AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #1 Skrevet 4. april 2021 Vårt første barn kom på slutten av 2018. Til tider har det vært slitsomt siden vi har fått lite avlastning før i år. Jeg har alltid hatt lyst på 2 barn, men er litt usikker. Hvordan synes dere som har 2 barn overgangen var? Hvor lang tid bør det være mellom de 2 barna? Hilsen meg Anonymkode: 6996a...36e
Arkana Skrevet 4. april 2021 #2 Skrevet 4. april 2021 For oss var overgangen størst fra 0 til 1. Det er jo da man tilpasser livet til det å ha barn. Etter det har man rutiner og vaner på plass og etterfølgende barn bare føyde seg inn i det. I tillegg vil to barn leke sammen og underholde hverandre. Hvor lang tid det bør være vil du sikkert få like mange ulike svar på som det er foreldre. Vi har tette barn (to år mellom hver) og det var perfekt for oss. De har stor glede av hverandre og når de er såpass like i alder er det også lettere å finne på fellesaktiviteter som alle setter pris på. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #3 Skrevet 5. april 2021 Her skulle jeg ønske flere hadde svart😁 Anonymkode: 87eca...95a
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #4 Skrevet 5. april 2021 Jeg er i en termingruppe med 6 andre, hvor jeg er eneste førstegangs og alle de andre har fått nr to. Aldersforskjell mellom barna varierer fra 2 til 15 år. Alle synes uten unntak det er kjempetøft med nummer to. Jeg tenkte kun ett barn, og etter å ha «fulgt» disse med to på sidelinjen er jeg ihvertfall ikke i tvil om at min jente blir enebarn. Anonymkode: 58f54...bf0 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #5 Skrevet 5. april 2021 Venter nr 2 nå, og vi er mer og mer sikre på at det stopper med det! I dagens samfunn der det stilles stadig større krav til foreldreoppfølging, karriere, boligpriser stiger slik at begge må jobbe 120% så syns jeg absolutt 2 er nok, og har også full forståelse for at noen velger 1! Det er jo tross alt viktigst å kunne klare å følge opp de barna man har. Får man 3 og omsorgen blir så som så pga slitenhet, dårlig økonomi etc så er det definitivt bedre å få 1 eller 2.. Det er ikke minst mye dobbeltarbeid på oss kvinner, og krav til å prestere på alle plan - det legges ikke opp til kortere arbeidsdager, etc som kunne gjort hverdagen enklere. Vil ikke bare ha masse barn og ingen tid til dem. Så da blir d sånn.. Anonymkode: 934d0...c8e 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #6 Skrevet 5. april 2021 Nr 1 var paradigmeskifte for livet vårt. Nr 2 var fullstendig uproblematisk. Nr 3 merket vi knapt. Anonymkode: c79eb...138 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #7 Skrevet 5. april 2021 Det er betydelig mer jobb med en enn med to, men jammen har det vært godt å ha søsken i disse tider. Søsken er jo ett flott selskap. Selv om det blir uenigheter dem i mellom. Anonymkode: 12803...fbc 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #8 Skrevet 5. april 2021 Om du føler at du trenger avlastning med bare ett barn er det vel ikke lurt å få et til? Anonymkode: 3e46c...3eb 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #9 Skrevet 5. april 2021 Mente mer jobb med to enn med 1. Anonymkode: 12803...fbc 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #10 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om du føler at du trenger avlastning med bare ett barn er det vel ikke lurt å få et til? Anonymkode: 3e46c...3eb Avlastning, I form av fri for å være med barnefar/partner er jeg ganske sikker på at både barn og forhold vil sette pris på. Jo bedre det er mellom foreldre jo bedre er det i familie dynamikken. Det kan hende ikke alle trenger det men i mitt forhold gir vi hverandre stor frihet til å kunne gjøre det man ønsker, om dette er å gå ut med venner, se på fotball, gå på byen. Vi trenger ikke planlegge dette vi bare gjør det. For å kunne finne på noe alene er vi nødt til å ha barnevakt. Hilsen TS Anonymkode: 6996a...36e 3
Snart7 Skrevet 5. april 2021 #11 Skrevet 5. april 2021 Jeg syns overgang fra 0 til 1 var tøffest..alt var nytt og vi skulle endre hverdagen vår til å passe bedre ett liv med barn. 3 1/2 år etter kom nr 2. Var ikke noe styr, alt var bra å vi hadde rutinene og tryggheten i bunn. 1 voksen per barn og god mulighet for å dele oss for å møte begge barnas behov. 1 år etter kom nr 3..Var litt mer hektisk😅 men kravene ble senka,så gikk det seg til. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #12 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Avlastning, I form av fri for å være med barnefar/partner er jeg ganske sikker på at både barn og forhold vil sette pris på. Jo bedre det er mellom foreldre jo bedre er det i familie dynamikken. Det kan hende ikke alle trenger det men i mitt forhold gir vi hverandre stor frihet til å kunne gjøre det man ønsker, om dette er å gå ut med venner, se på fotball, gå på byen. Vi trenger ikke planlegge dette vi bare gjør det. For å kunne finne på noe alene er vi nødt til å ha barnevakt. Hilsen TS Anonymkode: 6996a...36e Det virker da ganske tafatt. Her har vi skikkelig date-night etter småen har lagt seg. Anonymkode: 47b5c...f82 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #13 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det virker da ganske tafatt. Her har vi skikkelig date-night etter småen har lagt seg. Anonymkode: 47b5c...f82 Date etter barn har lagt seg... Det er det vi kaller normal kveld. Men hei, alle er forskjellige. TS Anonymkode: 6996a...36e 4
Teardrop Skrevet 6. april 2021 #14 Skrevet 6. april 2021 Bedre med 2, da har de hverandre å leke med og støtte hverandre på. men det blir også mer krangling. Søsken er gull verdt ❤️
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #15 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (På 4.4.2021 den 14.33): Vårt første barn kom på slutten av 2018. Til tider har det vært slitsomt siden vi har fått lite avlastning før i år. Jeg har alltid hatt lyst på 2 barn, men er litt usikker. Hvordan synes dere som har 2 barn overgangen var? Hvor lang tid bør det være mellom de 2 barna? Hilsen meg Anonymkode: 6996a...36e Fikk 3 barn i løpet av 3,5år. Helt supert ❤️❤️ Noen få veldig hektiske år så etterpå så blir det bare mer og mer kos ❤️❤️ Anonymkode: 3dd6c...024 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #16 Skrevet 6. april 2021 Har et barn på 3 år og venter nå nr.2 i november. Hadde egentlig tenkt å ikke få flere barn, men vi ble uplanlagt gravide og tenker det er fint for 3-åringen å få søsken. Anonymkode: 91b35...20b
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #17 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Avlastning, I form av fri for å være med barnefar/partner er jeg ganske sikker på at både barn og forhold vil sette pris på. Jo bedre det er mellom foreldre jo bedre er det i familie dynamikken. Det kan hende ikke alle trenger det men i mitt forhold gir vi hverandre stor frihet til å kunne gjøre det man ønsker, om dette er å gå ut med venner, se på fotball, gå på byen. Vi trenger ikke planlegge dette vi bare gjør det. For å kunne finne på noe alene er vi nødt til å ha barnevakt. Hilsen TS Anonymkode: 6996a...36e Det må du bare skyve fra deg og innse at nå er du mamma og ikke en ungdom som skal ha luft under vingene. Så nå er det på tide å innse at avlastning det får man når man har særlig tyngende omsorgsforhold men med normalt fungerende barn så er ikke avlastning et tema for å kunne ivareta parforholdet. Du ivaretar det i hverdagen, i hjemmet. Dere er mamma og pappa nå og det vil være der dere vil befinne dere noen år. Når ungene er under 5 så må du regne med at det er mye hjemme tid og sånn bør det være også. Det er nok av dem som har skaffet barnevakter av bekjente, venner og slektninger og så mange år senere har det kommet frem at ungene har vært utsatt for både det ene og det andre. Først og fremst er ansvaret på å ta vare på barna så får dere ta vare på hverandre med det samme. Anonymkode: 3dd6c...024 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #18 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Date etter barn har lagt seg... Det er det vi kaller normal kveld. Men hei, alle er forskjellige. TS Anonymkode: 6996a...36e Da har dere ekstremt dårlig fantasi i forhold til hva man kan gjøre sammen etter at barna er i seng. Men hei, alle er forskjellige. Anonymkode: 7082a...193 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #19 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det må du bare skyve fra deg og innse at nå er du mamma og ikke en ungdom som skal ha luft under vingene. Så nå er det på tide å innse at avlastning det får man når man har særlig tyngende omsorgsforhold men med normalt fungerende barn så er ikke avlastning et tema for å kunne ivareta parforholdet. Du ivaretar det i hverdagen, i hjemmet. Dere er mamma og pappa nå og det vil være der dere vil befinne dere noen år. Når ungene er under 5 så må du regne med at det er mye hjemme tid og sånn bør det være også. Det er nok av dem som har skaffet barnevakter av bekjente, venner og slektninger og så mange år senere har det kommet frem at ungene har vært utsatt for både det ene og det andre. Først og fremst er ansvaret på å ta vare på barna så får dere ta vare på hverandre med det samme. Anonymkode: 3dd6c...024 Oi! Avlastning var vel et dårlig begrep å bruke i denne sammenhengen fra min side. Først og fremst så må vi anerkjenne at alle er forskjellige. Jeg setter stor pris på å være med mine venner, både med og uten barn. Å ha luft under vingene som du så fint kaller det, er veldig deilig, det gir meg energi. Om du ikke trenger det, flott for deg. Når det kommer til barnevakt så handler ikke dette om at man plasserer barnet hos hvem som helst. Det er kun to som har vært barnevakt og det er min far og min søster Ts Anonymkode: 6996a...36e 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #20 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da har dere ekstremt dårlig fantasi i forhold til hva man kan gjøre sammen etter at barna er i seng. Men hei, alle er forskjellige. Anonymkode: 7082a...193 Absolutt ikke. Jeg kan tenke meg at vi gjør ting en vanlig kveld som dere gjør på date night. Spiller spill, lager mat, ser film, har sex. Det vi liker å gjøre når vi ikke har barn er å gå ut å spise, gå på byen (vi drikker ikke alkohol når det er barn hjemme). Dette gjør vi kanskje en gang annenhver mnd. På en normal helg så spiser vi felles frokost, er ute sammen og spiser middag sammen. Dersom jeg skal til en venninne drar jeg rundt 18-19 er hjemme når det passer meg og er med familien min dagen etter. Anonymkode: 6996a...36e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå