AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #1 Skrevet 4. april 2021 Hei Er det noen som vet om psykisk utviklingshemming her? Hvis et barn følger utviklingen, men stopper opp ved to års alder, og så får symptomer på psykisk utviklingshemming, er det mulig? Er det slik at det ligger i kroppen fra før eller er det noe som kan oppstå i livet som fører til det? Evt hva? Anonymkode: ccc8c...ee9
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #2 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei Er det noen som vet om psykisk utviklingshemming her? Hvis et barn følger utviklingen, men stopper opp ved to års alder, og så får symptomer på psykisk utviklingshemming, er det mulig? Er det slik at det ligger i kroppen fra før eller er det noe som kan oppstå i livet som fører til det? Evt hva? Anonymkode: ccc8c...ee9 Man er født utviklingshemmet ja, så det går an. Eller har vært utsatt for en større skade senere som fører til utviklingshemming. Men dette bør du få informasjon om der barnet skal utredes. Anonymkode: c3603...f5e 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #3 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man er født utviklingshemmet ja, så det går an. Eller har vært utsatt for en større skade senere som fører til utviklingshemming. Men dette bør du få informasjon om der barnet skal utredes. Anonymkode: c3603...f5e Takk 😊 Det er egentlig et generelt spørsmål og gjelder ingen spesifikke barn i min omgangskrets. Om det skjer senere i livet, feks skader, hva slags skader er det snakk om? Kan emosjonell omsorgssvikt føre til psykisk utviklingshemming? Noen som vet? Jeg finner så lite om det på nett og veit ikke helt hva jeg skal søke på. Jeg synes bare temaet er interessant siden jeg har barn selv. Anonymkode: ccc8c...ee9
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk 😊 Det er egentlig et generelt spørsmål og gjelder ingen spesifikke barn i min omgangskrets. Om det skjer senere i livet, feks skader, hva slags skader er det snakk om? Kan emosjonell omsorgssvikt føre til psykisk utviklingshemming? Noen som vet? Jeg finner så lite om det på nett og veit ikke helt hva jeg skal søke på. Jeg synes bare temaet er interessant siden jeg har barn selv. Anonymkode: ccc8c...ee9 Hvorfor er dette så viktig å vite hvis det bare er et generelt spørsmål? Anonymkode: d3592...a5e 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #5 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er dette så viktig å vite hvis det bare er et generelt spørsmål? Anonymkode: d3592...a5e Får man ikke lov å stille spørsmål? Det er helt frivillig å svare, jeg har som sagt interesse for temaet og lurer på om noen vet 😊 viktig er det jo ingen som har sagt at det er. Anonymkode: ccc8c...ee9 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 Google is your friend. Finner så mye man bare vil ved å søke "hva er psykisk utviklingshemming?" Anonymkode: c3603...f5e 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #7 Skrevet 4. april 2021 https://naku.no/ Her finner du masse! 🙂 Anonymkode: a741c...12a 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #8 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei Er det noen som vet om psykisk utviklingshemming her? Hvis et barn følger utviklingen, men stopper opp ved to års alder, og så får symptomer på psykisk utviklingshemming, er det mulig? Er det slik at det ligger i kroppen fra før eller er det noe som kan oppstå i livet som fører til det? Evt hva? Anonymkode: ccc8c...ee9 Ja, det har vært beskrevet slike tilfeller i media og bøker. Når barnet plutselig begynner å gå tilbake i utvikling rundt den alderen. Jeg vil tro det har vært der fra før og bare begynte da. https://arkiv.klassekampen.no/article/20170908/ARTICLE/170909964 Anonymkode: 0ef1c...a47
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #9 Skrevet 4. april 2021 Finnes blant annet en epilepsivariant som gir grdvis nedsatt funksjonsevne Anonymkode: c84fd...005
Curlyme Skrevet 4. april 2021 #10 Skrevet 4. april 2021 Autisme kan oppdages først da eller enda senere
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #11 Skrevet 4. april 2021 Curlyme skrev (3 minutter siden): Autisme kan oppdages først da eller enda senere Autisme er ikke psykisk utviklingshemming. Anonymkode: d3592...a5e 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #12 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk 😊 Det er egentlig et generelt spørsmål og gjelder ingen spesifikke barn i min omgangskrets. Om det skjer senere i livet, feks skader, hva slags skader er det snakk om? Kan emosjonell omsorgssvikt føre til psykisk utviklingshemming? Noen som vet? Jeg finner så lite om det på nett og veit ikke helt hva jeg skal søke på. Jeg synes bare temaet er interessant siden jeg har barn selv. Anonymkode: ccc8c...ee9 Da heter det såvidt jeg vet ervervet AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Autisme er ikke psykisk utviklingshemming. Anonymkode: d3592...a5e Både ja og nei. Jeg har Autisme og er helt ytterst på skalen, på grensen til å ikke være kandiat og er normaltfungerende. Jeg har på ingen måte puh og er i full jobb som hjelpepleier , men det er vanlig å ha Autisme og puh, noe som er veldig frustrende for oss som fungerer bra. Jeg har nemlig ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest Asperger omtalt som hjerneskade. Wow, virkelig?? 😨 Jeg er vitterlig ikke hjerneskadd Anonymkode: bdbe5...7b7 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #13 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Da heter det såvidt jeg vet ervervet Både ja og nei. Jeg har Autisme og er helt ytterst på skalen, på grensen til å ikke være kandiat og er normaltfungerende. Jeg har på ingen måte puh og er i full jobb som hjelpepleier , men det er vanlig å ha Autisme og puh, noe som er veldig frustrende for oss som fungerer bra. Jeg har nemlig ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest Asperger omtalt som hjerneskade. Wow, virkelig?? 😨 Jeg er vitterlig ikke hjerneskadd Anonymkode: bdbe5...7b7 Autisme i seg selv er ikke en psykisk utviklingshemming nei. Jeg har selv et barn med autisme som fungerer tilsvarende normalt. Folk med autisme kan få p.u. som tilleggdiagnose, men det kan også mennesker som ikke har noen diagnoser. Anonymkode: d3592...a5e 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #14 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Autisme i seg selv er ikke en psykisk utviklingshemming nei. Jeg har selv et barn med autisme som fungerer tilsvarende normalt. Folk med autisme kan få p.u. som tilleggdiagnose, men det kan også mennesker som ikke har noen diagnoser. Anonymkode: d3592...a5e En annen ting jeg vil føye til er at det du skriver om at folk tror at autister er hjerneskadet bygger på fordommer. Mange mennesker ønsker ikke å fortelle at barna deres har autisme nettopp pga stigmaet det fører med seg og derfor ser folk bare de verste tilfellene der de med autisme ikke fungerer i det hele tatt. Anonymkode: d3592...a5e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #15 Skrevet 4. april 2021 Psykiske Lidelser redigert av Hagen & Kennair(2019). Kapittel 13 Børge Holden, side 268: "Atypisk Autisme vil si at det er en avvikende eller forstyrret utvikling først etter 3 års alder..." "Retts syndrom går ut på at tilsynelatende normal utvikling etterfølges av delvis eller fullstendig tap av tale- eller gangferdighetene samt evnen til å bruke hendene, og nedsatt kranievekst. Tap av målrettede hådbevegelser, stereotyp håndvridning og hyperventilasjon er karakteristisk. Lekeutvikling og sosial utvikling stopper opp, mens sosial interesse synes bevart. Tilstanden er bare funnet hos jenter og ender nesten alltid med dyp utviklingshemming. (Det er imidlertid påvist at syndromet skyldes en mutasjon..." "Annen disintegrativ forstyrrelse i barndommen innebærer at det er en periode med med helt normal utvikling før forstyrrelsen debuterer, og at det skjer et markert tap av tidligere erhvervede ferdigheter på flere utviklingsområder i løpet av få måneder. Tegnene ledsages typisk av generelt tap av interesse for omgivelsene, stereotype, repetetitive bevegelsesmønstre og autismelignende forstyrrelser i samspill og kommunikasjon. I noen tilfeller kan tilstanden forklares med hjernesykdom, men diagnosen stilles ut fra atferdstrekk..." Anonymkode: 59ad9...c9d
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #16 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): En annen ting jeg vil føye til er at det du skriver om at folk tror at autister er hjerneskadet bygger på fordommer. Mange mennesker ønsker ikke å fortelle at barna deres har autisme nettopp pga stigmaet det fører med seg og derfor ser folk bare de verste tilfellene der de med autisme ikke fungerer i det hele tatt. Anonymkode: d3592...a5e Ja det har du helt sett i. Jeg synes du har mange gode poeng i sitt svar . 😊 Anonymkode: bdbe5...7b7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå