Gå til innhold

Er det riktig å betale over 1/3 av lønna i barnebidrag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Over 1/3 del av netto lønna går til barnebidrag, spør for en venn som har vanskelig med å stå opp for seg selv. Har ca 45000 brutto. 

Anonymkode: d89ec...8ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er nav som har regnet ut bidraget så stemmer det nok, de har egne tabeller på hva et barn koster, og regner ut bidrag ut i fra en satt sum pr barn, deretter vektlegger de foreldrenes inntekt, og de trekker fra samværsfradrag. Jo mere samvær, jo mindre bidrar. Har han flere barn så blir gjerne bidraget høyt

En venn av meg betaler tilsammen 13 000kr i bidrag, men han har 5 barn med tre forskjellige kvinner. Ikke sammen med noen av mødrene. Sier seg selv at også han må være med å forsørge de barna han har satt til verden. Bidraget kunne blitt mindre hadde han hatt mere samvær, men det orker han ikke, blir for mye styr ifg han. 

• Liker 32
Skrevet

Det høres veldig mye ut, men det kan jo være at han er i samme gate som skruf beskriver over her.

Sjekk bidragskalkulatoren til NAV for å finne rette summen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnebidrag burde vært SIFO sin kostnad for et barn i en viss alder, minus barnetrygd og dele på 2. 

Dette bidrag etter inntekt i stedet for bidrag etter hva barn koster er idiotisk. Verken meg eller min mann betaler eller mottar bidrag, men jeg er allikevel av den oppfatning. IDIOTISK!

Jeg ser hvor ulikt vi og andre familier prioriterer forbruk rundt våre respektive barn, uavhengig av inntekt. Noen legger seg på merkeklær, iphones, ferier, noen ønsker ikke dette i særlig grad rundt barna. Noen kjøper ny flott barnevogn, andre kjøper brukt. Noen kjøper hytte, andre kjøper bil, noen vil ha det slik og andre vil ha det slik. 

Foreldre må selv få bestemme hvordan de ønsker å prioritere rundt barna sine. Barnebidrag blir prioritert av andre. De er ikke nødvendigvis enige fordi om de har barn sammen. 

Systemet er idiotisk. 

Anonymkode: 9fd7b...75a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnebidrag burde vært SIFO sin kostnad for et barn i en viss alder, minus barnetrygd og dele på 2. 

Dette bidrag etter inntekt i stedet for bidrag etter hva barn koster er idiotisk. Verken meg eller min mann betaler eller mottar bidrag, men jeg er allikevel av den oppfatning. IDIOTISK!

Jeg ser hvor ulikt vi og andre familier prioriterer forbruk rundt våre respektive barn, uavhengig av inntekt. Noen legger seg på merkeklær, iphones, ferier, noen ønsker ikke dette i særlig grad rundt barna. Noen kjøper ny flott barnevogn, andre kjøper brukt. Noen kjøper hytte, andre kjøper bil, noen vil ha det slik og andre vil ha det slik. 

Foreldre må selv få bestemme hvordan de ønsker å prioritere rundt barna sine. Barnebidrag blir prioritert av andre. De er ikke nødvendigvis enige fordi om de har barn sammen. 

Systemet er idiotisk. 

Barnebidrag er vel for barnets fordel. Har barnet en forelder som tjener godt, så bør da barnet nyte godt av det.

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Over 1/3 del av netto lønna går til barnebidrag, spør for en venn som har vanskelig med å stå opp for seg selv. Har ca 45000 brutto. 

Og barna bor 50% hos din venn? Isåfall er dette ikke riktig. Har man likt samvær så burde det ikke vært noe barnebidrag spør du meg.., 

Anonymkode: cfb21...e17

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo alt an på hvor mange unger det er snakk om, hvor mye samvær han har osv. Det koster å forsørge unger uavhengig av om man gjør det via bidrag eller har den daglige omsorgen. 

Anonymkode: 58081...df1

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange barn betaler vennen din for? 
Som andre skriver; har NAV regnet det ut, så er det riktig. Faren til mitt barn (0 samvær) betaler langt mindre enn 1/3 av hans lønn, men så betaler han bare for ett barn også.

Anonymkode: eaf44...abf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Systemet er idiotisk. 

Helt enig med deg. 

Anonymkode: 3f334...c62

AnonymBruker
Skrevet

Bruk nav sin bidragskalkulator så ser dere hvor mye han skal betale i bidrag. Når man ikke vet hvor mange barn han har, samvær eller hva mor tjener er det umulig å si noe om hva han skal betale

Anonymkode: 7d30d...20f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 barn, har 32000 utbetalt og jeg kan love deg at jeg bruker mer enn 1/3 av lønna på ungene.

Anonymkode: 50b5e...a91

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Systemet er idiotisk. 

Men noen foreldre ønsker jo å prioritere å bruke absolutt null på barna sine. Til nød la dem spise kun First Price, utelukkende bruke gis-bort-tøy og leker fra Finn.no, og aldri delta på en eneste fritidsaktivitet eller ferie. Helst dusje en gang i måneden for å spare strøm og sove på sofaen så de ikke må ha en bolig med ekstra soverom til barnet. Burde virkelig de foreldrene få bestemme selv?

Anonymkode: 50b5e...a91

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Systemet er idiotisk. 

Du har misforstått systemet. 

Man tar utgangspunkt i hva et barn koster. F.eks 8000 kr/mnd. Dette gjelder uansett hva foreldrene tjener. Aldri mer.

Deretter fordeles hvor mye hver av foreldrene skal betale av de 8000. 

Fordelingen baserer seg på inntekt og antall dager barnet er hos hver forelder. 

Om mannen tjener bra og kvinnen ingenting, og mannen aldri ser barnet, kan man teoretisk ende opp med 8000 i barnebidrag. 

Min eks ser aldri barnet, men siden jeg tjener greit skal han kun betale 3400.

Hadde han hatt barnet 50/50, kunne jeg endt opp med å betale han noen hundrelapper, siden jeg tjener bedre enn han. 

Anonymkode: 54bd7...3ef

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Systemet er idiotisk. 

Er i utgangspunktet enig, men det finnes unntak! 

Jeg har en venninne som ble uplanlagt gravid med kjæresten på VGS. Hun ønsket egentlig å ta abort, men han hadde så lyst på barnet og overtalte henne til å beholde. Da barnet fortsatt var baby fant han ut at det ble for mye for han, han gjorde det slutt og ville ikke ha noe med verken mor eller barn å gjøre. 

Venninnen min fikk fullført VGS og studier, men hun brukte flere år enn normalt. Siden eksen var student hadde ikke han nok inntekt til å behøve å betale bidrag, hun som student tjente det samme og måtte forsørge barne alene. Hun måtte derfor jobbe deltid ved siden av studiene, som gjorde at studiene tok lengre tid. Han fullførte studiet på vanlig tid, og tok to grader samtidig! Hun hadde egentlig lyst å dra til utlandet et år for å studere på en prestisjefylt skole, dette hadde hun ikke muligheten til med et barn. Dette kunne eksen gjøre.

Nå er de begge ferdig å studere og har jobb. Han ble ferdig med studier før henne, og har derfor hatt god inntekt i flere år en henne. Han kan jobbe overtid og reise i jobben, hun er alene med barnet og kan ikke gjøre det. Lønnen er jo deretter. Under studietiden måtte hun bruke hver krone på å forsørge barnet. Han kunne spare pengene sine, og hadde derfor egenkapital til egen leilighet rett etter studiene. 

At han må betale henne en fin sum i barnebidrag, synes jeg bare er rett og rimelig. Økonomisk sett kommer han uansett mye bedre ut av det...

Anonymkode: 40e2e...752

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har misforstått systemet. 

Man tar utgangspunkt i hva et barn koster. F.eks 8000 kr/mnd. Dette gjelder uansett hva foreldrene tjener. Aldri mer.

Deretter fordeles hvor mye hver av foreldrene skal betale av de 8000. 

Fordelingen baserer seg på inntekt og antall dager barnet er hos hver forelder. 

Om mannen tjener bra og kvinnen ingenting, og mannen aldri ser barnet, kan man teoretisk ende opp med 8000 i barnebidrag. 

Min eks ser aldri barnet, men siden jeg tjener greit skal han kun betale 3400.

Hadde han hatt barnet 50/50, kunne jeg endt opp med å betale han noen hundrelapper, siden jeg tjener bedre enn han. 

Anonymkode: 54bd7...3ef

Jeg har ikke misforstått systemet, jeg synest derimot at systemet er feil. 

Staten sier at det dyreste barnet, er barn i tenårene koster 4250,- per mnd. Et barn koster ikke mer fordi om far tener gode penger. Det som er over 4250,- er valgfritt, og foreldre bør prioritere dette selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden, men barnebidrag etter inntekt kan være j.... irriterende noen ganger!
Her betaler jeg en del i bidrag, til tross for at vi har delt bosted og 50/50-ordning. Det skyldes at min eks ikke gadd å fullføre utdanningen sin & velger å jobbe litt mindre og dermed tjene mindre. 

Anonymkode: 53385...9b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke misforstått systemet, jeg synest derimot at systemet er feil. 

Staten sier at det dyreste barnet, er barn i tenårene koster 4250,- per mnd. Et barn koster ikke mer fordi om far tener gode penger. Det som er over 4250,- er valgfritt, og foreldre bør prioritere dette selv. 

Og da er det 4250 som blir fordelt, ikke mer. Og det blir aldri fordelt med alt på bidragsyter, maks 5/6. hvis bidragsyter ikke har bidragsevne kan h*n ende med 0 og den som har omsorgen med 6/6. Uavhengig av den sistes inntekt.

Anonymkode: 5262b...5ce

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Litt på siden, men barnebidrag etter inntekt kan være j.... irriterende noen ganger!
Her betaler jeg en del i bidrag, til tross for at vi har delt bosted og 50/50-ordning. Det skyldes at min eks ikke gadd å fullføre utdanningen sin & velger å jobbe litt mindre og dermed tjene mindre. 

Anonymkode: 53385...9b1

Hadde du ment det samme om det var eksen som tjente mest og fikk høyest andel?

AnonymBruker
Skrevet

Er det nav sin bidragskalkulator som gjelder? Hvis det f.eks skulle gå til retten? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er det nav sin bidragskalkulator som gjelder? Hvis det f.eks skulle gå til retten? 

Ingen vits i å ta bidrag til retten. Nav ordner det, og bidragskalkulatoren gjelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...