AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #41 Skrevet 4. april 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Hun sa "hvem som helst". Narkiser og psykopater også? Anonymkode: 90c72...142 Jeg er mann og jeg bor allerede i en gate med mange narkiser. Plager ingen de. Anonymkode: 10c94...84f
Gjest Smeltemann Skrevet 4. april 2021 #42 Skrevet 4. april 2021 Ja naboen kan bråke så mye de vil mellom 07.00 og 23.00, vet ikke om det er riktig å kalle det bråk.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #43 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er mann og jeg bor allerede i en gate med mange narkiser. Plager ingen de. Anonymkode: 10c94...84f Nei? Da er du heldig. Anonymkode: 90c72...142
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #44 Skrevet 4. april 2021 I borettslag kan en ha egne vedtekter om når det skal være ro. Feks ingen oppussing etter kl 2000 på kvelden. Anonymkode: 1bfcf...faf 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #45 Skrevet 4. april 2021 Man kan ikke lage lage så mye lyd, støy og dunking man vil selv om det er utenfor ro-tiden. Noe støy må man selvfølgelig godta i blokk, men det er forskjell på f. eks oppussing som foregår en periode, prating, rengjøring osv til fotballsparking inne og høy musikk over mange timer hver dag. TS: Ta det opp med styret, og dokumenter så mye som du kan. Skriv ned ned når og hvordan støy det er. Om du har mulighet ta gjerne også en støymåling. hør med andre naboer om de også blir plaget. Anonymkode: 90f65...4a7 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #46 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ingen som påstår at man ikke kan gjøre dette i en leilighet, men da lydisolerer man leiligheten først, slik at dette ikke går ut over andre. De helsemessige plagene av støy er godt dokumentert, og det er ingen menneskerett å plage naboen. Gjør man det, har naboen full rett til å svare med samme mynt. Anonymkode: ebd59...4d6 Da er d faktisk naboen som må lydisolere taket. Man kan ikke kreve at noen lydisolerer, det er kostbart og krever en del arbeid. Anonymkode: feb9f...b43 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #47 Skrevet 4. april 2021 ingen som kan nabolovens paragraf 2 her, tydeligvis. det er ikke lov til å fare fram på en måte som er til sjenanse for naboen. Anonymkode: f5f57...83c 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #48 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): ingen som kan nabolovens paragraf 2 her, tydeligvis. det er ikke lov til å fare fram på en måte som er til sjenanse for naboen. Anonymkode: f5f57...83c Really?? Hvorfor er da røyking i egen leilighet tillatt når den er til naboenes sjenanse? Anonymkode: 90c72...142
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #49 Skrevet 4. april 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Ikke hvis man skulle opp for å rekke fly Anonymkode: 161d1...2a2 Må man opp klokken 3 for å rekke et fly så er jo ingen vits i å legge seg i utgangspunktet... Men det blir veldig mye dersomatte, hvisomatte: "Hvis bare min tante hadde hatt baller så hadde hun vært min onkel" Anonymkode: d58cd...527
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #50 Skrevet 4. april 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Da er d faktisk naboen som må lydisolere taket. Man kan ikke kreve at noen lydisolerer, det er kostbart og krever en del arbeid. Anonymkode: feb9f...b43 Så hvis jeg blir naturist og begynner å gå naken i oppgangen for å hente posten mens jeg synger av full hals om hvor deilig det er å gå uten en tråd, regner jeg med at det er din oppgave å sørge for å lukke øynene ...? Det er den som lager støy ved å spille fotball hjemme som har plikt til å lydisolere leiligheten sin, ikke den stakkars naboen som må høre på bråket. Ellers er jo Donald Duck og hans rolige nabo Jensen gode forbilder med tanke på et vefungerende naboskap med litt action; når naboer begynner å gå hverandre på nervene ved at den ene erklærer seg som verdens navle og legger alle siviliserte hensyn til side, er det kun én ting som gjelder, og det er øye-for-øye og tann-for-tann-prinsippet: Anonymkode: ebd59...4d6 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #51 Skrevet 4. april 2021 Dere som snakker om at naboen må vise hensyn, VI VET JO DET ALLEREDE. Vi vet at de BURDE vise hensyn. Spørsmålet er om de MÅ vise hensyn. Hvis naboen nekter å vise hensyn når de ikke må, så er det faktisk ikke så veldig mye man kan gjøre så lenge de er stille mellom den tiden de er lovpålagt å være stille. Og den personen som insisterer på at man skal ta hevn ved å bråke hver natt kl 3, forskjellen der er jo at det faktisk ikke er lov. Hvis naboen bråker om dagen og du bråker om natten, så er det bare du som får konsekvenser. Så du ødelegger bare for deg selv ved å gjøre en sånn dum hevn som det. Det eneste man kan gjøre med plagsomme og frekke naboer som ikke egentlig bryter noen regler er bare å flytte vekk. Å kjempe mot dem er bare sløsing av tid og penger. Anonymkode: 866ae...647 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #52 Skrevet 4. april 2021 Naboloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-16-15 Hjelp til tolkning: https://advokatmatch.no/hva-er-naboloven Relevant utsnitt: Sitat Hovedvurderingen innenfor naboloven § 2 vil som oftest gå ut på om skaden eller ulempen er urimelig. Dette vilkåret gir uttrykk for en skjønnsmessig helhetsvurdering der alle forhold i saken vil være relevante. Slikt sett blir dette som oftest det vilkåret domstolene vurderer og setter standpunkt etter. Naboloven § 2 gir uttrykk for en rekke vurderingsmomenter i forhold til hva som er urimelig. For det første skal det legges vekt på om forholdet kunne forventes da du etablerte deg på eiendommen. I tillegg til dette skal det legges stor vekt på om skaden eller ulempen går utenfor det som er vanlig i det aktuelle området. Høyesterett har flere ganger lagt stor vekt på disse to momentene i sine vurderinger, slik at det er grunn til å se hen til disse. Som oftest blir det helt sentralt hva du kunne forvente da du flyttet inn på eiendommen. I Gardermoen-dommen, som sannsynligvis er en av de aller mest kjente dommene, var det en rekke naboer som klagde på støy fra Gardermoen flyplass. I denne dommen satte Høyesterett en klar grense over hvem som kunne få erstatning eller ikke. Skjæringspunktet ble det tidspunktet Stortinget hadde besluttet at Gardermoen skulle bli landets hovedflyplass. Naboene som hadde etablert seg i området før Stortinget kunne dermed tilkjennes erstatning, da de ikke kunne forvente den enorme utviklingen flyplassen på Gardermoen skulle få. De som etablerte seg i området etter Stortinget vedtok beslutningen burde midlertidig ha skjønt at det nå var sannsynlig at denne flyplassen ville påføre den ulemper. På grunn av dette ble ikke disse menneskene tilkjent erstatning. I tillegg til hva du kunne forvente når du etablerte deg blir også hva som er vanlig i det aktuelle området helt sentralt. Etablerer du deg i det som er et industriområde, vil du naturligvis måtte forvente helt andre forhold enn dersom du etablerer deg i et villaområde. I sistnevnte tilfelle vil det for eksempel som oftest anses klart ulovlig om naboen oppretter en konstant støyende produksjonsenhet i hagen sin. Anonymkode: fa898...da9
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #53 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Naboloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-16-15 Hjelp til tolkning: https://advokatmatch.no/hva-er-naboloven Relevant utsnitt: Anonymkode: fa898...da9 Hvem bestemmer hva som er ulempe da? Og hvordan? Anonymkode: 41bcf...369
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #54 Skrevet 4. april 2021 26 minutter siden, AnonymBruker said: Dere som snakker om at naboen må vise hensyn, VI VET JO DET ALLEREDE. Vi vet at de BURDE vise hensyn. Spørsmålet er om de MÅ vise hensyn. Hvis naboen nekter å vise hensyn når de ikke må, så er det faktisk ikke så veldig mye man kan gjøre så lenge de er stille mellom den tiden de er lovpålagt å være stille. Og den personen som insisterer på at man skal ta hevn ved å bråke hver natt kl 3, forskjellen der er jo at det faktisk ikke er lov. Hvis naboen bråker om dagen og du bråker om natten, så er det bare du som får konsekvenser. Så du ødelegger bare for deg selv ved å gjøre en sånn dum hevn som det. Det eneste man kan gjøre med plagsomme og frekke naboer som ikke egentlig bryter noen regler er bare å flytte vekk. Å kjempe mot dem er bare sløsing av tid og penger. Anonymkode: 866ae...647 Så det er ikke lov til å sette på vekkerklokken klokken 3 om natten fordi man må stå tidlig opp; en vekkerklokke som må ha en lyd som er kraftig nok til å vekke en ...? Hadde gjerne sett hvilken regel som forbyr dette; det er ikke alle som har gleden av å gå på jobb klokken 12 om formiddagen, og noen må stå opp til andre tidspunkter - skal man nekte dem det? Anonymkode: ebd59...4d6 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #55 Skrevet 4. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så det er ikke lov til å sette på vekkerklokken klokken 3 om natten fordi man må stå tidlig opp; en vekkerklokke som må ha en lyd som er kraftig nok til å vekke en ...? Hadde gjerne sett hvilken regel som forbyr dette; det er ikke alle som har gleden av å gå på jobb klokken 12 om formiddagen, og noen må stå opp til andre tidspunkter - skal man nekte dem det? Anonymkode: ebd59...4d6 Hvis vekkerklokken er så høy at det vekker naboen hver natt kl 3, så nei, det er faktisk ikke lov. Det er forbudt å forstyrre omgivelsenes nattero. Hvis du ikke klarer å våkne med mindre du har en så kraftig klokke som vekker alle naboene (husk at du også har flere naboer enn den som er irriterende), så må du faktisk rett og slett finne på en annen løsning. Anonymkode: 866ae...647 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #56 Skrevet 4. april 2021 48 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis vekkerklokken er så høy at det vekker naboen hver natt kl 3, så nei, det er faktisk ikke lov. Det er forbudt å forstyrre omgivelsenes nattero. Hvis du ikke klarer å våkne med mindre du har en så kraftig klokke som vekker alle naboene (husk at du også har flere naboer enn den som er irriterende), så må du faktisk rett og slett finne på en annen løsning. Anonymkode: 866ae...647 Og hvordan skal man juridisk sett bevise hvem som har en vekkerklokke som ringer klokken 3 om natten dersom alle naboene nekter for at det er deres klokke? Anonymkode: ebd59...4d6
Trolltunge Skrevet 5. april 2021 #57 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Lyder fra naboen er dessverre noe som følger med å bo i blokk. Jeg har bodd i blokker bygget fra 1964 og frem til nybygg. Uansett har jeg hørt naboen. Akkurat nå, i nybygg, er jeg glad jeg kommer fra leilighet med mer støy, for ellers hadde jeg virkelig vært veldig skuffet. Uansett. Der jeg bodde før, spilte naboguttene fotball inne. Mor med to barn over lot ungene rulle og hoppe og hoie på med venner. Selv gikk hun som en elefant. Naboen over gangen hadde barn som spilte i korps - du kan bare tenke deg hvordan det var når de øvde. Men i motsetning til din nabo, var mine mulig å snakke med. Så skulle jeg ha nattevakt, eller bare trengte at det var litt ro (har migrene), var de stille. Så her handler det om å legge grunnlaget for samhandling, og ellers tåle det valget man har tatt. Anonymkode: 7f9c6...534 Mulig man må regne med det, men det er virkelig merkelig hvor mye bråk noen lager i forhold til andre. Selv bodde jeg i tomannsbolig tidligere. I andre delen bodde det først en familie på fem, og i flere år trodde jeg at det ikke fantes lytt mellom boligene. Jeg hørte ikke en eneste lyd, selv om jeg vet at de hadde svært aktive gutter. Så flyttet det inn en familie med ett eneste barn. Plutselig ble det veldig mye lyd. Samme hos svigermor. Hun bor i leilighet. Ikke en lyd fra familie på fire i flere år, så flyttet et ungt par inn. Mannen er borte stort sett hele dagen. Kvinnen er derimot hjemme, og jeg trodde svigermor spøkte først, men det høres faktisk ut som hun tramper rundt på stiletthæler hele dagen, samt har som hobby å kaste stener i gulvet. Ikke kampestener, men store nok til å smelle, og små nok til å likevel sprette litt bortover gulvet. Time etter time. Svigermor har klaget, men det gir seg ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #58 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er mann og jeg bor allerede i en gate med mange narkiser. Plager ingen de. Anonymkode: 10c94...84f Bor et par narkomane nedi gata her og. De er aldri til plage for noen, tvert om er de meget stille, for å unngå politi. Men jeg vet jeg er heldig (når en først fikk sosialbolig i enden av gata), kunne vært mye verre. Anonymkode: e0fb5...347
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #59 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dere som snakker om at naboen må vise hensyn, VI VET JO DET ALLEREDE. Vi vet at de BURDE vise hensyn. Spørsmålet er om de MÅ vise hensyn. Hvis naboen nekter å vise hensyn når de ikke må, så er det faktisk ikke så veldig mye man kan gjøre så lenge de er stille mellom den tiden de er lovpålagt å være stille. Og den personen som insisterer på at man skal ta hevn ved å bråke hver natt kl 3, forskjellen der er jo at det faktisk ikke er lov. Hvis naboen bråker om dagen og du bråker om natten, så er det bare du som får konsekvenser. Så du ødelegger bare for deg selv ved å gjøre en sånn dum hevn som det. Det eneste man kan gjøre med plagsomme og frekke naboer som ikke egentlig bryter noen regler er bare å flytte vekk. Å kjempe mot dem er bare sløsing av tid og penger. Anonymkode: 866ae...647 Hvor er garanti for at du ikke får samme type naboer et nytt sted? Slitsomt å flytte hele tiden Anonymkode: 90c72...142 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #60 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (På 5.4.2021 den 2.30): Bor et par narkomane nedi gata her og. De er aldri til plage for noen, tvert om er de meget stille, for å unngå politi. Men jeg vet jeg er heldig (når en først fikk sosialbolig i enden av gata), kunne vært mye verre. Anonymkode: e0fb5...347 I studietiden bodde vi i hybelhus med flere narkiser og noen av de solgte sikkert også. Skjønner hvorfor det aldri var bråk der 😄 Anonymkode: f5f57...83c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå