Gå til innhold

Liker du å prøve deg frem og lage "egne" retter? Noen gode smakskombinasjoner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Feks synes jo noen det er godt med bacon eller chorizo til torsk. For noen kan fusn blandet med svin høres rart ut. Men kombinasjonen er jo god! 

Har du lekt deg på kjøkkenet og funnet noen gode kombinasjoner?

Anonymkode: a5cfa...a32

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er fusn?

Anonymkode: 44d95...1a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er fusn?

🐟?

Anonymkode: 2664f...74a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er fusn?

Fisk

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ofte bacon eller chorizo i tomatbaserte sauser for ekstra krydder. Følger nesten aldri oppskrifter og lager mye egenkomponert mat. Å ha et godt utvalg av sauser og krydder er det viktigste jeg har gjort for min egen matlaging, mesteparten av maten jeg lager har inspirasjon fra asiatiske land og jeg lager nye retter hver eneste uke. Har god forståelse av smakskombinasjoner, så har aldri opplevd at det ikke har blitt godt.

Anonymkode: ccbb9...63b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Feks synes jo noen det er godt med bacon eller chorizo til torsk. For noen kan fusn blandet med svin høres rart ut. Men kombinasjonen er jo god! 

Har du lekt deg på kjøkkenet og funnet noen gode kombinasjoner?

Fisk og bacon eller chorizo er ikke en egen rett eller smakskombinasjon - det er så utbredt og vanlig at det er en klisjé. Selv er jeg veldig glad i fisk og mener begge deler kveler egensmaken av fisken, så jeg styrer unna denne standardkombinasjonen.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg bruker ofte bacon eller chorizo i tomatbaserte sauser for ekstra krydder. Følger nesten aldri oppskrifter og lager mye egenkomponert mat. Å ha et godt utvalg av sauser og krydder er det viktigste jeg har gjort for min egen matlaging, mesteparten av maten jeg lager har inspirasjon fra asiatiske land og jeg lager nye retter hver eneste uke. Har god forståelse av smakskombinasjoner, så har aldri opplevd at det ikke har blitt godt.

Anonymkode: ccbb9...63b

Bacon (eller rettere sagt guanciale) i tomatsaus er en italiensk klassisker - amatriciana-saus er det, typisk brukt til spaghetti eller bucatini.

---------

Ja, jeg lager egne retter, dvs jeg bruker aldri oppskrift når jeg lager middagsretter (kaker blir noe annet). Men jeg baserer meg likevel oftest på klassiske smakskombinasjoner - de finnes av en grunn. :) 

Anonymkode: 87837...849

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke jeg har kommet på noen revolusjonerende  kombinasjoner, nei. Jeg har lært meg til å smake mye underveis og passe på balanse i sødme og syre. Jeg har funnet ut at veldig mange retter profiterer på en skvis sitron (men dette er nok noe alle  kokker vet om). 

Jeg har også funnet ut at det er umulig for meg å spise carbonara uten et glass rødvin til. 

Anonymkode: c28f1...16a

Gjest TheCatLady
Skrevet

Nei, ingen egne smakskombinasjoner og jeg tror man skal være veldig kreativ for at noe ikke er gjort før. Bacon og torsk er for eksempel veldig vanlig. 

Selv så kan jeg gjerne følge oppskrift første gang jeg lager en rett, men forandrer litt på den etter hvert. Stort sett så holder jeg meg til kjente kombinasjoner, men forandrer alt ettersom hvordan jeg liker at en rett er krydret eller legger til for eksempel syre. 

Om jeg prøver en ny smakskombinasjon så er det gjerne etter oppskrift. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, så kreativ er jeg ikke med mat, men jeg liker å prøve nye oppskrifter andra har lagd :) 

Anonymkode: f00e0...77d

AnonymBruker
Skrevet

Kaviar og banan som pålegg

Anonymkode: b442d...18a

Skrevet

50/50 honning og soyasaus til å marinere f.eks. kylling. Snadder!

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste for meg er å ha godt utvalg av krydder/urter/smaksforterkere tilgjengelig når jeg lager mat. F eks har jeg alltid sitongress og limeblader i fryseren og stron/lime i kjøleskapet. Har også stort sett en matlagingsvin stående, som hever smaken på de fleste sauser/supper. Frisk koriander, persille og basilikum har jeg også ofte tilgjengelig. På sommeren hyrder jeg et stort utvalg urter på verandaen 

Anonymkode: 49d36...bf7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det var obligatorisk å ha bacon dersom man lager torsk. Hvordan skal man ellers få ned svineriet?

Anonymkode: 216cf...709

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker sjelden oppskrifter til hverdags, uten at jeg skal påberope meg å være så veldig kreativ eller for den saks skyld ha store tanker bak det jeg gjør - stort sett handler det mer om "man tager hva man haver". Det meste går i gryteretter, pastasauser og wok :ler: 

Man er sjelden så nyskapende og kreativ som man selv tror, det meste har blitt gjort før og smakt før. En bekjent annonserte en gang med stolthet at hun hadde funnet på en ny og spennende wok-oppskrift - det mest nyskapende i hennes øyne var cashewnøtter... Vi andre var ikke like imponert,

Skrevet

Som mange over: et godt utvalg av krydder og balansen mellom søtt, surt salt og bittert. Jeg liker å bruke parmesan som smakstilsetning, det hever nesten enhver rett i mine øyne og inneholder umami.. Ellers er ristede pinjekjerner en liten "hemmelighet", utrolig godt til alt mulig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...