AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #1 Skrevet 4. april 2021 Vi er gift. Før jul kjøpte vi (han) leilighet. Jeg står som 50% eier, men har bare betalt en liten sum av egenkapitalen og betaler ikke ned på særlig av lånet. Føltes tryggest å stå som eier. Men ingen av oss har peiling, og nå lurer vi på om det er dumt på noe vis? Skatt eller andre ting som kan påvirkes negativt? Siden vi er gift er vel halvparten mitt om vi skilles, uten mitt navn på kontrakten også? Det er ikke noen fordeler med å ha mitt navn på kontrakten og? (Han har i overkant av 1mill i lønn. Grunnen til at jeg ikke har tjent så my de siste årene deltidsjobb og at vi har fått barn, og jeg har vært hjemme med dem til de har vært 2,5år og nå har corona gjort jobbsituasjonen verre. Regner med dette vil kommenteres i det vide og brede på dette forumet..) Anonymkode: 3d10c...909
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #2 Skrevet 4. april 2021 Her er du heldig. Tenk at han lar deg ha en eierandel på 50% uten å betale tilsvarende! Ved skilsmisse er det han som taper pengene sine. Skattemessig er det en fordel at dere skatter 50/50. Er dette primærbolig, blir det mest sannsynlig ikke mye skatt uansett. Siden han har lån, og jeg antar at det står i hans navn, vil han få fratrekk på skatten for dette. Det gjør ikke du. Jeg antar at dette er en ferdigstilt leilighet, og ikke et prosjekt? Ved sistnevnte vil det ikke være noen formelle eiere enda, og da er leiligheten hans fullt ut når kun hans navn står på kontrakten. Er det en ferdigstilt leilighet, så er han kjøper ifh til kontrakten, men dere har da meldt begge inn som likeverdige eiere til kartverket/borettslaget/skatteetaten. For din del, ifh til at dere har barn, er det en trygghet i at du står som 50% eier. Ved en skilsmisse, vil du evnt kun trenge å kjøpe han ut med 50%, evnt han må kjøpe deg ut (hvilket han da taper enda mer penger på). Anonymkode: 0f0d4...014 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #3 Skrevet 4. april 2021 Jeg mener nå at du har uansett vært med på hans lønn, siden du har tatt deg av barn ( og hjem?) Mens han har kunnet jobbe. Så at dere er to om det og eier 50% hver er vel bare rett og rimelig. Og det beste for deg han ville tapt pengene sine ved en skilsmisse uansett. Anonymkode: 4de00...969 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Siden vi er gift er vel halvparten mitt om vi skilles, uten mitt navn på kontrakten også? Det er ikke noen fordeler med å ha mitt navn på kontrakten og? Anonymkode: 3d10c...909 Absolutt ikke! Det er det ingen automatikk i, selv om mange lever etter den gamle skolen og tror det. Så det er absolutt en fordel for deg at du står som eier av 50 % og mannen din har vært svært raus. Anonymkode: 20dd8...3a8 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #5 Skrevet 4. april 2021 28 minutter siden, AnonymBruker said: Siden vi er gift er vel halvparten mitt om vi skilles, uten mitt navn på kontrakten også? Det er ikke noen fordeler med å ha mitt navn på kontrakten og? Anonymkode: 3d10c...909 Det er ingen automatikk i 50/50. Anonymkode: 8333e...943 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 Du har fått verdier helt gratis uten å bidra og den lille skatten det måtte innebære er en liten pris å betale. Anonymkode: e815c...03c 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #7 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Her er du heldig. Tenk at han lar deg ha en eierandel på 50% uten å betale tilsvarende! Ved skilsmisse er det han som taper pengene sine. Skattemessig er det en fordel at dere skatter 50/50. Er dette primærbolig, blir det mest sannsynlig ikke mye skatt uansett. Siden han har lån, og jeg antar at det står i hans navn, vil han få fratrekk på skatten for dette. Det gjør ikke du. Lånet står også i begges navn. Tenkte ikke over annet enn at det må det når begge står som eiere... Bør mitt navn fjernes fra det? Så han får større fratrekk på skatten? Leiligheten er ferdigstilt. Alle regninger mtp bolig kommer til meg. Vann, avløp, søppel osv. Men han betaler mer enn meg av disse og. Anonymkode: 3d10c...909
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #8 Skrevet 4. april 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du har fått verdier helt gratis uten å bidra og den lille skatten det måtte innebære er en liten pris å betale. Anonymkode: e815c...03c Hun har i aller høyeste grad bidratt til inntjeningen i familien da hun har tatt ansvar for barna slik at mannen kan ha jobbet. Hun har ikke fått noe gratis! Anonymkode: 8e2e0...9a7 10
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #9 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun har i aller høyeste grad bidratt til inntjeningen i familien da hun har tatt ansvar for barna slik at mannen kan ha jobbet. Hun har ikke fått noe gratis! Anonymkode: 8e2e0...9a7 Dette. Anonymkode: b11a7...29f 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #10 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har fått verdier helt gratis uten å bidra og den lille skatten det måtte innebære er en liten pris å betale. Anonymkode: e815c...03c Kan legge til at han er bortreist de periodene han jobber. Så det er jo mye pga jobben hans at jeg ikke kunne jobbe så mye da barna var små. Og fortsatt ikke, siden det ikke er lett å få fast jobb i stor stilling innenfor barnehagens åpningstid. Kveld, helg og natt er utelukket for meg. Anonymkode: 3d10c...909 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #11 Skrevet 4. april 2021 Hvis han har satt inn mer ek i leiligheten som han hadde med seg inn i ekteskapet så kan han ta med seg det ut igjen ved en eventuell skilsmisse selv om du står som 50% eier. De pengene han/dere tjener opp som ektefeller skal deles likt ved en skilsmisse. I forhold til rentene så lignes dere sammen og dere kan flytte rundt på poster som dere vil på skattemeldingen. Om det er hensiktsmessig å flytte alt inn på han hvis det ikke allerede er ført på hovedlånetager, så kan dere logge på og endre. Anonymkode: 4c8b6...d48
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #12 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ingen automatikk i 50/50. Anonymkode: 8333e...943 Jo, den automatiske løsningen er at alt deles likt. Hvis mannen hadde egenkapital da de giftet seg kan han kreve den skjevdelt, men det må kreves, det skjer ikke automatisk. Den som påstår at det påvirker skatten hvordan dere fordeler dette tar feil. Ektefeller skattes samlet for formue. Rentefradrag er verdt det samme uansett hvordan det fordeles. Anonymkode: fa9eb...c2c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #13 Skrevet 4. april 2021 Hvis du har 50% av eierskapet skal du da vitterlig stå på kontrakter og tinglysning. Har han klart å gjøre dette uten en eneste signatur fra deg? Det er sprøtt isåfall. Anonymkode: ebc6d...751
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå