AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #1 Skrevet 3. april 2021 Dette er nok et tabubelagt tema ja.. Er færsk på sykehjem og fikk sjokk når jeg kom inn i yrket og fikk se at mange eldre smører bæsj utover, lager skulpturer av det, noen ønsker ikke vaske seg og stinker, mange graver etter gull og tannskatter mens alle ser på, andre har ånde som lik, noen tar vare på bæsjepapiret i rullatoren... Jeg ønsker å gi eldre verdighet og skjønner at de er syke, men har seriøse problemer med å holde brekkerefleksen i sjakk noen ganger.. Som sagt dette er nok veldig tabubelagt... hvordan holde ut? Anonymkode: 22f35...a93 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #2 Skrevet 3. april 2021 Du blir vant til det. Tar en uke ca. så puster du med munnen og klarer det. Jeg svimte nesten av flere ganger i starten pga. alle sterke inntrykk og intense lukter da jeg jobbet som assistent på sykehjem som ung. Det er en tøff jobb. Man må være sterk både fysisk og psykisk. Jeg jobbet der i en mnd., og tenkte da jeg sluttet at dette må være et av de mest krevende yrkene på jord. All ære til dere som står i dette i årevis! Anonymkode: 2f27c...83f 8
Billiebi Skrevet 3. april 2021 #3 Skrevet 3. april 2021 (endret) Jeg skjønner godt at du blir påvirket av det. Jeg har selv jobbet i flere år i helsevesenet. Vanlig rumpevask med bæsj ble jeg helt nøytral til etter kort tid. Men jeg ble aldri vant til at noen filket med egen bæsj og smurte den ut. Heller ikke kollegaer. Det ER ekkelt og ikke noe å skamme seg over at du synes. Jeg måtte av og til be om en time out etter under/etter hendelser (prøvde å skjule det fra pasientene). Det et mitt beste tips. Og vær to om å rydde opp om noen har spydd, gnidd bæsj og lignende. Så kan dere ta det i intervaller mens den ene brekker seg. Endret 3. april 2021 av Billiebi 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #4 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er nok et tabubelagt tema ja.. Er færsk på sykehjem og fikk sjokk når jeg kom inn i yrket og fikk se at mange eldre smører bæsj utover, lager skulpturer av det, noen ønsker ikke vaske seg og stinker, mange graver etter gull og tannskatter mens alle ser på, andre har ånde som lik, noen tar vare på bæsjepapiret i rullatoren... Jeg ønsker å gi eldre verdighet og skjønner at de er syke, men har seriøse problemer med å holde brekkerefleksen i sjakk noen ganger.. Som sagt dette er nok veldig tabubelagt... hvordan holde ut? Anonymkode: 22f35...a93 Tror du de gjør det fordi at de vil, eller at de kjeder seg? Dette er demente syke mennesker som ikke vet hva de gjør. Anonymkode: 13e7f...146
Hannah80 Skrevet 3. april 2021 #5 Skrevet 3. april 2021 Første gang jeg så et menneske som hadde smurt seg inn i egen avføring, så fikķ jeg nesten sjokk. Var 17 år og hadde sommerjobb på et sykehjem. Men man blir vant til det. Faktisk:) 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #6 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette er nok et tabubelagt tema ja.. Er færsk på sykehjem og fikk sjokk når jeg kom inn i yrket og fikk se at mange eldre smører bæsj utover, lager skulpturer av det, noen ønsker ikke vaske seg og stinker, mange graver etter gull og tannskatter mens alle ser på, andre har ånde som lik, noen tar vare på bæsjepapiret i rullatoren... Jeg ønsker å gi eldre verdighet og skjønner at de er syke, men har seriøse problemer med å holde brekkerefleksen i sjakk noen ganger.. Som sagt dette er nok veldig tabubelagt... hvordan holde ut? Anonymkode: 22f35...a93 Jeg jobber på sykehjem, og ja noen som bæsjer seg ut tar seg nedi bleien siden det klør og er ekkelt nedi der, men ingen selv på dement avdelingen lager skulpturer og tar vare på papiret. Husk at disse er syke og kan ta vare på seg selv lengre. De er ikke dumme, og de syns også det er ekkelt med avføring og mange er flaue. Anonymkode: abdb8...1b0 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #7 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber på sykehjem, og ja noen som bæsjer seg ut tar seg nedi bleien siden det klør og er ekkelt nedi der, men ingen selv på dement avdelingen lager skulpturer og tar vare på papiret. Husk at disse er syke og kan ta vare på seg selv lengre. De er ikke dumme, og de syns også det er ekkelt med avføring og mange er flaue. Anonymkode: abdb8...1b0 Ikke kan ta vare på seg selv, mente jeg. Anonymkode: abdb8...1b0 1
Hannah80 Skrevet 3. april 2021 #8 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg jobber på sykehjem, og ja noen som bæsjer seg ut tar seg nedi bleien siden det klør og er ekkelt nedi der, men ingen selv på dement avdelingen lager skulpturer og tar vare på papiret. Husk at disse er syke og kan ta vare på seg selv lengre. De er ikke dumme, og de syns også det er ekkelt med avføring og mange er flaue. Anonymkode: abdb8...1b0 Mange har mistet totalt selvinnsikt og refleksjon, slik at de ikke evner å bli skamfulle. For de skjønner jo ikke at det er galt. 6
Billiebi Skrevet 3. april 2021 #9 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror du de gjør det fordi at de vil, eller at de kjeder seg? Dette er demente syke mennesker som ikke vet hva de gjør. Anonymkode: 13e7f...146 Ja, ts skjønner jo åpenbart at de er syke. Hun spør om råd til hvordan å takle det - ikke moralpreken. Det er faktisk like ekkelt selv om de som gjør slikt er demente. Og ja, de som gjør slikt skal selvfølgelig behandles med den søteste respekt selv om det er ekkelt. 9
Hannah80 Skrevet 3. april 2021 #10 Skrevet 3. april 2021 Billiebi skrev (1 minutt siden): Ja, ts skjønner jo åpenbart at de er syke. Hun spør om råd til hvordan å takle det - ikke moralpreken. Det er faktisk like ekkelt selv om de som gjør slikt er demente. Og ja, de som gjør slikt skal selvfølgelig behandles med den søteste respekt selv om det er ekkelt. Helt sant:) Og slike ting forekommer også i tung psykiatri og mennesker med sterk psykisk utviklingshemming. 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #11 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tror du de gjør det fordi at de vil, eller at de kjeder seg? Dette er demente syke mennesker som ikke vet hva de gjør. Anonymkode: 13e7f...146 Som nevnt i det innlegget du siterte, så ønsker jeg virkelig å gi de verdighet og forstår at de er syke, men ante ikke at dette var sannheten om Olga på sykehjem.. derfor ønsker jeg tips for å hanskes med mine reflekser for å unngå å støte de eldre jeg ønsker å hjelpe Anonymkode: 22f35...a93 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #12 Skrevet 3. april 2021 De som sier dette er trolling: jeg var i praksis på en forsterket demens avdeling. Mange av de som bor der er helt «borte» mentalt, men ofte oppegående fysisk. De vandrer mye, er utagerende osv. Den ene kvinnelige pasienten der hadde i flere år nektet tannpuss og i sin «siste vandre periode» stakk hun faktisk hånden ned i sin egen bleie og smakte på den avgøringen hun dro opp. Og vi fikk ikke pusset tennene hennes! Det tok 3-4 personale bare for å få skiftet på henne 😳 Anonymkode: 5ed83...88f 3
Hannah80 Skrevet 3. april 2021 #13 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som nevnt i det innlegget du siterte, så ønsker jeg virkelig å gi de verdighet og forstår at de er syke, men ante ikke at dette var sannheten om Olga på sykehjem.. derfor ønsker jeg tips for å hanskes med mine reflekser for å unngå å støte de eldre jeg ønsker å hjelpe Anonymkode: 22f35...a93 Refleksene er det ikke så mye å gjøre med. Folk reagerer forskjellig på lukter. Og av synet på å se slike ting. Noen blir raskt vant til det, mens noen aldri blir det. Selv så har jeg ingen problemer med det. Og jeg har mer enn én gang overtatt for en kollega som brekker seg:) Får krysse fingrene for at du blir immun du også😀 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #14 Skrevet 3. april 2021 Har jobbet med eldre i 15 år og det er de færreste som leker med sine egen avføring, men hender det blir smurt utover. Man vet heller ikke alltid hvor hendene deres har vært. Har vært borti mange tåpelige diskusjoner her inne om f.eks hanskebruk i stell. Anonymkode: 199a5...bcc 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #15 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De som sier dette er trolling: jeg var i praksis på en forsterket demens avdeling. Mange av de som bor der er helt «borte» mentalt, men ofte oppegående fysisk. De vandrer mye, er utagerende osv. Den ene kvinnelige pasienten der hadde i flere år nektet tannpuss og i sin «siste vandre periode» stakk hun faktisk hånden ned i sin egen bleie og smakte på den avgøringen hun dro opp. Og vi fikk ikke pusset tennene hennes! Det tok 3-4 personale bare for å få skiftet på henne 😳 Anonymkode: 5ed83...88f Jobber selv med demente, dette er vanskelig. De er ofte bortreist og skjønner ingenting desverre, veldig trist men dette fører med seg sære ting som å skru fra hverandre ting, spise bæsj og vandre hvileløst rundt.. Trist stakkars når man tenker på at de har vært oppegående en gang som alle andre Anonymkode: 22f35...a93 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #16 Skrevet 3. april 2021 Denne tråden har overbevist meg, selvmord om jeg skulle få den diagnosen. Anonymkode: 069d6...d5c 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #17 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har jobbet med eldre i 15 år og det er de færreste som leker med sine egen avføring, men hender det blir smurt utover. Man vet heller ikke alltid hvor hendene deres har vært. Har vært borti mange tåpelige diskusjoner her inne om f.eks hanskebruk i stell. Anonymkode: 199a5...bcc En bruker vel selvfølgelig hansker i stell? Anonymkode: 5ed83...88f 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #18 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har jobbet med eldre i 15 år og det er de færreste som leker med sine egen avføring, men hender det blir smurt utover. Man vet heller ikke alltid hvor hendene deres har vært. Har vært borti mange tåpelige diskusjoner her inne om f.eks hanskebruk i stell. Anonymkode: 199a5...bcc Ok. Håper flerparten ser at det er nødvendig med hansker? Vet aldri hva folk er borti.. Tenker om jeg skulle blitt gammel og bortreist hadde jeg faktisk ønsket at pleiepersonell hadde brukt hansker for å selv kunne føle en psykisk distanse til hva som skjer og slippe å føle direkte hender på meg i stell og påkledning osv.. Anonymkode: 22f35...a93 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #19 Skrevet 3. april 2021 Har ofte lurt på hvorfor noen sykehjem velger å bruke rektal temp fortsatt, dette er jo selvfølgelig den beste målingen osv, men ville aldri ønsket selv at noen ukjente stakk en dings oppi baken min når jeg ble gammel..? Anonymkode: 22f35...a93 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #20 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En bruker vel selvfølgelig hansker i stell? Anonymkode: 5ed83...88f Jeg bruker det igjennom hele stellet og gjennom en hel dusj, noen mener man bare skal bruke det ved nedentil vask/stell. Anonymkode: 199a5...bcc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå