Gå til innhold

Kan noen forklare meg en utregning trinn for trinn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan regner jeg ut følgende: (n+1)^2 Takk for all hjelp!! @stan

Anonymkode: a15b9...1d6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er (n+1)(n+1). Så bruker du ABC setning og får  n^2+2n+1. hvis du skal løse helt ut bruker du ABC formel og løser

Anonymkode: 14c7c...7b3

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er (n+1)(n+1). Så bruker du ABC setning og får  n^2+2n+1. hvis du skal løse helt ut bruker du ABC formel og løser

Hvorfor mener du man skal bruke ABC formelen for å komme tilbake til samme faktorisering som allerede står det?

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (9 timer siden):

Hvorfor mener du man skal bruke ABC formelen for å komme tilbake til samme faktorisering som allerede står det?

Haha sorry ser det ble helt feil. Var litt sent og like før jeg skal sove. Skal jo selvfølgelig ikke bruke ABC setning da det mangler B ledd. Det er første kvadratsetning en skal bruke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan regner jeg ut følgende: (n+1)^2 Takk for all hjelp!! @stan

Ser ut som denne er besvart 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Takk!!!  Men ang første kvadratsetning: gjelder den også om jeg skal løse følgene: (5+6)^2 eller er det da en annen måte? 

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Takk!!!  Men ang første kvadratsetning: gjelder den også om jeg skal løse følgene: (5+6)^2 eller er det da en annen måte? 

BOMDAS. Først brackets, dvs 11, så order,
11^2 = 121

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Regelen er (a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2, så utregninga blir lik uansett om det er tall eller bokstaver inni parantesen.

Du vil altså se at (5+6)^2 = 5^2 +2*5*6 +6^2 = 121.

Du kan derimot, som nevnt over, alltid legge sammen ledd inni samme parantes. I dette tilfellet vil det kanskje gjøre utregningen enklere da du får (5+6)^2 = 11^2 = 121

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...