AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #1 Skrevet 4. april 2021 Er nyutdannet og har egentlig kapret "drømmejobben" som rådgivende ingeniør innen mitt felt. Begynner 100 % fra neste mandag. Jeg føler likevel på at jeg ikke kan nok. Har forstått at man som rådgivende ingeniør bør man være svært faglig sterk. Jeg har imidlertid bare litt over C i snitt (med stort sprik i karakterene) pluss at jeg gjerne skulle hatt et par ekstra fag. Fikk lett jobben, så det tyder jo kanskje på at de tror jeg kan klare jobben, men har likevel en frykt for at de skal bli sjokkert over hva jeg ikke kan når jeg begynner. Er dessuten veldig "klein" rundt sjefsskikkelser i starten - klarer liksom ikke helt å være meg selv rundt dem. Flere som har hatt det slik før ny jobb? Har ingen arbeidserfaring innen dette feltet. hilsen nervøs nyutdannet Anonymkode: 8e80b...294 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #2 Skrevet 4. april 2021 Dette er heeelt vanlig, etter litt tid får du troen på deg selv. Så slapp helt av. Du vi etterhvert se at de "erfarne" også gjør mange feil, eller ikke kan alt. Ikke stress, ta det med ro. Lurer du på noe som spør din kollegaer. Anonymkode: 2575e...2d0 8
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #3 Skrevet 4. april 2021 Du vet du får grundig opplæring i det du skal gjøre? Utdannelsen din er jo "ingenting" egentlig. Utdannelse handler kun om å ha med seg inn kunnskapsknagger. Det er ikke normalt at man skal kunne alt og vite alle rutiner på en arbeidsplass før du begynner der. Slapp av. Anonymkode: 4dd50...565 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 Arbeidsoppgaver er noe helt annet enn utdannelse. Utdannelsen et bare på bunn, jobben du skal lære å gjøre er ofte noe helt annet. Dette har alle vært igjennom og du vil klare deg fint ☺ Anonymkode: 6170a...9f9 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #5 Skrevet 4. april 2021 Ikke bekymre deg om karakterene iallfall. Du kommer inn i det faglige. Viktig å vise interesse og være positiv fra dag 1! Anonymkode: 5b428...db9 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 Tusen takk for alle positive ord her inne Det hjeper litt! Hvordan bør man oppføre seg på jobben den første tiden? (haha - dumt spørsmål, jeg vet.) ts Anonymkode: 8e80b...294 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #7 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tusen takk for alle positive ord her inne Det hjeper litt! Hvordan bør man oppføre seg på jobben den første tiden? (haha - dumt spørsmål, jeg vet.) ts Anonymkode: 8e80b...294 Ikke slik du gjør nå i hvert fall Fake på deg selvtillit, vær interessert, vær sosial (også selv om du hater det), smil, vær vennlig og senk skuldrene! Anonymkode: 4dd50...565
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #8 Skrevet 4. april 2021 Det er helt vanlig, kalles «imposter syndrome». Les gjerne litt om det så ser du at det finnes mange som føler det samme. Anonymkode: 51a7f...4d5 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #9 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er helt vanlig, kalles «imposter syndrome». Les gjerne litt om det så ser du at det finnes mange som føler det samme. Anonymkode: 51a7f...4d5 Feil. Det kalles «å ikke vite hva man går til» som nyutdannet. Imposter syndrom er når du gjør en god jobb (gjerne over lang tid) og kan vise til strålende resultater men fremdeles bare venter på at kollegaene dine skal gjennomskue deg for å fake alt sammen. Det er en viss forskjell. Viktig å ikke kaste dette begrepet rundt seg i tide og utide. Anonymkode: a3568...52c 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #10 Skrevet 5. april 2021 Jeg vil tippe at alle nyutdannede er veldig nervøse for sin første jobb. Husk at du får opplæring! Alle har vært nye en gang, og ingen forventer at du kan alt. Anonymkode: eec0c...4d3
Gjest Fnuggolina Skrevet 5. april 2021 #11 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Er nyutdannet og har egentlig kapret "drømmejobben" som rådgivende ingeniør innen mitt felt. Begynner 100 % fra neste mandag. Jeg føler likevel på at jeg ikke kan nok. Har forstått at man som rådgivende ingeniør bør man være svært faglig sterk. Jeg har imidlertid bare litt over C i snitt (med stort sprik i karakterene) pluss at jeg gjerne skulle hatt et par ekstra fag. Fikk lett jobben, så det tyder jo kanskje på at de tror jeg kan klare jobben, men har likevel en frykt for at de skal bli sjokkert over hva jeg ikke kan når jeg begynner. Er dessuten veldig "klein" rundt sjefsskikkelser i starten - klarer liksom ikke helt å være meg selv rundt dem. Flere som har hatt det slik før ny jobb? Har ingen arbeidserfaring innen dette feltet. hilsen nervøs nyutdannet Anonymkode: 8e80b...294 Det er helt normalt De vet du er nyutdanna, har masse erfaring med den type ansettelser - og er klar over karakterene dine. Man kan jo «ingenting» uansett jobb, og bruker gjerne ett år+ på å bli bittelitt varm i trøya. Det er helt normalt Beste tips er å spørre om råd og hjelp - ikke fake en hel stor oppgave i frykt for å fremstå som dum. Begynn på oppgaven, lag en forslag/skisse til fremgang, spør leder om det ser OK ut før du leverer fra deg hele greia. Ikke ta røde streker og «gjør omigjen/annerledes» som kritikk, det er sånn man lærer språket på hver arbeidsplass. Alle har forskjellige preferanser, og jeg personlig kom veldig langt med å tåle justeringer uten å ta det personlig. Da tør lederne og kollegaer diskutere mer i dybden, og man lærer mye fortere både fag og teknikk.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #12 Skrevet 5. april 2021 TS, vil du si alderen din? Anonymkode: 2575e...2d0
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #13 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ikke slik du gjør nå i hvert fall Fake på deg selvtillit, vær interessert, vær sosial (også selv om du hater det), smil, vær vennlig og senk skuldrene! Anonymkode: 4dd50...565 Fake it till you make it👍👍👍 Anonymkode: 7db21...dcd
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #14 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): TS, vil du si alderen din? Anonymkode: 2575e...2d0 Takk for alle svar! Jeg fyller snart 25 år Anonymkode: 8e80b...294
solangun Skrevet 5. april 2021 #15 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (På 4.4.2021 den 14.09): Er nyutdannet og har egentlig kapret "drømmejobben" som rådgivende ingeniør innen mitt felt. Begynner 100 % fra neste mandag. Jeg føler likevel på at jeg ikke kan nok. Har forstått at man som rådgivende ingeniør bør man være svært faglig sterk. Jeg har imidlertid bare litt over C i snitt (med stort sprik i karakterene) pluss at jeg gjerne skulle hatt et par ekstra fag. Fikk lett jobben, så det tyder jo kanskje på at de tror jeg kan klare jobben, men har likevel en frykt for at de skal bli sjokkert over hva jeg ikke kan når jeg begynner. Er dessuten veldig "klein" rundt sjefsskikkelser i starten - klarer liksom ikke helt å være meg selv rundt dem. Flere som har hatt det slik før ny jobb? Har ingen arbeidserfaring innen dette feltet. hilsen nervøs nyutdannet Anonymkode: 8e80b...294 Har selv jobbet 15 år som ingeniør både innen bygg og olje og gass. Når du kommer nyutdannet fra skolen forventes det ikke at du kan noe som helst. Litt satt på spissen. Du har fått jobben fordi du sannsynligvis passer til bedriftsprofilen og de ser et potensiale i deg. Samtidig viser ditt vitnemål at du er kapabel til å ta til deg læring. Det er NÅ du skal begynne å lære. Tipper bedriften ikke forventer å tjene penger på deg før 6-12 mnd tid. Du er en investering. Så møt opp med nysgjerrighet og pågangsmot. Du vil bli tildelt mer og mer ansvarsfulle oppgaver som med tiden kjennes helt naturlig og du vil føle mestring. Plutselig er du inne i jobben for fullt👌 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå