AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #1 Skrevet 4. april 2021 Jeg så på storyen til Monica Nyhus i dag der hun snakket om spontanaborter, og at hun selv hadde hatt to spontanaborter i uke 5 og uke 12. Da tenkte jeg at uke 5 er jo bare en forsinket mens, og det har jeg jo hatt selv mange ganger. Det er jo ikke alltid man vet man er gravid, men tenker bare at mensen er forsinket og så kommer den én eller et par uker for sent, gjerne før man rekker å ta en graviditetstest. Tenker man på det som en spontanabort fordi man prøver aktivt å bli gravid, og tar graviditetstest med en gang mensen er bittelitt forsinket ? Anonymkode: 15b64...c0f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #2 Skrevet 4. april 2021 Uke 5 er jo ikke forsinket mens? Forsinket mens er vel når man har hatt eggløsning seinere enn normalt slik at syklusen er lengre enn vanlig?🤔 Anonymkode: 363b9...a1a 12
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #3 Skrevet 4. april 2021 Det er forskjell på spontanabort og mens. Har du ikke gått på skolen? Anonymkode: 94e7f...24b 11
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er forskjell på spontanabort og mens. Har du ikke gått på skolen? Anonymkode: 94e7f...24b Opplys meg🙂 En spontanabort i uke 5, og langt er man på vei da? Jeg tenker da at det er en drøy måned siden man skulle hatt mensen. Ts Anonymkode: 15b64...c0f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #5 Skrevet 4. april 2021 Det er vel en spontanabort hvis embryoet har festet seg i livmorslimhinnen og graviditeten kan påvises ved å måle hCG. Og en tidlig spontanabort vil se ut som en forsinket mens. Det fester seg gjerne rundt en uke etter eggløsning, så i uke 3. Og går det galt med en gang, merker man gjerne ikke noe til det. På forum ser jeg en del snakker om "kjemisk", som da er en spontanabort som skjer så tidlig at graviditeten bare kan påvises i urin/blod, og ikke vil være synlig på ultralyd. Men sånn praktisk sett har det vært et embryo som (så vidt) har festet seg, og produksjonen av svangerskapshormon startet opp før den stoppet igjen, og det er også en form for spontanabort. Og det vil i de aller fleste tilfeller vil oppleves mye mindre dramatisk enn en spontanabort når en nærmer seg uke 12, hvis man i det hele tatt oppdager det. Anonymkode: 9ecf2...25b 7
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Opplys meg🙂 En spontanabort i uke 5, og langt er man på vei da? Jeg tenker da at det er en drøy måned siden man skulle hatt mensen. Ts Anonymkode: 15b64...c0f En spontanabort er et foster som støtes ut. Menstruasjon er en blødning som skjer fordi man ikke ble gravid den måneden. Er du seriøs her? Anonymkode: 94e7f...24b 16
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #7 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En spontanabort er et foster som støtes ut. Menstruasjon er en blødning som skjer fordi man ikke ble gravid den måneden. Er du seriøs her? Anonymkode: 94e7f...24b Selvfølgelig vet jeg det, men når man er så tidlig gravid og kanskje ikke engang selv vet at man er gravid, så kommer det ut som oftest bare blod og noen klumper som kan være levret blod... Ts Anonymkode: 15b64...c0f 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #8 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig vet jeg det, men når man er så tidlig gravid og kanskje ikke engang selv vet at man er gravid, så kommer det ut som oftest bare blod og noen klumper som kan være levret blod... Ts Anonymkode: 15b64...c0f Har man ikke fått påvist en graviditet så vet man jo ikke hva det er som kommer ut, og ikke ser man forskjell heller. Ts Anonymkode: 15b64...c0f 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #9 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er vel en spontanabort hvis embryoet har festet seg i livmorslimhinnen og graviditeten kan påvises ved å måle hCG. Og en tidlig spontanabort vil se ut som en forsinket mens. Det fester seg gjerne rundt en uke etter eggløsning, så i uke 3. Og går det galt med en gang, merker man gjerne ikke noe til det. På forum ser jeg en del snakker om "kjemisk", som da er en spontanabort som skjer så tidlig at graviditeten bare kan påvises i urin/blod, og ikke vil være synlig på ultralyd. Men sånn praktisk sett har det vært et embryo som (så vidt) har festet seg, og produksjonen av svangerskapshormon startet opp før den stoppet igjen, og det er også en form for spontanabort. Og det vil i de aller fleste tilfeller vil oppleves mye mindre dramatisk enn en spontanabort når en nærmer seg uke 12, hvis man i det hele tatt oppdager det. Anonymkode: 9ecf2...25b Jeg er helt enig med deg, og det var også dette jeg mente med innlegget mitt. Ts Anonymkode: 15b64...c0f 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #10 Skrevet 4. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Selvfølgelig vet jeg det, men når man er så tidlig gravid og kanskje ikke engang selv vet at man er gravid, så kommer det ut som oftest bare blod og noen klumper som kan være levret blod... Ts Anonymkode: 15b64...c0f Du vet kanskje ikke at de som prøver å bli gravid gjerne tar graviditetstest flere dager før mensen skulle komme, og har full kontroll på dette. Kan du ikke bare lese en bok eller noe? Anonymkode: 94e7f...24b 8
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #11 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet kanskje ikke at de som prøver å bli gravid gjerne tar graviditetstest flere dager før mensen skulle komme, og har full kontroll på dette. Kan du ikke bare lese en bok eller noe? Anonymkode: 94e7f...24b Hvis du har lest hovedinnlegget mitt, så skriver jeg dette faktisk. Jeg har jo selv opplevd å være gravid og så har alt bare forsvunnet ut veldig tidlig, men jeg ser bare ikke på det som en spontanabort med foster og hele pakken. Jeg har som sagt ikke prøvd å bli gravid i den perioden jeg "mistet" det 4-5 uker på vei. Ts Anonymkode: 15b64...c0f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #12 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har man ikke fått påvist en graviditet så vet man jo ikke hva det er som kommer ut, og ikke ser man forskjell heller. Ts Anonymkode: 15b64...c0f Men det er fortsatt en abort Anonymkode: b78c3...9d0 6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #13 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er fortsatt en abort Anonymkode: Hvis man har fått registrert at man er gravid, så er det jo det. Ts Anonymkode: 15b64...c0f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #14 Skrevet 4. april 2021 Just now, AnonymBruker said: Hvis man har fått registrert at man er gravid, så er det jo det. Ts Anonymkode: 15b64...c0f Er du en sånn som tror at et tre som faller alene i skogen ikke lager lyd også? Anonymkode: 94e7f...24b 12
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #15 Skrevet 4. april 2021 Hva er poenget med dette egentlig? "Gatekeeping" av hvem som får lov til å si at de har spontanabortert eller ikke? Anonymkode: 363b9...a1a 6
Sinsiew Skrevet 4. april 2021 #16 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har man ikke fått påvist en graviditet så vet man jo ikke hva det er som kommer ut, og ikke ser man forskjell heller. Ts Anonymkode: 15b64...c0f Selv om man ikke vet at man er gravid, er det fortsatt en sa.. 7
Sinsiew Skrevet 4. april 2021 #17 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis man har fått registrert at man er gravid, så er det jo det. Ts Anonymkode: 15b64...c0f Nei, det er en abort selv om man ikke har fått det registrert.. 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #18 Skrevet 4. april 2021 Sinsiew skrev (2 minutter siden): Nei, det er en abort selv om man ikke har fått det registrert.. Hva er da forskjellen på en kjemisk gravidtet og en tidlig sa? Anonymkode: e372a...5c7
Sinsiew Skrevet 4. april 2021 #19 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er da forskjellen på en kjemisk gravidtet og en tidlig sa? Anonymkode: e372a...5c7 En kjemisk graviditet er hvor embryoet har streifet livmorveggen slik at kroppen har begynt noe produksjon av hcg, men ikke festet seg. 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #20 Skrevet 4. april 2021 For min del har jeg aldri noen sinne hatt en forsinket mens uten at jeg har vært gravid. Alle svangerskapene mine har vært planlagt og de to gangene jeg mistet var det jo spontanaborter selv om jeg ikke var mer enn 5-6 uker på vei. Jeg tok det ikke tungt på noen måte, men det var da uansett spontanaborter og ikke mens. Anonymkode: 3769a...bcc 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå