Gå til innhold

Innpåsliten kollega som tror han er hyggelig...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på hjemmekontor i over et år, men nå må vi alle gradvis vende tilbake til kontoret og jeg gruer meg ekstremt mye til å måtte forholde meg til min kollega.

Han er en godt voksen mann som er utrolig nærgående og innpåsliten. Han har aldri kommet med seksuelle hentydninger, men er av typen som kommer gående mot meg med åpne armer og nærmest trenger meg inn i et hjørne for å gi en lang bamseklem. Hvis jeg står på kjøkkenet kan han komme bort og stryke meg over ruggen eller legge hendene rundt midjen min mens han kommer med en eller annen hyggelig kommentar. Han prøver også å «hanke» meg inn hvis jeg f.eks går i korridoren og rekker ut armen for å nå meg slik at han enten kan stryke meg over ryggen, gå arm i arm med meg eller klemme meg. 

Jeg koker innvendig når dette skjer,men er en rolig og litt beskjeden person som ikke har noen verktøy for å håndtere denne situasjonen. Jeg har prøvd å dra korona-kortet om å holde avstand men det nytter ikke. Og dette problemet må løses på annen måte uansett. Hva ville dere gjort? Jeg orker seriøst ikke mer av denne nærgåenheten! Synes dere jeg overdriver? 

Anonymkode: d828a...10f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uff, vettu jeg tåler mye. Men her hadde jeg satt ned foten. Liker ikke unødvendig berøringen, corona eller ei. Hadde til slutt bedt han holde labbene unna meg, forde jeg ikke liker nærkontakt. Evt sagt fra til sjefen. Ser andre kollegaer dette? Gjør han sånn mot andre? 

Anonymkode: a142e...604

• Liker 5
Skrevet

Kan du gjøre det skriftlig, sende ham en mail? Den kan du formulere så hyggelig som du vil, og du slipper den direkte konfrontasjonen. Dersom han fortsetter til tross for at du har gitt beskjed, er det på tide å ta det opp med sjefen. 

• Liker 2
Skrevet

Du må rett og slett bare kvinne deg opp og si fra. "Du, det har ikke noe med deg som person å gjøre, men jeg er rett og slett ikke noen 'klemmer'. Kan du være så snill å slutte med all denne fysiske kontakten for jeg synes det er ubehagelig?" 

Det er ikke sikkert det hjelper, for 'klemmere' ser ofte ikke problemet og vil dermed glemme seg stadig vekk så da blir det påminnelse: "Nånå, husk hva jeg sa om meg og nærkontakt."

• Liker 9
Gjest byråkrati
Skrevet

Han spiller dum. Han er gammel, han har sluppet unna med det der hele livet ved å velge individer som deg, som ikke tørr si fra. Han vet alle manipulasjonstriksene i boka, han vet hvordan spille grei og spille uskyldig. Spiller ingen rolle, du må si fra, det er eneste måten. Du må velge mellom ubehaget å blit tatt på, eller ubehaget med reaksjonen hans. 

"Ikke ta på meg"

"Jeg vil ikke ha klem"

"Jeg trenger ikke forklare hvorfor"

Ikke diskuter, si fra

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg koker innvendig når dette skjer,men er en rolig og litt beskjeden person som ikke har noen verktøy for å håndtere denne situasjonen. Jeg har prøvd å dra korona-kortet om å holde avstand men det nytter ikke. Og dette problemet må løses på annen måte uansett. Hva ville dere gjort? Jeg orker seriøst ikke mer av denne nærgåenheten! Synes dere jeg overdriver? 

Du har kroppspråket som verktøy. Rykk unna hver gang han gjør noe slikt, vis med kroppen din at du ikke liker det. Beveg deg fysisk vekk. Tar han i armen din, trekker du den til deg. 

Det beste er jo selvsagt å si ifra verbalt, men om det blir vanskelig, så vis det med kroppen. Tar han fremdeles ikke hintet, må du rett og slett vurdere å si ifra direkte.

Anonymkode: f149a...5e2

• Liker 3
Skrevet
Cata skrev (6 minutter siden):

Du må rett og slett bare kvinne deg opp og si fra. "Du, det har ikke noe med deg som person å gjøre, men jeg er rett og slett ikke noen 'klemmer'. Kan du være så snill å slutte med all denne fysiske kontakten for jeg synes det er ubehagelig?" 

Det er ikke sikkert det hjelper, for 'klemmere' ser ofte ikke problemet og vil dermed glemme seg stadig vekk så da blir det påminnelse: "Nånå, husk hva jeg sa om meg og nærkontakt."

Dette. Slike ting må sies ifra i en høflig men klar tone.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vik unna når du ser ham, evt rett ut armen til håndhilsen som blokkerer klem. Hvis han sniker seg innpå, så sier du "fingra av fatet!"

Hvis ingenting av det hjelper, så ber du om en prat på tomannshånd, hvor du sier at fra nå er det slutt på all fysisk kontakt, da dette er noe du ikke vil.

Fortsettet han, går du til sjefen og leverer klage på uønsket fysisk oppmerksomhet. Det kan også vinkles som seksuell trakassering (antar han bare gjør det mot deg/kvinner?).

Anonymkode: d90b7...cdd

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Uff, vettu jeg tåler mye. Men her hadde jeg satt ned foten. Liker ikke unødvendig berøringen, corona eller ei. Hadde til slutt bedt han holde labbene unna meg, forde jeg ikke liker nærkontakt. Evt sagt fra til sjefen. Ser andre kollegaer dette? Gjør han sånn mot andre? 

Anonymkode: a142e...604

Det lurer jeg også på. Gjør han sånn mot andre på arbeidsplassen?

Anonymkode: e1179...f11

AnonymBruker
Skrevet

Du overdriver ikke!

Dette høres fryktelig ubehagelig ut, og som en annen AB er inne på så er det også noen creeps som utnytter det at noen ikke tør si fra til å få kroppskontakt og tafse litt. Det er en form for overgrep og seksuell trakassering.

Du må si klart fra, trekk deg unna fysisk og om du vil si fra på en høflig måte så kan du dra den med at du ikke er en klemmer, du liker ikke fysisk nærkontakt. Nå han sperrer deg inne for en bamseklem, sett begge armene foran deg og dytt han bort.

En mulighet er jo også å ta det med HR, så tar de det med han. Som sagt, du overdriver ikke, dette er noe HR vil ta seriøst. På min jobb hadde han vel nærmest fått sparken etter all #metoo-greiene vi har vært gjennom, hvor flere måtte gå.

Om han er sånn med flere, så er det ikke sikkert han vet klagen kom fra deg heller.

Anonymkode: 62aa9...862

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det lurer jeg også på. Gjør han sånn mot andre på arbeidsplassen?

Anonymkode: e1179...f11

Jeg ser tendensen til at han er sånn med andre og, men synes det er hakket verre med meg. Er liksom «etter meg» med en gang han ser meg...

Anonymkode: d828a...10f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...