Gå til innhold

Kan noen forklare meg: Hva er momjeans og hvorfor heter de momjeans?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser nå at alle skal ha "momjeans". For meg ser det ut som helt vanlige jeans som er romslige? Nesten som det som for et par år siden ble kalt "boyfriend-jeans". Ellers minner de jo også om jeansene vi brukte på 80-tallet. 

Noen som vet hvorfor de kalles momjeans? Er det fordi mammaene (vi som var unge på 80-tallet) brukte lignende? 

Anonymkode: d7c12...36c

Skrevet

De kalles nok momjeans fordi mødre gikk med slike jeans på 80-90tallet. Men jeg tenker også at erkerypiske mødre i USA alltid har brukt slike jeans. Er ikke boyfriendjeans mere rett mens at momjeans går inn i midjen, ut over rompe og lår og så inn igjen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kalles mom jeans fordi da jeansmodellene fra 80- og begynnelsen av 90-tallet var blitt umoderne blant unge, var det kun middelaldrende kvinner som fortsatte å bruke dem. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mom_jeans

Anonymkode: 4d810...df9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

🙄 Jeg var ungdom på 80 tallet og den gang var flere av buksene høye i livet. Det var ikke kun eldre damer som brukte de den gang. Buksene var høye og litt vide i beina, ballongbukse kalte vi det. Det er nok et amerikansk uttrykk. Gode å gå i helt til du skal sette deg ned. 

Anonymkode: 2b9e1...51b

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert noe med mødre. En bruker de jo for å unngå seksuell oppmerksomhet.

Anonymkode: 7e162...5b0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sikkert noe med mødre. En bruker de jo for å unngå seksuell oppmerksomhet.

?? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

🙄 Jeg var ungdom på 80 tallet og den gang var flere av buksene høye i livet. Det var ikke kun eldre damer som brukte de den gang. Buksene var høye og litt vide i beina, ballongbukse kalte vi det. Det er nok et amerikansk uttrykk. Gode å gå i helt til du skal sette deg ned. 

Anonymkode: 2b9e1...51b

Og hva skjer når du setter deg ned da? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, SoWhat? said:

?? 

Hvis du har sett de, så forstår du nok greia. De er lite attraktive, for å si det mildt 😂

Anonymkode: 31640...5e3

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du har sett de, så forstår du nok greia. De er lite attraktive, for å si det mildt 😂

Jeg er ikke veldig begeistret, men syns noen modeller er ok. Jeg liker bare ikke den lange rumpa en kan få i dem. Jeg syns ikke det er så pent. Men syns jo noen kler dem også da 🙂 aaldri tenkt på at de er for å unngå seksuell oppmerksomhet 😄

Endret av SoWhat?
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kommer vel an på hvem som bruker dem også om de er attraktive eller ikke. Ei dame med ei lekker ræv vil være attraktiv i ei slik bukse.

AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (6 timer siden):

Kommer vel an på hvem som bruker dem også om de er attraktive eller ikke. Ei dame med ei lekker ræv vil være attraktiv i ei slik bukse.

Mja, det må i så fall være ved å tenke seg hvordan hun kunne sett ut.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mja, det må i så fall være ved å tenke seg hvordan hun kunne sett ut.

Skinny jeans er best.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nettopp det du sier, mote på 1980-tallet som ble utrendy på 1990-tallet. Da begynte ungdommen å gå med boot leg jeans som var lange og lave i livet (hip huggers). Den eldre generasjonen holdt fast på den jeansmoten de brukte da de var yngre (80-talls mote), dermed navnet "mom-jeans". I dag har motebransjen tatt dette begrepet og prøvd å gjøre det trendy igjen.

I 2021 er skinny jeans egentlig "mom jeans". Damer som holder fast på den moten de brukte da de var unge rundt 2005-2010 mens ungdomen henter trendene lengre tilbake i tid. 

Sånn har det alltid vært. Moten har alltid hentet inspirasjon fra tidligere tiår. Feks dette Vogue-coveret med Kate Moss kunne like gjerne vært fra 1968 som 1993.

image.thumb.png.20feeec39b162f177e6369409f9d8e13.png

Folk bør bare ha et litt mer reflektert forhold til klærne de velger å gå med. 

Anonymkode: b234c...960

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

skinny jeans (...) moten rundt 2005-2010

Skinny jeans var overhodet ikke moten ca. 2005, da var det bukser med litt vidde fra knærne og ned. Skinny jeans ble populært først på begynnelsen av 2010-tallet, etter at tightsen hadde kommet tilbake på moten igjen.

Anonymkode: 881b1...9e4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må nesten takke denne tråden, gikk inn tilfeldig for å sjekke en bukse, endelig på lager i det jeg håper er størrelsen min 😄 XL ble alt for stort, så håper L er min størrelse 🤞🏻

Jeg vet ikke selv hva en «mom jeans» er, men akkurat den jeg har sett, ser bra ut, elsker fargen, men nesten umulig å få tak i da den har vært utsolgt lenge 😅

For dem som lurer:

https://www2.hm.com/no_no/productpage.0951409001.html

Synes den så veldig vår/sommer ut, gleder meg til den kommer i posten 🤩

Anonymkode: 8df7c...9eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...