Gå til innhold

Kan jeg vise til hellligdagsfred?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg plages av støy fra en leilighet: kan jeg ringe politiet og vise til helligdagsfreden etter 00? De er ikke mange eller noe, men jeg orker bare ikke støy til morgenkvisten..

Anonymkode: eecfe...6b0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal være ro mellom klokka 23 og 07, og det har ikke noe med helligdag å gjøre.

Du kan ringe politiet hvis det er bråk mellom 23 og 07 - så klart etter at du har sagt ifra til naboene og blitt ignorert.

Anonymkode: 861f7...5c9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo klokka over 23, så da skal det vel være stille der du bor..?

Anonymkode: 311be...9f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo veldig an på hva slags støy det er. Og når på døgnet det er. 

Anonymkode: 83aa3...a8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer jo veldig an på hva slags støy det er. Og når på døgnet det er. 

Musikk. Hver fest naboen har er som å bo over utested. Nå er det relativt rolig siden de antagelig ikke er mange pga korona. (Kameratene pleier å sitte å hyle som griser når de er blitt full.."synger" med liksom). Men det er plagsomt. Vibrerer. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Musikk. Hver fest naboen har er som å bo over utested. Nå er det relativt rolig siden de antagelig ikke er mange pga korona. (Kameratene pleier å sitte å hyle som griser når de er blitt full.."synger" med liksom). Men det er plagsomt. Vibrerer. 

ts

Huff, jeg føler med deg. Bor du i borettslag kan du klage til styret. Har du prøvd å snakke med dem? Ring politiet hvis det er etter 23. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det trenger ikke være helligdag for at man skal ha ro om natta. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Skru av hovedsikringen kl. 23:01

Anonymkode: 327d9...02c

AnonymBruker
Skrevet

Gå bort og spør om de kan dempe seg. Tafatt er du?

Anonymkode: 3c461...c38

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

eller glad i livet. en fyr ble for en del år siden drept da han ba naboen dempe seg.

Anonymkode: bd2e3...cf5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville ikke ha gjort det som en liten dame uten mye styrke i kroppen. Viktig å sette egen sikkerhet først før man buser ned og banker på til en gruppe berusede mannfolk som man ikke kjenner. 

Anonymkode: d231d...4a2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder støy, så må man selvsagt akseptere litt når man bor tett på andre, men uavhengig av tid på døgnet og helligdag eller ei, så er det ikke lov å støye såpass at det er til sjenanse for andre. At det i tillegg er unødig støy (ikke oppussing eller lignende ting), og sent på kveldstid gjør saken enda verre. Å holde på med dunk-dunk-bass som høres på tvers av etasjer og leiligheter er ikke greit, og ikke noe man «må» akseptere. Så er det nok slik at man er gode naboer og aksepterer at naboer har en fest i ny og ne. 

Men så sier det seg jo selv at man ikke får løst noenting ved å bare sitte å irritere seg, så da må man jo enten gå og banke på og håpe at de demper seg, ringe politiet på 02800, eller klage til styret. Sistnevnte løser ingenting der og da, for man kan selvsagt ikke ringe styret midt på natten og forvente at de rykker ut, men man får hvert fall meldt fra, og gjør man de konsekvent ved sjenerende støy, så får man jo belyst problemet bedre. 

Anonymkode: ae1de...65e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

ts

Slik kan man ikke oppføre seg når man har naboer. Klag til styret. Send klage hver eneste gang naboen bråker slik. Til slutt vil han bli bedt om å flytte.

Anonymkode: 6e9d1...8fc

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil bli permanent uvenn med naboen så kontakter du politiet .. du kontakter da ikke politiet første gang du skal klage på støy?! Først hadde jeg sagt ifra ril dem, deretter til styret og tilslutt politiet hvis ingenting fungerer.. jeg har noen bråkmakere over meg, så jeg fikk nr av styret og sendte dem sms da jeg kkke er komfortabel med å gå på døra deres.. kunne det vært en ide ? 

Anonymkode: b7352...656

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del mener jeg det er best å la bråkmakere og egoister få smake sin egen medisin; klager man til styret og politiet, blir man "den sure nabokjerringa som klager på alt, og ikke tåler en fest".

Alternative måter å reagere på:

- Ta lydopptak av festen, og legge det ut på nett for å vise hvilken innstilling enkelte har til koronadugnaden

- Finne ut når han som bor der jobber; vekke ham natt etter natt

- Sette i gang brannalarmen når han sover

- Drive litt detektivarbeid for å finne ut hvordan strømnettet i blokken er satt sammen, og slå av strømmen til leiligheten hans fra hovednettet

- Superlim i dørlåser kan diskuteres, men det er en klassisk metode som mange har brukt

- Blir han skremt av spøkelser? Da er det gode muligheter for å gjøre om blokken til et hjemsøkt spøkelseshus

- Man kan finne på mye rart dersom man får tilgang til en bråkmakers telefonnummer

Dette er bare noen få, spontane idéer; når det gjelder nabokonflikter med folk som ikke tar hensyn, burde mottoet være "øye for øye, tann for tann":

Escalating_War.png

Anonymkode: 6e5db...558

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...