Pølsevann Skrevet 3. april 2021 #1 Skrevet 3. april 2021 Har en jente på 3 år som er livredd for edderkopper og fluer. Hvis hun ser noe svart (lo, støv, etc) er hun sikker på at det er flue eller edderkopp og blir livredd. Nå som fluene begynner å våkne til har vi sett opptil flere ute i påsken, og hun hyler, løper og hopper opp og holder seg fast i oss. Og hun drømmer om de. Hver eneste natt, hele tiden. Våkner mange ganger om natta og er redd for edderkopper og fluer. Nå nettopp hylgråt hun for hun hadde drømt at en flue var i stua og så fløy den i gangen og inn på rommet hennes. Hvordan kan vi kurere denne frykten? VI har prøvd oss med at bamsen hun alltid har i senga spiser fluer og edderkopper og beskytter henne alltid for alt, fortelle at fluer og edderkopper ikke er farlige de bare buzzer rundt, at de er mer redd for oss enn vi er for dem, at det ikke er edderkopper på rommet hennes osv. Men ingenting av dette hjelper. Det har eskalert i påsken, kanskje det har noe med klokkestilling å gjøre, eller at hun ser fluer ute? Vi vet ikke. Er redd for at eksponering vil gjøre det verre, men har tenkt kanskje det kan ufarliggjør også. Eller om vi skal lage en eller annen dings som vi sier er en flue-skremmer eller noe sånt å henge på rommet hennes. Men uvisst om det hjelper Alle tips tas mot med takk!
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #2 Skrevet 3. april 2021 Jeg ville gått for eksponering ja, gradvis. Og pass godt på å ikke gjøre noe stort nummer ut av det, som flueskremmer og slike ting. Jobb med å ufarliggjøre det, gang på gang. Anonymkode: 78d20...9cf 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #3 Skrevet 3. april 2021 Huff, vi har også et slikt barn. Begynte da hun var tre, hun blir nå seks. Humler, veps og bier er det aller verste. Frem til i fjor så var vi veldig på å møte henne i frykten, støtte oppunder følelsene osv., samt informere om hva edderkopper og fluer gjør, hva de spiser, hvordan de lever osv. I fjor orka jeg ikke mer. Hun skrek så det hørtes gjennom hele nabolaget når hun så er insekt, og alle gangene har jeg løpt ut i frykt for hva som har skjedd. Det var DØDSSKRIK. Aldri hørt lignende. Så i fjor fanget jeg de insektene som forvillet seg hos oss, og hadde dem noen timer under glass, hvor jeg lot det stå slik at hun hørte og/eller så det. Følte ikke det hjalp sånn veldig, men hun hylte ikke om jeg lot dem stå trygt uten mulighet for å komme seg ut. nå har vi fått en del insekter her hvor vi bor, og det er kun de store dronninghumlene hun har vist frykt for, og det har ikke vært skriking enda. De feite husfluene som flyr rundt her bryr hun seg ikke om med mindre de "jager" henne. Anonymkode: 14a64...3fe 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #4 Skrevet 3. april 2021 Hvis du sier at bamsen beskytter henne, sier du indirekte at fluer faktisk er farlig og noe man må beskyttes for. Samme med flue-skremmer, dropp det! Gå for eksponering. Dra på biblioteket og lån bøker om insekter. Samle insekter i glass. Det går nok over! Har også ei på 3 som er relativt stressa for fluer... Anonymkode: bc2d7...494 7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #5 Skrevet 3. april 2021 I barnehagen hadde vi et barn som var livredd fluer. En gang vi var på badet og en flue kom inn så sa jeg at den het "Ole". Barnet hadde en bror som het "Ole". Så snakket vi masse om fluen "Ole". Edderkopper fikk og navn. Ble litt mange navn når maurene skulle få navn. Barn ca 4 år var livredd maur. Hentet frem bilde på mobilen og studerte det sammen med flere barn. Så tok vi ark og tegnet mauren. En dag kom barnet bort til meg og sier, "nå er jeg ikke redd for maur mer". Blir mye insekter nå fremover på jobben Anonymkode: d5b4e...983 6
atropos Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 Tror det er ganske vanlig at små barn har angst for insekter. Alle mine tre har hatt en periode med det i allefall. Litt eksponeringsterapi på hjemmebane er lurt. Det har iallefall funka her. Det tok litt tid da. 3
Pølsevann Skrevet 4. april 2021 Forfatter #7 Skrevet 4. april 2021 Takk for alle tips. Ser ut som forsiktig eksponering er det lureste. Når vi var ute i stad kom en humle susende forbi henne og hun ble livredd. Men hun er faktisk reddere for fluer og edderkopper. Men da sa jeg rolig i fra at den var snill og bare suste litt rundt og gjorde oss ingenting, men lager blomster. Da godtok hun det. Håper det fortsetter. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Huff, vi har også et slikt barn. Begynte da hun var tre, hun blir nå seks. Humler, veps og bier er det aller verste. Frem til i fjor så var vi veldig på å møte henne i frykten, støtte oppunder følelsene osv., samt informere om hva edderkopper og fluer gjør, hva de spiser, hvordan de lever osv. I fjor orka jeg ikke mer. Hun skrek så det hørtes gjennom hele nabolaget når hun så er insekt, og alle gangene har jeg løpt ut i frykt for hva som har skjedd. Det var DØDSSKRIK. Aldri hørt lignende. Så i fjor fanget jeg de insektene som forvillet seg hos oss, og hadde dem noen timer under glass, hvor jeg lot det stå slik at hun hørte og/eller så det. Følte ikke det hjalp sånn veldig, men hun hylte ikke om jeg lot dem stå trygt uten mulighet for å komme seg ut. nå har vi fått en del insekter her hvor vi bor, og det er kun de store dronninghumlene hun har vist frykt for, og det har ikke vært skriking enda. De feite husfluene som flyr rundt her bryr hun seg ikke om med mindre de "jager" henne. Anonymkode: 14a64...3fe Godt vi ikke er de eneste. For de dødsskikene er her og. Jeg løper jo i frykt når jeg hører henne. Får se om vi får fanget noen vi og. Vurderer om vi må dra i reptilparken. Men da må faren ta henne, for jeg har vært der en gang og fikser det ikke AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvis du sier at bamsen beskytter henne, sier du indirekte at fluer faktisk er farlig og noe man må beskyttes for. Samme med flue-skremmer, dropp det! Gå for eksponering. Dra på biblioteket og lån bøker om insekter. Samle insekter i glass. Det går nok over! Har også ei på 3 som er relativt stressa for fluer... Anonymkode: bc2d7...494 Ja, det er sant. Vi begynte med å si at bamsen passer på henne når hun ikke klarte å forklare hva hun drømte om, men hadde mareritt. Så ble det liksom bare utvidet når hun klarte å si hva det var. Får håpe bibliotekene åpner igjen snart... Alt er nedstengt her. AnonymBruker skrev (13 timer siden): I barnehagen hadde vi et barn som var livredd fluer. En gang vi var på badet og en flue kom inn så sa jeg at den het "Ole". Barnet hadde en bror som het "Ole". Så snakket vi masse om fluen "Ole". Edderkopper fikk og navn. Ble litt mange navn når maurene skulle få navn. Barn ca 4 år var livredd maur. Hentet frem bilde på mobilen og studerte det sammen med flere barn. Så tok vi ark og tegnet mauren. En dag kom barnet bort til meg og sier, "nå er jeg ikke redd for maur mer". Blir mye insekter nå fremover på jobben Anonymkode: d5b4e...983 Hun så en død edderkopp på en do i barnehagen for en stund siden, og den har hun delvis godtatt forklaringen hun fikk der, husker ikke hva det var, men hun drømte om den flere netter etterpå. Nå skal jeg finne frem et bilde av en flue så vi kan studere den..
Chantielle Skrevet 4. april 2021 #8 Skrevet 4. april 2021 Tråden er ryddet for brukerdebatt,samt svar til dette. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #9 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 23.25): Huff, vi har også et slikt barn. Begynte da hun var tre, hun blir nå seks. Humler, veps og bier er det aller verste. Frem til i fjor så var vi veldig på å møte henne i frykten, støtte oppunder følelsene osv., samt informere om hva edderkopper og fluer gjør, hva de spiser, hvordan de lever osv. I fjor orka jeg ikke mer. Hun skrek så det hørtes gjennom hele nabolaget når hun så er insekt, og alle gangene har jeg løpt ut i frykt for hva som har skjedd. Det var DØDSSKRIK. Aldri hørt lignende. Så i fjor fanget jeg de insektene som forvillet seg hos oss, og hadde dem noen timer under glass, hvor jeg lot det stå slik at hun hørte og/eller så det. Følte ikke det hjalp sånn veldig, men hun hylte ikke om jeg lot dem stå trygt uten mulighet for å komme seg ut. nå har vi fått en del insekter her hvor vi bor, og det er kun de store dronninghumlene hun har vist frykt for, og det har ikke vært skriking enda. De feite husfluene som flyr rundt her bryr hun seg ikke om med mindre de "jager" henne. Anonymkode: 14a64...3fe Interessant 😀 Anonymkode: 0c010...7f7
CorvusCorax Skrevet 5. april 2021 #10 Skrevet 5. april 2021 Men dere må jo fortelle henne at de ikke er farlig. Er det din egen frykt som du har overført? Hvordan oppsto den sånn plutselig?
Pølsevann Skrevet 5. april 2021 Forfatter #11 Skrevet 5. april 2021 CorvusCorax skrev (1 time siden): Men dere må jo fortelle henne at de ikke er farlig. Er det din egen frykt som du har overført? Hvordan oppsto den sånn plutselig? Nei, jeg er bare redd for tarantellaer og de i den str.ordnen (som jeg bare har sett på reptilparken). Kan faktisk ikke huske jeg har sett en edderkopp siden hun ble født. Og fluer gjør meg ingenting. Vi husker at hun ble redd når hun så den Peppa Gris episoden med Mr.Spider. Vet ikke om det var den første gangen hun ble redd, men så vidt vi kan huske hvertfall. Vi forteller at det ikke er farlig, det har vi gjort hele veien. Sagt at edderkoppene ikke gjør oss noen ting, og de bare sitter rundt på spindelvev og leker. Hun frika helt ut når det var en bananflue i stua liksom. Vi har sett på fluer og edderkopper på PC og snakket litt om de siste dagene, men det har ikke hjulpet enda hvertfall. Hun og pappaen fant en larve i går og de ble enige om at den var snill, men da hun så en i stad var hun livredd likevel. Synes det er litt vanskelig at man ikke skal avfeie frykten hennes, for den er jo veldig reell for henne, men likevel si at det ikke er farlig.
CorvusCorax Skrevet 5. april 2021 #12 Skrevet 5. april 2021 Omo skrev (Akkurat nå): Nei, jeg er bare redd for tarantellaer og de i den str.ordnen (som jeg bare har sett på reptilparken). Kan faktisk ikke huske jeg har sett en edderkopp siden hun ble født. Og fluer gjør meg ingenting. Vi husker at hun ble redd når hun så den Peppa Gris episoden med Mr.Spider. Vet ikke om det var den første gangen hun ble redd, men så vidt vi kan huske hvertfall. Vi forteller at det ikke er farlig, det har vi gjort hele veien. Sagt at edderkoppene ikke gjør oss noen ting, og de bare sitter rundt på spindelvev og leker. Hun frika helt ut når det var en bananflue i stua liksom. Vi har sett på fluer og edderkopper på PC og snakket litt om de siste dagene, men det har ikke hjulpet enda hvertfall. Hun og pappaen fant en larve i går og de ble enige om at den var snill, men da hun så en i stad var hun livredd likevel. Synes det er litt vanskelig at man ikke skal avfeie frykten hennes, for den er jo veldig reell for henne, men likevel si at det ikke er farlig. Vet ikke hva Pappa Gris er. Men var denne Mr.Spider skummel? Isåfall er det tragisk at et barneprogram skal plante slike ideer i et ungt sinn. Ja, det finnes farlig edderkopper - men de eksisterer ikke i Norge. Dere må nesten bare anerkjenne frykten samtidig som dere forteller henne at flua og edderkoppen ikke er farlig. Jeg var selv livredd for edderkopper som barn, men den angsten oppstod ikke før 7-8 års alderen, og den kom som følge av skolevenner som var redd.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #13 Skrevet 5. april 2021 Vi har fluer som heter Lars, kusiner heter Igorine og de små grønne ekle fluene er fetterne som jeg ikke husker navnet på 😅 Vi kjøpte/lånte bøker om insekter og vi ga alle navn. Eneste kjipe var at barna blei så glad i alle Lærerne. De blei lei seg den dagen vi kjøpte fluesmekkere og måtte drepe de. Var det en ny prosess der med å lære barna om livets sirkel 🙈 Anonymkode: b454a...834 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #14 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi har fluer som heter Lars, kusiner heter Igorine og de små grønne ekle fluene er fetterne som jeg ikke husker navnet på 😅 Vi kjøpte/lånte bøker om insekter og vi ga alle navn. Eneste kjipe var at barna blei så glad i alle Lærerne. De blei lei seg den dagen vi kjøpte fluesmekkere og måtte drepe de. Var det en ny prosess der med å lære barna om livets sirkel 🙈 Anonymkode: b454a...834 Tror at voksne som er redde for skjeggkre også får bruk for disse metodene 😀 Anonymkode: 0c010...7f7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #15 Skrevet 6. april 2021 Dere må vise henne at de ikke er farlige. Ta edderkopper på henda etc Anonymkode: 41138...0ef
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #16 Skrevet 6. april 2021 Ta henne med til reptilparken. Folkene som jobber der er kjempeflinke. jeg har vært livredd for edderkopper i 40 år, men etter et besøk i reptilparken holdt jeg en tarantella i hånden😱 Anonymkode: de28b...e9d
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #17 Skrevet 6. april 2021 Hvis mor er redd for insekter og edderkopper smitter det over på barna. Anonymkode: 11836...d41
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #18 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis mor er redd for insekter og edderkopper smitter det over på barna. Anonymkode: 11836...d41 Hadde det vært så enkelt. Min 3 åring er også redd for fluer, men jeg har aldri vært redd for noen dyr, tvert i mot så er jeg veldig glad i alle dyr og insekter... Så hvor hennes frykt kommer fra aner vi ikke.. Anonymkode: bc2d7...494
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #19 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis mor er redd for insekter og edderkopper smitter det over på barna. Anonymkode: 11836...d41 Det trenger ikke å ha noen sammenheng. 2-åringen min er kjemperedd innsekter, selv om ingen i hennes omgangskret er det. Anonymkode: 4ac1c...091 1
Pølsevann Skrevet 6. april 2021 Forfatter #20 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvis mor er redd for insekter og edderkopper smitter det over på barna. Anonymkode: 11836...d41 Som jeg skrev over så har jeg ikke en gang sett en edderkopp siden hun ble født. Og fluer, bier er jeg ikke redd for. Så om hun har det fra meg så er det genetisk i så fall. Jeg liker ikke store edderkopper, små bryr jeg meg ikke om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå