AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #1 Skrevet 4. april 2021 Jeg skal ikke ut å kjøre, men må ut senere. Ikke noe som var planlagt, men som plutselig dukket opp. Jeg tok meg noe å drikke i går, men la meg ved midnatt. Pleier alltid å vente mellom 12-15 timer uansett inntak. Men i følge kalkulatoren så kan jeg kjøre mellom 07-08. Er ikke det tidlig med tanke på at man drakk alkohol kvelden før? Kommer ikke til å kjøre nå uansett, men syns d virket feil. Anonymkode: 34c46...4b8
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #2 Skrevet 4. april 2021 Ser jo ut som jeg har promille med tanke på overskriften, men der må autocorrect få skylden 🤪 dere skjønte sikkert hva jeg mente.. Anonymkode: 34c46...4b8 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #3 Skrevet 4. april 2021 Hvor mye du hadde drukket frem til midnatt vil jo avgjøre når du kan kjøre igjen. Forskjell på 1-2 alkoholenheter og å være full kl 24. Anonymkode: 11178...939 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 HVordan du forbrenner alkohol er så individuelt at jeg ville ikke valgt å stole på en kalkulator. Den kan gi en indikasjon, men er ikke en fasit som du bør følge. Anonymkode: 64f46...18c 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #5 Skrevet 4. april 2021 Så da gjør jeg egentlig rett i å alltid vente 12-15 timer? Drikker meg svært sjelden full. Men har alltid brukt regelen på 12-15 timer, og stusset over at det står på 2 kalkulatorer at jeg kan kjøre fra ca 7-8 timer ut ifra alkoholinntaket. Anonymkode: 34c46...4b8
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så da gjør jeg egentlig rett i å alltid vente 12-15 timer? Drikker meg svært sjelden full. Men har alltid brukt regelen på 12-15 timer, og stusset over at det står på 2 kalkulatorer at jeg kan kjøre fra ca 7-8 timer ut ifra alkoholinntaket. Anonymkode: 34c46...4b8 Ja, du gjør rett. Og bare for å sette det i perspektiv, mange yrkessjåfører har alkoholforbud i 24 timer før de skal kjøre. Anonymkode: 64f46...18c 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #7 Skrevet 4. april 2021 12-15 timer uansett inntak er en litt dårlig regel. Du må jo ta høyde for hvor mye du drakk. Jeg kan ha promille til LANGT inn på dagen derpå om jeg drakk meg full kvelden før. Imens om du drikker et glass vin, så kan det være forbrent innen noen timer. Så kommer det også an på kjønn, kroppsvekt osv. Disse kalkulatorene på nett er nok kanskje litt mer til å stole på enn tommelfingerregelen din. Anonymkode: e4bff...370
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #8 Skrevet 4. april 2021 Promillekalkulatoren er basert på fakta og vitenskap. Det du får her blir bare synsing i forhold. Det er selvfølgelig variasjon i hvor lang tid det tar, men det tar kalkulatoren også høyde for. Ikke at du kan stole på den helt bastant, men det er en langt bedre indikasjon enn det vilkårlige brukere på KG vil gi. Det vil også være store sprik i tilbakemeldingene, samt mange av svarene her vil være basert på følelser, ikke vitenskap. Anonymkode: 7ff6d...65d 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #9 Skrevet 4. april 2021 I tillegg står det vel noe i vegtrafikkloven at du ikke skal kjøre om du ikke føler deg i form til det. Har jeg drukket «mye» kvelden før, føler jeg meg ikke i stand til å kjøre før etter minst 12 timer (mye for meg er fire glass, da føler jeg meg godt beruset og føler meg fyllesyk hele dagen etterpå) Anonymkode: 11178...939
Chiubi Skrevet 4. april 2021 #10 Skrevet 4. april 2021 Hvor mye har du drukket, og hvor høy forbrenning har du? Hvis du har drukket én enhet, er det ikke noe problem å kjøre 12 timer senere. Hvis du er full når du legger deg, har du gjerne stigende rus. Da bør du ikke kjøre før tidligst neste ettermiddag.
Hunter7 Skrevet 4. april 2021 #11 Skrevet 4. april 2021 Kjørelæreren min pleide å si at selv om åtte timer kan være en grei pekepinn, så er tolv timer bedre. Risikoen for å fortsatt ha alkohol i blodet - selv minimale mengder - er logisk nok mindre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå