AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #1 Del Skrevet 4. april 2021 Jeg har en godt voksen hund på tolv år som hele livet har vært dårlig på å spise. Jeg har vært streng med maten, gitt den, latt den stå fem-ti minutter, om hun ikke spiser, tar jeg den vekk. Dette har ført til at hun i perioder har vært nokså mager. Nå er vi midt i en slik periode, men hun har i tillegg vært syk, og dyrlegen sa at det var viktig å få henne litt opp i vekt. Hun vil gjerne ha kokt kylling, men det kan hun jo ikke leve på. Har kjøpt mat med høyt kalloriinnhold, men det blir hun litt løs i magen av. Forsøkte med vom, og det var storveis ganske lenge, to-tre måneder, da gikk hun også opp litt, og så mistet det sin interesse. Jeg vet altså ikke helt hva jeg skal gjøre her, skal jeg være kjempestreng som før og se på at hun mister mer vekt? Finnes det andre tips? Nå er det jo viktig at hun får i seg næring, og hun kan spise litt om jeg leker med maten eller gir fra hånden, men sånn kan det jo ikke fortsette. Det tar også fryktelig lang tid. Hun er også tydelig sulten, og spiser alt mulig rart på tur, som fører til vondt i magen, oppkast, diaré og mer spisenekt. Sånn her kan det jo ikke fortsette. Mange sier at en hund sulter ikke ihjel ved matskåla, og dette har stemt for tidligere hunder jeg har hatt, men ikke denne, altså. Noen som har forslag? Jeg føler meg som verdens dårligste hundeeier og jeg er redd for henne også. Anonymkode: db93a...fb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 4. april 2021 #2 Del Skrevet 4. april 2021 Anbefaler deg å bruke munnkurv på tur. Så slipper hunden å spise alt mulig som den ikke får lov til. Håndfôring kan være nødvendig på en eldre hund, selv om det tar lang tid. Du kan også forsøke å fôre utendørs i stedet for på den faste plassen. Ville ellers vurdert om dette er et verdig liv videre for en eldre hund. Tynn, eldre hund med spisevegring kan fort føre til kollaps av indre organer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #3 Del Skrevet 4. april 2021 Om hunden liker kokt kylling, sjekk ut hundematen Norwegian polar. Det er kokt kjøtt som kommer i fryst form, med litt added fiber og vitaminer. Noen plasser får man kjøpt det i pølseform, men det mest vanlige er å kjøpe en 20kg blokk av 1kg blokker. 1kg blokkene sitter litt fast i hverandre (siden det er fryst), men det tar bare 2 minutter å kappe det opp (spikkeniv eller noe annet tynt, og hammer), også lagre det i fryseren. Jeg tar opp 1 blokk om gangen og lar det tine før jeg setter det i kjøleskapet. Konsistensen minner litt om grov leverpostei, og det drypper ikke av som med vom, siden det er kokt kjøtt. I 1kg er det rundt 5000-6000 kalorier, så det er lett å gå opp i vekt av det om nødvendig. Begynn å blande inn litt i tørrfôret så magen venner seg til det, også gå etterhvert helt over til Norwegian polar (det er et fullverdig fôr, så man trenger ikke å gi noe annet i tillegg). Norwegian polar sin nettside har en liste over forhandlere (mange privatpersoner, hundepensjonat osv er forhandlere). Noen dyrebutikker selger det også, men ikke så mange. Har opplevd at hunder elsker dette. For å gjøre det litt ekstra spennende for hunden å spise, så kan du smøre det inn i en kong, eller en sånn grønn kong-blomst, så får hun jobbet litt. Anonymkode: 3a00c...46a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #4 Del Skrevet 4. april 2021 49 minutter siden, Troyamin said: Anbefaler deg å bruke munnkurv på tur. Så slipper hunden å spise alt mulig som den ikke får lov til. Håndfôring kan være nødvendig på en eldre hund, selv om det tar lang tid. Du kan også forsøke å fôre utendørs i stedet for på den faste plassen. Ville ellers vurdert om dette er et verdig liv videre for en eldre hund. Tynn, eldre hund med spisevegring kan fort føre til kollaps av indre organer. Takk for svar! Vi, dvs. dyrlegen, tar jevnlig prøver av henne, så vi følger med, men foruten at hun nå nylig ble syk og holder på med rehab, er hun i veldig god form for alderen og vi går lange turer og hun løper og leker som en unghund. Er jo klar over at når de er gamle kan ting komme kjapt, men enn så lenge er det altså 'bare' maten som er problemet, så et verdig liv mener både dyrlegen og jeg at det er. Jeg har forsøkt munnkurv, da vil hun ikke gå, halen henger ned og hun er rett og slett ikke glad i det hele tatt. Er dette noe hun vil venne seg til? Har du erfaring med det? Har forsøkt noen dager av gangen. Ikke gøy å gå tur med en hund jeg må slepe med meg, og jeg vil jo at hun skal være glad. Har forsøkt med mat på gulvet, det øker interessen noe. Skal forsøke i morgen å ta med ut i skogen på tur, takk for tips! Anonymkode: db93a...fb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #5 Del Skrevet 4. april 2021 37 minutter siden, AnonymBruker said: Om hunden liker kokt kylling, sjekk ut hundematen Norwegian polar. Det er kokt kjøtt som kommer i fryst form, med litt added fiber og vitaminer. Noen plasser får man kjøpt det i pølseform, men det mest vanlige er å kjøpe en 20kg blokk av 1kg blokker. 1kg blokkene sitter litt fast i hverandre (siden det er fryst), men det tar bare 2 minutter å kappe det opp (spikkeniv eller noe annet tynt, og hammer), også lagre det i fryseren. Jeg tar opp 1 blokk om gangen og lar det tine før jeg setter det i kjøleskapet. Konsistensen minner litt om grov leverpostei, og det drypper ikke av som med vom, siden det er kokt kjøtt. I 1kg er det rundt 5000-6000 kalorier, så det er lett å gå opp i vekt av det om nødvendig. Begynn å blande inn litt i tørrfôret så magen venner seg til det, også gå etterhvert helt over til Norwegian polar (det er et fullverdig fôr, så man trenger ikke å gi noe annet i tillegg). Norwegian polar sin nettside har en liste over forhandlere (mange privatpersoner, hundepensjonat osv er forhandlere). Noen dyrebutikker selger det også, men ikke så mange. Har opplevd at hunder elsker dette. For å gjøre det litt ekstra spennende for hunden å spise, så kan du smøre det inn i en kong, eller en sånn grønn kong-blomst, så får hun jobbet litt. Anonymkode: 3a00c...46a Dette høres veldig lovende ut! Takk for svar! Ser jo at hun vil spise, så lenge det er kokt kylling, fisk eller godbiter, som hun har fått nå på grunn av at hun må opp i vekt, så det er jo ikke det at hun ikke har apetitt, det er jo heller at hun er fryktelig kresen. Har som skrevet vært sånn hele livet, men nå er det altså litt om å gjøre å få henne opp i vekt. Anonymkode: db93a...fb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 4. april 2021 #6 Del Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har forsøkt munnkurv, da vil hun ikke gå, halen henger ned og hun er rett og slett ikke glad i det hele tatt. Er dette noe hun vil venne seg til? Har du erfaring med det? Har forsøkt noen dager av gangen. Ikke gøy å gå tur med en hund jeg må slepe med meg, og jeg vil jo at hun skal være glad. Har forsøkt med mat på gulvet, det øker interessen noe. Skal forsøke i morgen å ta med ut i skogen på tur, takk for tips! Anonymkode: db93a...fb4 Du tar munnkurven på og bare går. Ikke bry deg om hverken hund eller munnkurv. Etterhvert vil hunden bli vant med å ha den på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #7 Del Skrevet 4. april 2021 3 minutter siden, Troyamin said: Du tar munnkurven på og bare går. Ikke bry deg om hverken hund eller munnkurv. Etterhvert vil hunden bli vant med å ha den på. Hva baserer du forresten rådene dine på? Har du utdanning innen hund? Anonymkode: db93a...fb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alan Smithee Skrevet 4. april 2021 #8 Del Skrevet 4. april 2021 Dette høres ut som min hund. Han vente seg ikke til munnkurv på tur, selv om vi prøvde over lang tid. Han får laks når han bør opp i vekt, blandet ut med ris om det er akseptabelt den dagen. Vi har et lite inngjerdet skogholt i nærheten, og det har hendt at vi har lagt ut laksebiter der og latt hunden spore dem opp - det er alltid populært. Når hunden din er 12 år gammel, tror jeg at jeg hadde fokusert på å feite henne opp i stedet for å endre adferd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 4. april 2021 #9 Del Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva baserer du forresten rådene dine på? Har du utdanning innen hund? Anonymkode: db93a...fb4 Ja, jeg har utdanning innen hund. I tillegg til lang erfaring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #10 Del Skrevet 4. april 2021 1 minutt siden, Alan Smithee said: Dette høres ut som min hund. Han vente seg ikke til munnkurv på tur, selv om vi prøvde over lang tid. Han får laks når han bør opp i vekt, blandet ut med ris om det er akseptabelt den dagen. Vi har et lite inngjerdet skogholt i nærheten, og det har hendt at vi har lagt ut laksebiter der og latt hunden spore dem opp - det er alltid populært. Når hunden din er 12 år gammel, tror jeg at jeg hadde fokusert på å feite henne opp i stedet for å endre adferd. Nei, forsøkte å venne henne til munnkurv da hun var yngre. Hun godtar det meste, men dette gikk seg altså ikke til. Hun hater det. Ulike hunder responderer ulikt på ulike ting. En ting som er vanskelig med fisk/kylling o.l. er at ja, hun spiser dette av hjertens lyst, men når jeg da går tilbake til vanlig hundemat, stopper hun å spise igjen. Men hun elsker spor, så skal forsøke litt i skogen i morgen. Anonymkode: db93a...fb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #11 Del Skrevet 4. april 2021 3 minutter siden, Troyamin said: Ja, jeg har utdanning innen hund. I tillegg til lang erfaring. Ok. Jeg også, og jeg har lært at ulike hunder responderer ulikt på ulike ting. Jeg kan jo på sett og vis forstå at du nevner avliving, men uten å vite mer om situasjonen enn det som står i første post, synes jeg det er litt spesielt. Ser jo at mange lar hundene sine gå for lenge før de lar dem slippe, men kanskje greit å forhøre seg om det er tilfellet, og du leser jo også at vi har oppfølging av dyrlege. Blir også litt skeptisk når du ber meg om å tvinge en hund til å gå med munnkurv, da på tross av at hun ikke har det bra med. Menmen, har forstått at det finnes ulike 'skoler' innen hund, vi tilhører sikkert bare ulike retninger. Tar uansett med meg det du skrev om å forsøke å mate utendørs! Anonymkode: db93a...fb4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 4. april 2021 #12 Del Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok. Jeg også, og jeg har lært at ulike hunder responderer ulikt på ulike ting. Jeg kan jo på sett og vis forstå at du nevner avliving, men uten å vite mer om situasjonen enn det som står i første post, synes jeg det er litt spesielt. Ser jo at mange lar hundene sine gå for lenge før de lar dem slippe, men kanskje greit å forhøre seg om det er tilfellet, og du leser jo også at vi har oppfølging av dyrlege. Blir også litt skeptisk når du ber meg om å tvinge en hund til å gå med munnkurv, da på tross av at hun ikke har det bra med. Menmen, har forstått at det finnes ulike 'skoler' innen hund, vi tilhører sikkert bare ulike retninger. Tar uansett med meg det du skrev om å forsøke å mate utendørs! Anonymkode: db93a...fb4 Du får ha lykke til videre hvertfall! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 4. april 2021 #13 Del Skrevet 4. april 2021 Hvis hun spiser fisk/kylling og tilsvarende, kan du blande dette med f.eks Vom? Eller tørrfor som du bløter i vann til det får en grøtaktig konsistens. Først 90% kylling&fisk og 10% hundemat. Så kan du over tid øke mengden hundemat og redusere mengden kylling/fisk. Gi gjerne mange veldig små måltider i begynnelsen. Hvis hun har vært veldig småspist lenge, så kan det være hun ikke vil klare å spise så mye om gangen. Hvis du starter med å gi henne veldig lite, f.eks en eller to spiseskjeer bare, om gangen, så kan det være med på å øke appetitten slik at hun gradvis klarer og vil spise større porsjoner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #14 Del Skrevet 6. april 2021 Leste en artikkel og tenke at den ville være interessant for deg 🙂 Så lenge hunden din er frisk og rask http://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2021/04/05/is-it-healthy-for-dogs-to-be-skinny.aspx Anonymkode: 3a00c...46a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #15 Del Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Leste en artikkel og tenke at den ville være interessant for deg 🙂 Så lenge hunden din er frisk og rask http://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2021/04/05/is-it-healthy-for-dogs-to-be-skinny.aspx Anonymkode: 3a00c...46a Hva med en link til en artikkel som ikke må låses opp? Og slank hund er alltid det beste. En undervektig hund er farlig. Så hva legger artikkelen i om ordet "skinny"? Anonymkode: 8480d...f3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #16 Del Skrevet 6. april 2021 Men hva sier veterinæren din om foring, hvilket type for, og rutiner? Kanskje enklere for en som kjenner hunden og hundens situasjon å komme med konkrete råd. Kan kyllingen blandes inn i fôret? Kanskje det kan øke appetitten? Sier veterinæren din noe om å prøve forskjellige typer for/våtmat? Har desverre ikke så veldig mange konkrete tips, da jeg ikke har stått i lignende situasjon. Men jeg ønsker dere masse lykke til. ❤ Anonymkode: a93c2...45e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #17 Del Skrevet 7. april 2021 Takk for svar! Har forsøkt å blande kylling/fisk med hundemat, men selv om jeg moser det i nokså små biter, tar hun da maten i munnen, tygger, og så spytter hun ut hundematen og spiser kyllingen/fisken! Er jo fascinerende også, haha. Men: de siste to dagene har hun spist tørrmaten sin! Det jeg har gjort var å ta med mat i lomma på tur, det synes hun er kjempegøy! Jeg kaster mat til henne, lager søk, eller gir som belønning når vi øver på ting. Hun er ikke så motivert av mat og godbiter, er egentlig mest lek som er greia hennes, samt masse kos, så var usikker på om det skulle funke (og vet jo ikke om det gjør det over tid), men nå har hun hvertfall spist! Stapper også mat i kongen hennes, som hun tømmer, og vil ha mer. Om hun vil spise mesteparten av maten sin på tur, er det egentlig en grei løsning for min del. Dyrlege har anbefalt å blande to ulike høykalori våtfor med tørrforet, for å gjøre det mer spennende og for å gi variasjon, og det har fungert litt, men bare stykkvis og delt. Hun har også sensitiv mage, så jeg må blande litt, og det virker egentlig som om hunden min hadde satt pris på ulike smaker, som er vanskelig å få til uten magevondt. Har jo vært en evig problemstilling med hun her, og jeg har bare hatt matglade hunder før. Er bare litt prekært nå, siden hun har vært syk. Og det er jo fint at hun er slank, men hun må litt opp for ikke å være mager. Anonymkode: db93a...fb4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunga Skrevet 7. april 2021 #18 Del Skrevet 7. april 2021 Det kan være stress som gjør det. Min tenåring har ikke spist ordentlig på mange måneder pga stress. Da blir det å få i ham mat på tur. Å spise fra skåla er uaktuelt. Av og til funker det med kong eller søk i hagen, men skåla er uinteressant. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå