AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #1 Skrevet 4. april 2021 Har 3 barn, mannen tjener 650 000 i året og jeg tjener 250 000 som vikar i helsevesenet. 150 000 i EK. Vi har mulighet for kausjonist.. Er det mulighet for boliglån? Evt startlån? Sparer såklart så mye EK vi kan, men det går trått Anonymkode: a7683...ee1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #2 Skrevet 4. april 2021 Sitat Kan jeg få startlån? Du kan søke startlån i din kommune/bydel hvis du er i en, eller flere av disse situasjonene: Du er i en familie med barn, og har behov for en stabil og trygg bolig. Du får ikke lån i vanlig bank og kan ikke spare penger til egenkapital. Du mottar trygd/offentlige ytelser. Du kan miste boligen ved tvangssalg på grunn av boliggjeld. Du har særlige sosiale eller helsemessige utfordringer. Du er eldre og bor i en uegnet bolig Du har nedsatt funksjonsevne og må tilpasse boligen din. Det er ikke er nødvendig med egenkapital for å få startlån. Men du må ha tilstrekkelig inntekt til å dekke utgiftene på startlånet, ved siden av andre nødvendige utgifter. I noen tilfeller kan kommunene gi tilskudd. https://husbanken.no/person/startlaan/soke-startlaan-og-tilskudd/ Anonymkode: ad1e9...5f8
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #3 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): https://husbanken.no/person/startlaan/soke-startlaan-og-tilskudd/ Anonymkode: ad1e9...5f8 Er så usikker på om vi er kvalifiserte Mener jo det selv da, men vanskelgi å si ut i fra disse kriteriene. Lurer også på om de regner med vikarjobbing.. Er jo trygg inntekt, men får ikke fast stilling uten utdannelse. Anonymkode: a7683...ee1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 Selv om dere har en total inntekt på 900 000 kr, så gir 150 000 kr i EK kun muligheten til å låne én million. Jeg antar dere ikke får kjøpt en bolig til den prisen der dere bor. Har du mulighet til å øke inntekten slik at dere kan spare mer? Selv om du ikke har fast jobb regner jeg med du kan vise til en stabil inntekt over en lengre periode/flere år i og med du jobber I helsevesenet. Dette er jo noe du kan vise til banken. Evt ta utdannelse på deltid slik at du kan søke på en fast stilling og øke inntekten. Deler av EK kan være kausjonist/medlåntager. Om dere virkelig ønsker å kjøpe egen bolig hadde jeg laget en spareplan. Undersøk prisnivået på boliger i området slik at dere får en pekepinn på hva dere må ha i EK, og hva dere må spare for å oppnå det. Avhengig av prisnivået i området, kan det som dere evt. mangler av EK komme fra kausjonist. Om sparingen går trått bør dere ta en gjennomgang på hva dere kan gjøre annerledes, og hva som gir muligheten til å kjøpe egen bolig. Alt hjelper, og motivasjonen er jo å en dag eie egen bolig. Håper dere får det til! Anonymkode: a599c...d5c 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #5 Skrevet 4. april 2021 Korreksjon: om boligen koster én million må dere stille med 150 000 kr i EK. Dvs. lånet utgjør kun 850 000 kr. Anonymkode: a599c...d5c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Selv om dere har en total inntekt på 900 000 kr, så gir 150 000 kr i EK kun muligheten til å låne én million. Jeg antar dere ikke får kjøpt en bolig til den prisen der dere bor. Har du mulighet til å øke inntekten slik at dere kan spare mer? Selv om du ikke har fast jobb regner jeg med du kan vise til en stabil inntekt over en lengre periode/flere år i og med du jobber I helsevesenet. Dette er jo noe du kan vise til banken. Evt ta utdannelse på deltid slik at du kan søke på en fast stilling og øke inntekten. Deler av EK kan være kausjonist/medlåntager. Om dere virkelig ønsker å kjøpe egen bolig hadde jeg laget en spareplan. Undersøk prisnivået på boliger i området slik at dere får en pekepinn på hva dere må ha i EK, og hva dere må spare for å oppnå det. Avhengig av prisnivået i området, kan det som dere evt. mangler av EK komme fra kausjonist. Om sparingen går trått bør dere ta en gjennomgang på hva dere kan gjøre annerledes, og hva som gir muligheten til å kjøpe egen bolig. Alt hjelper, og motivasjonen er jo å en dag eie egen bolig. Håper dere får det til! Anonymkode: a599c...d5c Jeg tar allerede utdannelse ved siden av jobb, så tror ikke jeg greier å jobbe mer enn jeg gjør nå. Vi sparer vanligvis mesteparten av min lønn, så vi har lavt forbruk. Hvor mye av EK bør vi spare før vi kan tenke på kausjonist? Anonymkode: a7683...ee1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #7 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg tar allerede utdannelse ved siden av jobb, så tror ikke jeg greier å jobbe mer enn jeg gjør nå. Vi sparer vanligvis mesteparten av min lønn, så vi har lavt forbruk. Hvor mye av EK bør vi spare før vi kan tenke på kausjonist? Anonymkode: a7683...ee1 Dere trenger ikke EK så lenge kausjonist stiller med 15% sikkerhet. Anonymkode: fb4c9...624
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #8 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg tar allerede utdannelse ved siden av jobb, så tror ikke jeg greier å jobbe mer enn jeg gjør nå. Vi sparer vanligvis mesteparten av min lønn, så vi har lavt forbruk. Hvor mye av EK bør vi spare før vi kan tenke på kausjonist? Anonymkode: a7683...ee1 At du tar en utdannelse som på sikt kanskje gir deg en fast stilling vil jo være positivt for banken. Om dere har avklart med kausjonisten hvor mye den har anledning til å stille med som sikkerhet, så er det bare å sette i gang søknadsprosessen. Dere må være forberedt på at banken har innspill til hvor mye kausjonisten/realkausjonisten skal gå inn med avhengig av personlig økonomi og verdier til kausjonisten. Kausjonisten må også opplyse om personlig økonomi og evt. gjeld. Det beste er å sette opp et budsjett som viser hvor mye dere kan betale på et lån i måneden, og avtale et møte i banken sammen med den personen som skal være kausjonist/realkausjonist. Ellers kan du gjerne ringen banken din allerede i morgen for å høre hva du bør tenke på, og hva slags dokumenter banken må ha tilgang på for å vurdere lånesøknaden. Det er alltid bedre å avtale et møte med en rådgiver, enn å kun bruke de digitale søknadsmuligheten. En rådgiver kan gi dere bedre oppfølgning og tips på hva som er lurt å gjøre. Anonymkode: a599c...d5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå