Brunello Skrevet 4. april 2021 #21 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, min søster er med i en IA bedrift. Da hun fikk MS så tilrettela arbeidsgiver så godt de kunne så hun kunne beholde stillingen sin, men hun sier at arbeidsplassen hennes har innrømmet for henne at hadde hun søkt jobben etter at diagnosen slo til så hadde hun aldri blitt ansatt. Da regner jeg med at de ikke ansetter de syke og huller i CV-en selv om de oppfordrer dem til å søke. Anonymkode: b2517...060 Men er det så rart da? Selv om man er ia-bedrift ønsker man de mest lønnsomme kandidatene. Å ta inn en syk/handikappet vil i de fleste tilfeller medføre høyere kostnader, selv om de man ansetter gjør en utmerket jobb når de først kommer i jobb. Det er derfor det stort sett er staten som ansetter. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #22 Skrevet 4. april 2021 Brunello skrev (5 minutter siden): Men er det så rart da? Selv om man er ia-bedrift ønsker man de mest lønnsomme kandidatene. Å ta inn en syk/handikappet vil i de fleste tilfeller medføre høyere kostnader, selv om de man ansetter gjør en utmerket jobb når de først kommer i jobb. Det er derfor det stort sett er staten som ansetter. Men er det mer lønnsomt for samfunnet å sette dem på ung uføretrygd istedet da? Syns ikke jeg hører annet enn harmdirrende innlegg om hvor mange unge mennesker på uføretrygd det er i Norge i dag, men hvor skal de ellers plasseres når arbeidslivet ikke vil legge til rette for dem? Jeg kunne godt ha jobba 50% ( mer enn det vil dessverre ikke gå, det har jeg prøvd ut nøye via arbeidstiltak gjennom NAV i ett tiår ) men jeg trenger en del tilrettelegging som skjerming fra åpne landskap, ekstra forklaringer og tid til oppgaver og sliter med multitasking. Jeg skjønner jo da at jeg stiller langt bak i køen, men jeg syns det er vondt. Anonymkode: b2517...060 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #23 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men er det mer lønnsomt for samfunnet å sette dem på ung uføretrygd istedet da? Syns ikke jeg hører annet enn harmdirrende innlegg om hvor mange unge mennesker på uføretrygd det er i Norge i dag, men hvor skal de ellers plasseres når arbeidslivet ikke vil legge til rette for dem? Jeg kunne godt ha jobba 50% ( mer enn det vil dessverre ikke gå, det har jeg prøvd ut nøye via arbeidstiltak gjennom NAV i ett tiår ) men jeg trenger en del tilrettelegging som skjerming fra åpne landskap, ekstra forklaringer og tid til oppgaver og sliter med multitasking. Jeg skjønner jo da at jeg stiller langt bak i køen, men jeg syns det er vondt. Anonymkode: b2517...060 Ikke sant. Rart med det🤔🤨 «Alle» mener vi har for mange uføre, og mener de fleste da klarer å jobbe noe osv. Men samtidig vil jo ikke folk ansette mennesker med nedsatt funksjonsevne heller. Og da er jo det selvsagt siden dette ikke er lønnsomt😅 Forstå det den som kan. Trist at vi har et sånn samfunn hvor mange faller igjennom. Norge har jo egentlig forpliktet seg til å følge menneskerettighetene. Men i praksis er det noe annet. Også er det de som er heldige og har jobb, men får avslag på hjelp i hjemmet for eksempel fordi de klarer å jobbe. Ville man ha folk i jobb eller ikke!? Begynner å lure. Anonymkode: 2f470...8ee
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #24 Skrevet 4. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Men er det mer lønnsomt for samfunnet å sette dem på ung uføretrygd istedet da? Syns ikke jeg hører annet enn harmdirrende innlegg om hvor mange unge mennesker på uføretrygd det er i Norge i dag, men hvor skal de ellers plasseres når arbeidslivet ikke vil legge til rette for dem? Jeg kunne godt ha jobba 50% ( mer enn det vil dessverre ikke gå, det har jeg prøvd ut nøye via arbeidstiltak gjennom NAV i ett tiår ) men jeg trenger en del tilrettelegging som skjerming fra åpne landskap, ekstra forklaringer og tid til oppgaver og sliter med multitasking. Jeg skjønner jo da at jeg stiller langt bak i køen, men jeg syns det er vondt. Anonymkode: b2517...060 De havner i staten. Og også i staten er det en grense for hvor mange arbeidstakere man kan ha som trenger tilrettelegging. Der jeg jobber kan vi rett og slett ikke ansette flere akkurat nå. Det gir for stor usikkerhet og andre ansatte må «dekke opp» for de som har mye fravær. Møter eller presentasjoner som må avlyses eller gjennomføres alene fordi den som skulle være med plutselig ikke kan. Det gir en større arbeidsbyrde for de som står igjen. Og det er selvsagt ikke noe den som er syk kan noe for, men det blir helt klart vanskeligere å få arbeidshverdagen til å gå rundt. Anonymkode: 7f724...e16
Brunello Skrevet 4. april 2021 #25 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men er det mer lønnsomt for samfunnet å sette dem på ung uføretrygd istedet da? Syns ikke jeg hører annet enn harmdirrende innlegg om hvor mange unge mennesker på uføretrygd det er i Norge i dag, men hvor skal de ellers plasseres når arbeidslivet ikke vil legge til rette for dem? Jeg kunne godt ha jobba 50% ( mer enn det vil dessverre ikke gå, det har jeg prøvd ut nøye via arbeidstiltak gjennom NAV i ett tiår ) men jeg trenger en del tilrettelegging som skjerming fra åpne landskap, ekstra forklaringer og tid til oppgaver og sliter med multitasking. Jeg skjønner jo da at jeg stiller langt bak i køen, men jeg syns det er vondt. Anonymkode: b2517...060 Det er derfor jeg skriver at det er staten som ansetter. For staten et alternativet ofte at de må betale uansett, så da er det bedre å ta kostnaden ved å tilrettelegge. Men en privat bedrift har ikke aspektet å hensynta, og da velger man den kandidaten som vil være best for bedriften.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå