Gå til innhold

Lurer på om svigermor er lettere P.U.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja dere kan le av innlegget,og sikkert mange som kan tro dette om sine svigermødre,men jeg er reelt bekymret for om min svigermor kan være lettere psykisk utviklingshemmet. Jeg er bekymret på grunnlag av forståelsen hun gir for ting. Det virker ikke som hun følger med og hun virker på mange områder generelt litt lite utviklet med tanke på at hun er en voksen dame som bør ha mye erfaring fra et levd liv. Hun er seksti år, enke og har full arbeid. Hun har nevnt undertrykkelse i skole og ekteskap, kanskje dette har ført til en utviklingsforstyrrelse?

jeg kan prate til henne,hun svarer ikke,og bare snur seg vekk. Det kan være helt vanlige spørsmål. Hun kan svare kort,men aldri aldri spør om noe for oppfølging av samtale. Det skjer mye rart generelt rundt henne som jeg legger merke til. F eks motorikk på tur,om det er en liten vanndam i veien så ser hun bare vannet og ikke stien rundt. Jeg skulle tro en dame på seksti burde forstå at i skogen er det terreng og vann samles der. Hun må da forklares at vi kan gå over.

I påsken har hun vært her hos oss, og jeg var alene med henne en formiddag. Jeg synes mannen brukte litt lang tid på handlingen og ringte han for å høre hvor han ble av. Jeg sa til henne at han ikke tok telefonen. Et minutt etterpå sa hun : "å jeg vet ikke hvor telefonen min er. Om ikke kunne jeg ringt han å hørt hvor han er". Jeg svarte at jeg nettopp ringte,og da forstår hun hva jeg sier.

Hun klarer heller ikke sosialisere seg med barna. Leser aldri for de f.eks og orker generelt ikke mye.

Virker som hun liker seg mye og best alene.

Er dette tegn på pu eller asberger?

Anonymkode: 29d84...f0c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er dette nytt eller har det vært slik hele tiden?

Anonymkode: 5145d...a49

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Eller eventuelt alsheimers? 

Anonymkode: fc4e4...b5a

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber hun med?

Anonymkode: 9887a...9b7

AnonymBruker
Skrevet

Min svigermor er 64 og helt lik! Hun virker så sløv og fjern at vi ikke våger å la henne passe barn. Hun kan si den samme tingen 3-4 ganger rett etter hverandre og får liksom ikke med seg ting. 
Mannen min sier han tror hun bare er sånn, men at han la bedre merke til det nå som vi har barn som må passes på. Hun lar dem bare løpe ut i veien foran biler, ber dem ikke bruke hjelm på sykkel, aldri solkrem i sola, merker ikke at de er sultne osv. 

Anonymkode: 449bc...058

AnonymBruker
Skrevet

Så dette skulle liksom være grunn til å få diagnosen psykisk utviklingshemmede? Det er det verste jeg har hørt.

Anonymkode: b6f00...82f

• Liker 20
Gjest Albbas
Skrevet

Hørsel? Demens? Ville ikke antatt PU utfra det du skriver hvertfall, men jeg har ikke peiling. Hva sier mannen din? 

Skrevet

Jeg ville også lurt på om det er Alzheimer. Finn ut hvordan hun var før, om hun har vært sånn bestandig, eller om hun har forandret seg i det siste. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så dette skulle liksom være grunn til å få diagnosen psykisk utviklingshemmede? Det er det verste jeg har hørt.

Anonymkode: b6f00...82f

Ja det er her legekongresen samles hver dag tydeligvis🤪 Det er jo helt absurd..

Anonymkode: 49e93...c70

• Liker 16
Skrevet (endret)

Tenker det kansje er normalt at eldre ikke er like oppegående. Det gjør vel ikke noe? Alle kan ikke være like kjappe og spreke i 60 årene. 

Endret av lillevill
skrivefeil
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er dette nytt eller har det vært slik hele tiden?

Anonymkode: 5145d...a49

Ikke nytt.

AnonymBruker
Skrevet

Eldre? Hun er nettopp fylt seksti. Hun er i full jobb innen salg.

• Liker 9
Skrevet

Tenker umiddelbart at hun kan ha dårlig hørsel, tinnitus e.l. eller begynnende demens.

• Liker 12
Skrevet

Høres mer ut som demens. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eldre? Hun er nettopp fylt seksti. Hun er i full jobb innen salg.

Ja? Eldre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun alltid har vært frakoblet, så kan det være ADD. Tenker ikke umiddelbart lett PU her. 

Anonymkode: 05b3a...403

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan være alt fra at hun ikke gidder å oppføre seg til hjernesvulst. Helt umulig å diagnostisere henne her.

Anonymkode: 1f9f7...bef

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (14 minutter siden):

Ja? Eldre.

Hun har vært sånn femten år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis hun alltid har vært frakoblet, så kan det være ADD. Tenker ikke umiddelbart lett PU her. 

Anonymkode: 05b3a...403

ADD kan være reelt.

• Liker 2
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

ADD kan være reelt.

Er det normalt at man ikke klarer orientere seg i et ordinært landskap? (Dette med turer i skog). 

At hun ikke hører etter og er snål er nå en ting.

Men om dette startet for 10-15 år siden må man jo tenke i retning kognitivt når hun må forklares at de kan krysse en vanndam 🤷‍♀️

Endret av Fnuggolina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...