Gå til innhold

sletting av studielån pga sykdom/lav inntekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har vært student de siste årene, men pga kronisk sykdom uten utsikt til bedring måtte jeg gi opp studier i fjor. skal søke ufør, men med en fremmed fastlege kan det slå begge veier😔

har søkt om sletting av renter pga aap, og fått innvilget. mener jeg har lest at ved lav inntekt(uavhengig av ufør), kan man få slettet deler av lån eller hele. 

finner det ikke igjen; er dette endret? eller misforstod jeg?

har ca 500 000 i studiegjeld. hadde jeg visst at jeg skulle bli sykere og sykere hadde jeg aldri begynt å studere.

må evt selge leiligheten min, og det sitter hardt inne å miste hjemmet mitt.

Anonymkode: 0a9cc...d43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er ufør kan du få lånet helt eller delvis slettet. Hvor stor reduksjonen er avhenger av hvor mye du får utbetalt. Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, ble alvorlig syk og ufør mot slutten av et langt studium. For gammel for ung ufør, men som student har jeg jo ikke opparbeidet meg noe heller, så får utbetalt drøyt 250 000 i året. Dermed kvalifiserer jeg til å få hele lånet slettet, noe jeg har søkt, og fått foreløpig godkjent. Jeg betaler ikke på lånet nå, men det blir først slettet når ligningen for 2021 er klar.

Anonymkode: d083d...f05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du er ufør kan du få lånet helt eller delvis slettet. Hvor stor reduksjonen er avhenger av hvor mye du får utbetalt. Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, ble alvorlig syk og ufør mot slutten av et langt studium. For gammel for ung ufør, men som student har jeg jo ikke opparbeidet meg noe heller, så får utbetalt drøyt 250 000 i året. Dermed kvalifiserer jeg til å få hele lånet slettet, noe jeg har søkt, og fått foreløpig godkjent. Jeg betaler ikke på lånet nå, men det blir først slettet når ligningen for 2021 er klar.

så kjedelig😞hvor gammel er du? jeg hadde ca 310 000 i aap i 2020, fordi jeg hadde jobb(et bedre grunnlag) før sykmelding og aap.

men vet du om lav inntektsevne kan gi rett til sletting? eller kun ufør? har byttet fastlege noen ganger de siste årene i desperasjon etter å få hjelp. mulig det straffer seg nå. ikke skal jeg få medisinsk hjelp, og heller ikke økonomisk hjelp🤨

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

så kjedelig😞hvor gammel er du? jeg hadde ca 310 000 i aap i 2020, fordi jeg hadde jobb(et bedre grunnlag) før sykmelding og aap.

men vet du om lav inntektsevne kan gi rett til sletting? eller kun ufør? har byttet fastlege noen ganger de siste årene i desperasjon etter å få hjelp. mulig det straffer seg nå. ikke skal jeg få medisinsk hjelp, og heller ikke økonomisk hjelp🤨

Det er jo uansett ikke fastlegen som bestemmer om du får uføre. Det er NAV og leger i tilknytting til NAV. Fastlegen din må samle inn informasjon om din sykdom fra spesialister og sørge for å sende denne. Evt henvise deg til videre utredning. Det klarer nok den nye legen din å gjøre.

Anonymkode: 52bf5...109

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo uansett ikke fastlegen som bestemmer om du får uføre. Det er NAV og leger i tilknytting til NAV. Fastlegen din må samle inn informasjon om din sykdom fra spesialister og sørge for å sende denne. Evt henvise deg til videre utredning. Det klarer nok den nye legen din å gjøre.

Anonymkode: 52bf5...109

nav har innhentet flere spesialisterklæringer som anbefaler uføre. men har fått forståelse av at fastlegens mening veier tungt🧐men uansett er jeg forberedt på det verste, da mange andre syke får avslag. 

men lurer fremdeles på det med studielån og lav inntekt😇

Gjest Råååsa
Skrevet

Alt du lurer på står på Statens Lånekasse sine hjemmesider. Google: statens lånekasse ufør

Så kommer siden du trenger opp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

nav har innhentet flere spesialisterklæringer som anbefaler uføre. men har fått forståelse av at fastlegens mening veier tungt🧐men uansett er jeg forberedt på det verste, da mange andre syke får avslag. 

men lurer fremdeles på det med studielån og lav inntekt😇

Får du ufør, kan du søke om å slette hele eller deler av lånet. 

Frem til da, så kan du søke utsettelse på studielånet siden du går på aap. Da får du også slettet renter.

Anonymkode: 94cff...1b6

AnonymBruker
Skrevet

jeg har funnet alle opplysninger ang sletting av studilån ved uførhet.

men finner ikke opplysninger ang sletting når man har lav inntekt, og lurer på om det er endret? altså ikke ufør, men lav inntektsevne pga sykdom og funksjonsnedsettelse.

AnonymBruker
Skrevet

Får ikke slettet pga lav inntekt eller sykdom, som flere har nevnt så kan du be om renteutsettelse o.s.v. Sletting/frigivelse av studielån kan kun søkes om etter at man har fått uføretrygd. Tar tid å få det godkjent da de tar den siste ligningen som grunn, avhengig av hva du får utbetalt så vil de enten gi deg delvis ettergivelse eller full ettergivelse.

Du må nok pent vente på at uføretrygd innvilges fra NAV sin side.

Anonymkode: bb0e6...ade

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme situasjon som deg, fikk slettet lånet etter søknad. Har minstesats etter at jeg ble syk siste året på sivilingeniør. Kjipern.

Svaret er uansett ja; du får slettet ved ufør, om du har lav inntekt. Husker ikke nøyaktig reglene.

Anonymkode: fd3bb...6e9

AnonymBruker
Skrevet

takk for svar. jeg får vente og se ang ufør først. er bare det at aap går ut snart, og selv om jeg har 8 mnd ekstra ved uføresøknad, går tiden fort. og skal jeg stå uten inntekt OG betale studielån må jeg selge leiligheten, for å få ut EK og leve av inntil jeg finner en løsning. har høyt boliglån og, men skal klare meg 12 mnd hvis jeg får ut EK. har ingen sparepenger eller familie som kan hjelpe. sosialstønad er ikke et alternativ. skulle ønske jeg var frisk til å jobbe🥲

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Samme situasjon som deg, fikk slettet lånet etter søknad. Har minstesats etter at jeg ble syk siste året på sivilingeniør. Kjipern.

Svaret er uansett ja; du får slettet ved ufør, om du har lav inntekt. Husker ikke nøyaktig reglene.

Anonymkode: fd3bb...6e9

uff føler med deg🥲så utrolig trist!

Gjest Råååsa
Skrevet

Har du brukt om de 36 utsettelsene dine pluss koronautsettelsene? Det er vel av de? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mulig å få slettet studielån pga lav inntekt. Får du derimot innvilget uførepensjon, da vil du få slettet studielånet.

Anonymkode: 4796f...92f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

takk for svar. jeg får vente og se ang ufør først. er bare det at aap går ut snart, og selv om jeg har 8 mnd ekstra ved uføresøknad, går tiden fort. og skal jeg stå uten inntekt OG betale studielån må jeg selge leiligheten, for å få ut EK og leve av inntil jeg finner en løsning. har høyt boliglån og, men skal klare meg 12 mnd hvis jeg får ut EK. har ingen sparepenger eller familie som kan hjelpe. sosialstønad er ikke et alternativ. skulle ønske jeg var frisk til å jobbe🥲

Søk om betalingsutsettelse. Det innvilges i 36måneder.

Da betaler du ingenting de månedene du søker og du kan søke om 6måneder av gangen.

Anonymkode: 0da6c...ac2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke at man kunne få slettet renter da jeg gikk på AAP, så det er flere av oss som har gjort dumme ting ifbm studielånet.

Synes det er kjipt at det ikke er en automatikk i at man får vite slike ting når man havner på AAP. Man taper stort på å ikke prøve å finne og utnytte alle smutthull tydeligvis...

Skulle ønske jeg var mer griske og ikke så dumsnill og naiv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan søke hver 12 mnd om sletting av renter i ettertid.

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/arbeidsledig-aap-syk-og-lav-inntekt/

Det du gjør mens du venter, er å søke om betalingsutsetteler. Da betaler du ikke.

Anonymkode: 3d96c...a50

• Liker 1
Gjest Råååsa
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg visste ikke at man kunne få slettet renter da jeg gikk på AAP, så det er flere av oss som har gjort dumme ting ifbm studielånet.

Synes det er kjipt at det ikke er en automatikk i at man får vite slike ting når man havner på AAP. Man taper stort på å ikke prøve å finne og utnytte alle smutthull tydeligvis...

Skulle ønske jeg var mer griske og ikke så dumsnill og naiv.

Ikke for å være frekk, men dette lånet har ei hjemmeside. Det kan være greit når man tar opp flere hundre tusen i lån å lese seg litt opp på vilkåra. Det er ikke smutthull, og det er ikke noe lånekassa holder hemmelig. Er dere smarte nok til å studere bør dere være smarte nok til å sette dere inn i dette også. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke slettet mitt studielån selv om jeg er ufør, fordi jeg har for høy uføretrygd. Veldig sure penger å betale, da man uansett har godt under snitt utbetalt, og en utdannelse jeg er for syk til å bruke. Men, men... 

Anonymkode: 98b72...293

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...