Gå til innhold

2 åringen tuller og jeg har liten tålmodighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun går flere ganger inn på soverommet, sutrer og skriker og sier at hun vil sove. Da er klokken kanskje 12. Hun legger seg ned, og jeg ligger der med henne. Etter 10 min spretter hun opp lys våken, og vil ikke alikevell. Nå kl er 14 går hun inn igjen, sier hun vil sove og gnir seg i øynene. Ligger der med henne, og etter en stund vil hun ikke, og står bare å roper og vil ut. 

Noen ganger sover hun, andre dager sover hun ikke. Jeg blir så lei av det, og hele dagen styre på med den søvnen. I barnehagen sover hun fra kl 12.

Kjenner jeg blir irritert og tar meg selv i å rope "men hva er det du vil da????! Skal du sove eller ikke?? "

Åh :(

Anonymkode: 6bd60...76e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nøyaktig det samme her med en på 2 år og 3 måneder.  Vil absolutt ikke sove dupp som han pleier,  men blir et hylende trøtt monster hvis han ikke sover. Slitsomt!!!! 

Tenker det er begynnelsen på å ikke trenge dagsøvn lenger, men må si jeg kommer til å savne den pausen på dagen.

Anonymkode: db469...3a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hun går flere ganger inn på soverommet, sutrer og skriker og sier at hun vil sove. Da er klokken kanskje 12. Hun legger seg ned, og jeg ligger der med henne. Etter 10 min spretter hun opp lys våken, og vil ikke alikevell. Nå kl er 14 går hun inn igjen, sier hun vil sove og gnir seg i øynene. Ligger der med henne, og etter en stund vil hun ikke, og står bare å roper og vil ut. 

Noen ganger sover hun, andre dager sover hun ikke. Jeg blir så lei av det, og hele dagen styre på med den søvnen. I barnehagen sover hun fra kl 12.

Kjenner jeg blir irritert og tar meg selv i å rope "men hva er det du vil da????! Skal du sove eller ikke?? "

For i barnehagen har hun klare regler og rammer å forholde seg til, hjemme hos deg får hun tydeligvis lov til å styre skuta selv og da blir det sånn. Du har mye å glede deg til fremover. 😂😂

Anonymkode: 91cfe...70a

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For i barnehagen har hun klare regler og rammer å forholde seg til, hjemme hos deg får hun tydeligvis lov til å styre skuta selv og da blir det sånn. Du har mye å glede deg til fremover. 😂😂

Men det jo så vanskelig. Hun styrer jo ikke skuta, hun skal få sove kl 12 om hun trenger det. Men hvor lenge skal man holde på når hun står å hamrer på dør en lys våken? 

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at hun er mindre trøtt i ferier enn når hun er i barnehagen. Slik var mine også. Hold henne våken på dagen du, så får du lett legging i kveld😁😅

Anonymkode: 76db0...aa2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig at de er mere trøtte i barnehagen enn hjemme. Mer som skjer og høyere aktivitetsnivå. Mine sluttet alle med soving på dag tidligere hjemme enn i barnehagen.

Slitsom den tiden der de begynner å bli klar for å slutte med lur og blir trøtte utover ettermiddagen. Du kan prøve å holde hun i aktivitet utover ettermiddagen slik at hun ikke tar lur for sent og heller legge tidligere?

Anonymkode: 2e0fa...6e5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Trenger absolutt ikke være sånn 🙄 Barn blir mer slitne i barnehagen, mer å forholde seg til, høyere aktivitet og flere inntrykk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig. Vi må enten trille eller kjøre bil med vår 2.5-åring for at han skal sove hjemme. I barnehagen spør han selv om å legge seg 😆

Anonymkode: d4f30...655

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Helt vanlig at de er mere trøtte i barnehagen enn hjemme. Mer som skjer og høyere aktivitetsnivå. Mine sluttet alle med soving på dag tidligere hjemme enn i barnehagen.

Slitsom den tiden der de begynner å bli klar for å slutte med lur og blir trøtte utover ettermiddagen. Du kan prøve å holde hun i aktivitet utover ettermiddagen slik at hun ikke tar lur for sent og heller legge tidligere?

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kan det være at hun er mindre trøtt i ferier enn når hun er i barnehagen. Slik var mine også. Hold henne våken på dagen du, så får du lett legging i kveld😁😅

Anonymkode: 76db0...aa2

Ja jeg gjør jo det, men hun går frivillig inn på soverommet eller hamrer og hyler på soveromsdøren... 

AnonymBruker
Skrevet

Er vel den tiden det er vanlig å kutte ut dagsoving når det bare er en kamp uansett

Anonymkode: 3a485...182

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig at de i en periode trenger lur i barnehagen, men ikke hjemme. Det skjer mye mer i barnehagen, og hun blir sliten der.

Anonymkode: 196de...c9a

AnonymBruker
Skrevet

Min er omvendt - sover ikke i barnehagen lenger, men kan fint sove tre timers lur hjemme i helgene 🙈

2 år og 3 måneder.

Anonymkode: bd858...f53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Noen ganger må voksne ta seg en timeout for å hente inn tålmodigheten sin igjen. 

Her holder det å hvile med TV på dagtid i helg og ferie, selv om han sover på dagtid i bhg. 

Anonymkode: a15fd...aa2

AnonymBruker
Skrevet

Når hun sutrer og skriker og sier at hun vil sove så er det tydeligvis allerede for sent. Hun trenger litt rammer og rutiner. Har du ikke hatt det på leggingen før? Prøv å alltid legge 11:30, kjør en leggerutine-light. Og vær rolig og bestemt på at nå er det sove tid. Og vil hun ikke sove så er det greit, men hun må prøve å ligge og hvile i senga. Går ikke det så setter du på lydbok. Eventuelt innfører du trilletur hver dag 11:30 så hun blir vant til å sove da. Alt for tidlig å slutte med daglur. Ja, de protesterer gjerne rundt denne alderen, men så lenge hun er tydelig trøtt resten av dagen er det for tidlig å kutte dagsøvn.

Anonymkode: ffc3d...e89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan hun trilles i søvn i vogn? 2-åringen her ville ofte ikke sove, selv om han var tydelig trøtt. Sa at vi bare skulle trille en tur, han skulle ikke sove - men han sovnet likevel hver eneste gang 😅 Denne sovenekten var bare en kort fase hos oss, som gikk over etter en stund. Hvilte på dagtid både hjemme og i bhg til han var over 3 år.

Anonymkode: 48a00...f44

AnonymBruker
Skrevet

Hun er 2 år, hun vet jo ikke selv. Hun skjønner ikke at hun må sove for å være uthvilt, for henne er jo seng = uthvilt og forstår ikke hva søvn er og hva som skal til annet enn å legge seg.

Hos oss funker det å si «du må lukke øynene, lat som du sover» eller late som vi sover selv. 

Andre vi kjenner bruker heller hviletid med lydbok eller musikk, poenget er å slappe av.

Anonymkode: 7a803...c94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er det vanlig at barn sover på dagen?

Anonymkode: bb9b3...91c

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at hun skal sove? Vi kuttet dagsovingen helt da vår var ca 2 år (født i mai, sov kanskje en gang i juni). Ville forsøkt å kutte duppen heller legge en halvtime før på kveldstid.

Anonymkode: 26add...6be

Skrevet

Kutt dagsoving hjemme, men fortsett i Bhg. Det har vi gjort med vår toåring. Slapper kanskje av med en film ila dagen. I Bhg trenger de gjerne luren da det er mye mer travelt og støy. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge er det vanlig at barn sover på dagen?

Anonymkode: bb9b3...91c

Rundt 3 årsalderen slutter de fleste å sove på dagtid. 

Anonymkode: a15fd...aa2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...