AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #1 Skrevet 4. april 2021 F. eks. ved vannlekkasje og beboer ikke er hjemme. I en annen tråd var det mange som hardnakket hevdet at vaktmester i borettslag/sameier ikke har universalnøkkel til leilighetene. Hva skal han da gjøre i et krisetilfelle? Jeg trodde det var vanlig at vaktmesteren hadde universalnøkkel🥴Men det er kanskje feil. Jeg har bare bodd i to ulike leiligheter, der hadde vaktmester universalnøkkel begge steder. Så hvis det er vannlekkasje, så må vaktmesteren pent vente til hele leiligheten og taket til leiligheten under blir ødelagt? Evt. utføre innbrudd? Anonymkode: b80b1...8c6 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #2 Skrevet 4. april 2021 Det mener jeg, ja. Også når noen oppfører seg...mmm....rart og til andre beboernes sjenanse. Anonymkode: 4a2f6...f58 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #3 Skrevet 4. april 2021 Du kan enkelt google deg til svaret. Og svaret er; JA, ved krisesituasjoner f.eks vannlekkasje, gasslekkasje eller brann kan vaktmester/huseier etc låse seg inn og hindre videre skade Anonymkode: f29e8...c9b 3
Gjest Blondie65 Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 Hos oss har vaktmestertjenesten ikke universalnøkkel, men styret har det. Det er noen tilfeller der universalnøkkelen kan bli brukt: 1. Etter avtale med eier og beboer av boligen 2. I en nødsituasjon der det er vannlekkasje, branntilløp eller det står om liv og helse og det ikke er mulig å få kontakt med de som bor i boligen. Da har man ringt på døren, ringt dem opp og forsøkt alt mulig annet først. 3. I tilfeller der beboer grovt har misligholdt enten et leieforhold eller et eierforhold og det er nødvendig å gå inn for å sikre verdier. I et tilfelle hadde leieboer flyttet uten å fjerne møbler eller overlevere nøkler. Utkastelse via namsmannen var varslet, vedkommende nektet å flytte. For å skåne døren og låsen ble det låst opp slik at gjenstandene kunne fjernes og lås kunne byttes. 4. Beboer har låst seg ute og spør pent om vi kan hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #5 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan enkelt google deg til svaret. Og svaret er; JA, ved krisesituasjoner f.eks vannlekkasje, gasslekkasje eller brann kan vaktmester/huseier etc låse seg inn og hindre videre skade Anonymkode: f29e8...c9b Men de hevdet at vaktmester IKKE hadde nøkkel. Hvordan kan han låse seg inn? Det er for øvrig ekstremt viktig at du leser hovedinnlegget i tråden du svarer på. Anonymkode: b80b1...8c6 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 Vannlekkasje, da kan en stenge stoppekrana til oppgangen. Anonymkode: b89f4...92a
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #8 Skrevet 4. april 2021 Det skal vaktmester! Anonymkode: a0635...2de 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #9 Skrevet 4. april 2021 Smeltemann skrev (4 minutter siden): Vaktmesteren må da vel ha nøkler? Er alle vaktmestere ordentlige mennesker? Anonymkode: 4a2f6...f58
GammelKaktus Skrevet 4. april 2021 #10 Skrevet 4. april 2021 Her hvor vi bor så har ikke vaktmester universalnøkkel til leilighetene. Det er styret i hver blokk som har en universalnøkkel til sin blokk om det skulle være noe. Ved en vannlekkasje for et par å siden stoppet vi vannet i hele blokka og ventet i til eier kom seg hjem og rørleggeren kunne komme. Så man låser seg ikke inn i hytt og pine, man kontakter eieren av leilighet først uansett. 1
Gjest Smeltemann Skrevet 4. april 2021 #11 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er alle vaktmestere ordentlige mennesker? Anonymkode: 4a2f6...f58 Skal man ansette en vaktmester må en ansette en som er til å stole på. Det finnes forskjellige typer ansatte uansett hvilket yrke det er.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #12 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): F. eks. ved vannlekkasje og beboer ikke er hjemme. I en annen tråd var det mange som hardnakket hevdet at vaktmester i borettslag/sameier ikke har universalnøkkel til leilighetene. Hva skal han da gjøre i et krisetilfelle? Jeg trodde det var vanlig at vaktmesteren hadde universalnøkkel🥴Men det er kanskje feil. Jeg har bare bodd i to ulike leiligheter, der hadde vaktmester universalnøkkel begge steder. Så hvis det er vannlekkasje, så må vaktmesteren pent vente til hele leiligheten og taket til leiligheten under blir ødelagt? Evt. utføre innbrudd? Anonymkode: b80b1...8c6 Noen steder har vaktmester universalnøkkel. Dette er en levning fra «gode gamle dager» da store leilighetskomplekser ble drevet som var Norge med i Sovjetunionen. I virkelighetens verden er sjansen for at vaktmester er voldelig, liker å voldta folk eller stjeler selvsagt like stor som for at enhver annen person i samfunnet er det (selv om det ikke medfører større risiko at vaktmester har tilgang til huset ditt enn at et vaktselskap har tilgang så medfører altså begge deler en faktisk risiko..) derfor har de i nyere borettslag ingen universalnøkkel. Vaktmester ringer politi ved mistanke om ordentlige ugler i mosen, forsøker få tak i eier eller man avventer forsikring. I tilfelle krise som brann sørger man for evakuering av hele bygningen og så bryter brannvesenet seg inn, gitt at det er mulig innenfor en akseptabel risiko for at det går med liv (brannvesenets liv). Saken din med vannlekkasje er selvsagt helt søkt. Vaktmester stenger da bare hovedstoppekranen til huset. Han leter ikke etter kilden til vannet og stenger stoppekranen i den leiligheten. Det ville vært høyst uproft og ineffektivt av han. Anonymkode: 4945f...cf1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #13 Skrevet 4. april 2021 Vi har ikke vaktmester. Hvis noen låser seg ute, må de ringe et vaktselskap som så kommer og låser ut nøkkelen via en kodet nøkkelboks. Det koster ca 1300 kroner for den "skyldige". Om det brenner, er vannlekkasje eller slikt, går jeg ut i fra at styret har kode til denne nøkkelboksen med universalnøkkel, eller så må vel vaktselskapet komme. Litt tungvint, men slik er det her. Anonymkode: 6b4b0...89b
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #14 Skrevet 4. april 2021 Her i borettslaget er det ingen universalnøkler. Jeg antar de da bryter seg inn hvis det blir helt krise. Anonymkode: 2bd08...dfe
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #15 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det skal vaktmester! Anonymkode: a0635...2de Hva skal vaktmester? Anonymkode: 7ad78...4bd 1
qwerty123 Skrevet 4. april 2021 #16 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skal vaktmester? Anonymkode: 7ad78...4bd Skriva med små bokstäver 😜 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #17 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): F. eks. ved vannlekkasje og beboer ikke er hjemme. I en annen tråd var det mange som hardnakket hevdet at vaktmester i borettslag/sameier ikke har universalnøkkel til leilighetene. Hva skal han da gjøre i et krisetilfelle? Jeg trodde det var vanlig at vaktmesteren hadde universalnøkkel🥴Men det er kanskje feil. Jeg har bare bodd i to ulike leiligheter, der hadde vaktmester universalnøkkel begge steder. Så hvis det er vannlekkasje, så må vaktmesteren pent vente til hele leiligheten og taket til leiligheten under blir ødelagt? Evt. utføre innbrudd? Anonymkode: b80b1...8c6 Hvis det fosser vann og eieren ikke lar seg kontakte så må han det ja. Det kalles nødrett. Anonymkode: 349df...eca
Loke37 Skrevet 4. april 2021 #18 Skrevet 4. april 2021 Jeg sitter i styret i ett obos borettslag i Oslo. Vi har ikke universalnøkler til alle leilighetene, kun til ytterdørene på hver blokk.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #19 Skrevet 4. april 2021 46 minutter siden, Loke37 said: Jeg sitter i styret i ett obos borettslag i Oslo. Vi har ikke universalnøkler til alle leilighetene, kun til ytterdørene på hver blokk. Dette er vel normalen i de aller fleste borettslag tror jeg. Anonymkode: 2bd08...dfe
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #20 Skrevet 4. april 2021 Det høres vanvittig ut med en vaktmester eller styre som har universalnøkler og adgang til enhver leilighet; hvordan i all verden kan dette være i tråd med gjeldende lovverk med tanke på alle måter dette kan bli misbrukt på? "Beboer X virker suspekt, ser ut som en hippie og røyker antagelig hasj, så sjansen er stor for at han kommer til å sette fyr på hele blokken; ville det ikke ha vært best at vi tok ansvar og gikk inn i leiligheten hans for å ransake den på et tidspunkt han ikke er hjemme, sånn for sikkerhetens skyld ...?" Overivrige vaktmestre og styremedlemmer finnes det nok av. Og hva vil styret i tilfelle gjøre dersom beboer installerer en ny ekstralås; skal man tvinge vedkommende til å gi fra seg nøklene? Kan aldri tenke meg at det ville være lovlig. I tilfelle vannlekkasje stenger man hovedkranen, og i tilfelle brann kan brannvesenet bryte opp døren, men tvungen avlevering av nøkler til vaktmester/styre og universalnøkkel høres ut som noe fra Sovjet-tiden; i forbindelse med arbeid med fellesanlegg må arbeiderne ha tilgang til leiligheten, ja, men det er ikke synonymt med at man er pliktig til å gi fra seg nøklene; man kan simpelthen være hjemme når de kommer, og slippe dem inn. Anonymkode: 668c1...0e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå