AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #1 Skrevet 4. april 2021 Har ei venninne som nettopp fikk hund. Hun er veldig flink med den, men hun er fortsatt litt opphengt i de gamle "alfa/dominans/hunder-er-ulver"-ideene. Hun driver med positiv trening, og er ikke på noe vis stygg mot hunden, men hun gjør en litt rar ting, nemlig å knurre på den når den gjør noe hun ikke vil (biter på noe, for eksempel). Jeg tror ikke dette er det mest skadelige man kan gjøre, men jeg har fått med meg at det ikke anbefales i dag. Kan jeg få noe annet enn følelser, og gjerne noen gode linker som støtter dette? Anonymkode: eba5f...40f
little fairy Skrevet 4. april 2021 #2 Skrevet 4. april 2021 Jeg tror knurring kan provosere mer. Dessuten vil jo aldri mennesker kunne lage ekte hundeknurring. En ting er hva hun gjør og hunden kan jo bli vant til det. Men hva om andre gjør det samme fordi hun gjør det? Feks et barn. Også angriper hunden fordi den blir provosert.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #3 Skrevet 4. april 2021 Knurring er ingenting negativt. Dessverre henger det igjen at knurring er negativt og hunden er sint. Knurring er bla hundens måte å prate på. Ulike raser bruker knurring ulikt. Min knurrer når han prater, når han er glad, når han er ivrig etc. Det er ulike knurrelyder. Skulle jeg kjefta på han hver gang han knurra hadde ikke han skjønt en puck. For det er helt naturlig å prate Anonymkode: d4421...5a4 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 Når en hund knurrer, så vil den også ha et kroppsspråk og intensitet som samsvarer og som gir den den knurrer på informasjon om hvorfor den knurrer. Et menneske kan lære hunden at den rare knurrelyden mennesket lager betyr "slutt med det du gjør nå ellers vil du føle ubehag", akkurat på samme måte som mange lærer hunden at "nei" betyr "slutt med det du gjør nå ellers vil du oppleve ubehag". Man kan også lære inn knurrelyd eller "nei" ved å bruke samme metode som man lærer hunden andre kommandoer som sitt og ligg: med godbiter. Men hunden vil ikke automatisk forstå hva en knurrelyd fra et menneske betyr på samme måte som når det kommer fra en annen hund. Valpen min blir aldri redd når den voksne hunden min knurrer på henne. Om jeg skulle ha knurret på valpen min, så ville hun ikke brydd seg. Hadde jeg knurret på valpen min samtidig som jeg stirrer truende på henne og bøyer meg ned mot henne med anspent kropp, så hadde hun blitt redd fordi det eneste jeg som menneske kan få gjennom med slik oppførsel er "jeg er farlig, truende og veldig uforutsigbar". Når den voksne hunden min knurrer på valpen min, så forstår valpen akkurat hva det betyr: "slutt å bit på meg", "ro ned" eller "gå vekk", og valpen blir aldri redd, men velger å høre etter fordi hun forstår at det er sosiale konsekvenser ved å ikke høre etter når andre hunder setter grenser. Anonymkode: f9f43...e21
Tabris Skrevet 4. april 2021 #5 Skrevet 4. april 2021 Du kan lese litt om det her, med referanser: https://gryloberg.squarespace.com/manimal/treningsmetoder-og-hundevelferd 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 Tabris skrev (2 timer siden): Du kan lese litt om det her, med referanser: https://gryloberg.squarespace.com/manimal/treningsmetoder-og-hundevelferd Det var en fin link, men det står ikke så mye konkret om akkurat knurring? Anonymkode: eba5f...40f 1
Tabris Skrevet 5. april 2021 #7 Skrevet 5. april 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Det var en fin link, men det står ikke så mye konkret om akkurat knurring? Anonymkode: eba5f...40f Det står nevnt som en av de aversivene de forsket på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå