang på.  

Jeg pleier å koke kraft som jeg lager saus av og kjøttkaker og kraft ligger da følgelig hver for seg i fryseren. Hvis jeg trenger en "hurtigvariant" tiner jeg da kraften i en kjele mens jeg lager bruning i en annen og sper med kraften etter hvert som den tiner. Kjøttkakene legger jeg i når sausen er ferdig og så får det hele stå et kvarters tid og trekke mens potetene koker. Ikke helt optimalt, men det går. Evt. går det selvfølgelig helt fint å bruke posesaus. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk! Bruker du lett eller helmelk? Jeg har vanligvis kun ekstra lettmelk i huset, men kjøper gjerne inn annet for å få verdens beste kjøttkaker 😊

Er kjøttkakedeig en egen kjøttdeig? Fryser eller vakumpakket i butikk?

Koker i en halv time? Kun rent vann eller med salt eller buljong?

Ts

Bruker vanlig lett melk, men går sikkert fint med ekstra lett og 😊 Den heter kjøttkakedig og ser ut som en vanlig kjøttdeig, den er vakuumpakket og ligger i kjøledisken. Koker med bare vann ja, men kan sikkert ha litt buljong i vannet og. Blir en god kraft å lage saus av .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøttdeig, finkuttet løk, egg, potetmel, salt og pepper. Smør i pannen når de stekes. Hiver de oppi sausen etterhvert som de er ferdig. Og ikke glem tyttebær til!

Anonymkode: b14e1...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Råvarene er helt avgjørende for resultatet. Jeg kjøper kvernet kalvekjøtt rett fra bonde som driver økologisk og dyrevennlig, på reko. Og skikkelige løk, ikke de som har vært fraktet og oppbevart i ukesvis på Rema. Egg og smør er også fra gård. Men det er nok kvaliteten på kjøttet som er aller mest avgjørende for smaken i akkurat denne retten. 

Kjøttdeig+finkuttet gulløk+potetmel+egg+salt+pepper+malt ingefær+malt muskatt+melk, blandes raskt i kjøkkenmaskinen, må ikke bli for kompakte. Stekes i smør i jernpanne. Tar de ut. Lager brun saus i samme panne for å få med mest mulig smak. Bruker kraft om jeg har, har jeg ikke bruker jeg fond fra for eksempel jacobs utvalgte. Legger så kjøttbollene tilbake. Har aldri laget for fryser da jeg synes det er best helt ferskt. Men ville nok da fryst kjøttkaker og saus separat, og understekt kjøttkakene noe. Eventuelt ville jeg bare laget sausen hver gang, det er jo raskt gjort. 

Serveres med mandelpotetmos, hakket bladpersille, og rørte tyttebær. 

Anonymkode: 187ca...c9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud så mye bra oppskrifter. Har skrevet de ned og skal teste ut!

Tusen takk! Vennlig hilsen Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Leo skrev (17 timer siden):

Dette er den beste oppskriften på kjøttkaker jeg har prøvd. I tillegg til at de er gode inneholder de langt mindre mettet fett enn de fleste andre oppskrifter og jeg erstatter gjerne karbonadedeigen med tilsvarende av elg/rådyr/hjort siden det er noe jeg har god tilgang på.  

Jeg pleier å koke kraft som jeg lager saus av og kjøttkaker og kraft ligger da følgelig hver for seg i fryseren. Hvis jeg trenger en "hurtigvariant" tiner jeg da kraften i en kjele mens jeg lager bruning i en annen og sper med kraften etter hvert som den tiner. Kjøttkakene legger jeg i når sausen er ferdig og så får det hele stå et kvarters tid og trekke mens potetene koker. Ikke helt optimalt, men det går. Evt. går det selvfølgelig helt fint å bruke posesaus. 

Hei. Det står at brettet sksl kles med aluminiumsfolie? Kan man ikke bruke bakepapir eller har man alufolie over kjøttkakene?

Coleman engelsk sennep, kan den byttes ut med dionsennep?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud så mye bra oppskrifter. Har skrevet de ned og skal teste ut!

Tusen takk! Vennlig hilsen Ts.

Bare et tips jeg ikke ser noen har skrevet her ( har ikke lest alt )  Hvis du tar en oppbløtt loffskive i deigen, blir kjøttkakene mer saftige 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 hours ago, AnonymBruker said:

Imgen krydder?

Anonymkode: 0bd05...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hei. Det står at brettet sksl kles med aluminiumsfolie? Kan man ikke bruke bakepapir eller har man alufolie over kjøttkakene?

Coleman engelsk sennep, kan den byttes ut med dionsennep?

Ts

Poenget med å kle brettet med aluminiumsfolie er, i tillegg til å sørge for at kjøttkakene ikke setter seg fast, at det som renner ut av kjøttkakene ikke renner ned på selve brettet og i stedet kan brukes i sausen. Bakepapir blir ikke tett så da faller noe av poenget bort. 

Og du kan selvfølgelig bruke annen sennep, men da er det viktig å smake til så du ikke plutselig får alt for mye sennepssmak. Det skal bare være et hint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Imgen krydder?

Anonymkode: 0bd05...beb

Ser ut som at h*n kun har salt og pepper, ja.
Selv liker jeg både litt muskat og ingefær - det er vel ofte det det er i de "tradisjonelle" kjøttkakene.

Og i stedet for å koke kjøttkakene etter steking, pleier jeg å la de trekke i enten kjøtt- eller grønnsakskraft. Kraften bruker jeg i sausen

Anonymkode: 0e747...9f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ser ut som at h*n kun har salt og pepper, ja.
Selv liker jeg både litt muskat og ingefær - det er vel ofte det det er i de "tradisjonelle" kjøttkakene.

Og i stedet for å koke kjøttkakene etter steking, pleier jeg å la de trekke i enten kjøtt- eller grønnsakskraft. Kraften bruker jeg i sausen

Anonymkode: 0e747...9f7

Aldri hørt om ingefær i tradisjonelle, norske kjøttkaker. Er kun du som nevner det her, ingen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri hørt om ingefær i tradisjonelle, norske kjøttkaker. Er kun du som nevner det her, ingen andre.

Malt ingefær og revet muskatt er ganske klassiske krydder i kjøttkaker, jo.

Anonymkode: 8f5aa...f62

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg derimot har ikke hørt om kjøttkakeoppskrifter uten malt ingefær og muskat. Selv bruker jeg min mors oppskrift, som hun igjen har fått av sin mor. Min mormor var født i 1915, så den oppskriften er fra 1930-tallet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...