Gå til innhold

Er dette innafor av naboen eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Naboen har en tendens til å gå ut å spille basketball i egen oppkjørsel som er asfaltert sent på kveldene. De holder på til over 23 ofte. Er dette noe jeg kan klage på eller er jeg en dårlig nabo?

sykt irriterende å høre på ballen som lager veldig høy lys når den kastes og dabbes. Men vet ikke om det bare er noe jeg må finne meg i.

Anonymkode: 008d7...552

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Personlig så hadde jeg ikke klaget. Min holdning til naboer er å gi og forhåpentligvis få. 

Anonymkode: 3dd55...4e1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er stille etter 23, så har du ikke noe å klage på. 

Samtidig, så kan jeg ikke se for meg at basketball kan bråke så mye at det kan forstyrre. Er husene veldig tett? 

Anonymkode: aea8f...620

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Her springer det folk rundt klokka 5 om morran og spretter ball for trening. Så jobber de rundt nabolaget med mye skrål pg høyt snakk og latter. Joa, de tror visst de bor i ødemarken. Skulle tro at voksne mennesker forstår at en ball lager mye bråk mot asfalt, og at enkelte av oss ikke er våkne klokka 5 om morran. 

Anonymkode: 7b329...642

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så lenge det er stille etter 23, så har du ikke noe å klage på. 

Samtidig, så kan jeg ikke se for meg at basketball kan bråke så mye at det kan forstyrre. Er husene veldig tett? 

Anonymkode: aea8f...620

Selv med lukkede vindu høres en basketball veldig godt mot et hardt underlag. Se for deg å sovne med dunking i hytt å vær. Ikke minst irriterende for småbarnsforeldre der ungene våkner.. 

er ikke stille etter 23 oftes

• Liker 14
Skrevet

Lyder som er rundt enn ofte blir en jo rask blir vi jo raskt vant til, både store og små..

Hvis det er voldsomt forstyrrende så kan du jo spør om de kan ta hensyn... Men dabbing av ball synes nå jeg man må tåle når man bor rundt folk. Blir jo alltid mer lyd av naboene når det lysner og blir vår, er naturlig det.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Selv med lukkede vindu høres en basketball veldig godt mot et hardt underlag. Se for deg å sovne med dunking i hytt å vær. Ikke minst irriterende for småbarnsforeldre der ungene våkner.. 

er ikke stille etter 23 oftes

Hvis ungene dine våkner, synes jeg det bør være greit å si fra på en ordentlig måte. Hvis det "bare" er irriterende, og de slutter 23.15 eller 23.30, hadde jeg latt det gå. Som en her sa, det er noe med å gi og ta.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Personlig så hadde jeg ikke klaget. Min holdning til naboer er å gi og forhåpentligvis få. 

Anonymkode: 3dd55...4e1

Du har levd et veldig skjermet liv, hvis du har den holdningen🙄

Anonymkode: 5632d...d7a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre så vil man aldri få en nabo som ønsket, de fleste tar sjelden hensyn til hverandre. Sånn er mennesker.

Så unngå å ha noe forhold til en nabo, jeg sover med ørepropper nå.

Anonymkode: 02e30...ed9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du har levd et veldig skjermet liv, hvis du har den holdningen🙄

Anonymkode: 5632d...d7a

Min holdning er lik. Naboskap handler om å gi, og ta. Vise raushet. Og si fra på en høflig måte, med gode argumenter, om noe virkelig er forstyrrende.

Slik var det i barndomshjemmet, i studiekollektiv, og i de fire ulike nabolagene og to landene, jeg har bodd med mannen. 

Anonymkode: a2bd7...251

• Liker 6
Skrevet

La dem spille basket... 

Tru meg, jeg vil heller ha noen som spiller basket ute en å ha noen som har høy musikk å bass ved siden.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har også naboer som kan bråke. Men det gjør sikkert vi også til tider. Bor feks ved siden av en stor lekeplass, hvor det er barn tidlig på mårran som "bråker". Kan ikke klage på det, for vi visste jo at lekeplassen var der når vi flytta hit. Istedet setter jeg på ei vifte på soverommet mitt, slik at susen overdøver lyden fra lekeplassen. Problemet løst! 

Så lenge det er "bråk" innenfor en viss tidsramme, så føler jeg man ikke kan kreve at folk ikke skal lage lyd. 

Anonymkode: 01f06...1c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flyttet fra leilighet i oslo til hus litt utenfor. Og vi slapp busser, trikk og den konstante bakgrunnssummingen man har i Oslo. 

Men fikk lyden av naboene som holder på ute. Barn som hyler, snekring, nabo som skrur på bil etc. Så ble litt skuffet før jeg opplevde nabolaget en helg hvor nesten alle var bortreist. Det var helt stille. Veldig deilig i 30 minutter, men så begynte jeg å savne lydene. Blir jo helt dødt ellers. 

Nå har jeg ingen nabo som spiller basket utenfor stuen, men det er jo en verdi i det og. Kan naboen eventuelt flytte litt på seg, lenger bort eller rundt et hjørne?

Anonymkode: 030f7...1d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov mellom klokken 23.00 og 07.00, så ja du kan klage. Ta det gjerne opp med naboen, hvis det ikke fungerer, ring politiet. 

Anonymkode: 6bd72...ac1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange reflekterte svar. Tror vi sparer den klagen for denne gang og ser hvordan det utvikler seg. Hvis jeg først skal klage så skal det nok plage meg litt mer en det gjør nå føler jeg etter å ha lest deres tanker. 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Revenmann29 skrev (31 minutter siden):

La dem spille basket... 

Tru meg, jeg vil heller ha noen som spiller basket ute en å ha noen som har høy musikk å bass ved siden.

Åh nei takk, jeg bodde ved en basketbane et år og det er den desidert mest irriterende lyden som finnes spør du meg.

Musikk er rytmisk og lettere å bli vant med og sone ut, men basket er bare til å bli steingal av fordi lydene kommer med så ujevne mellomrom. Om man henger seg opp i det så er det som negler på en tavle til slutt. 

Tenker du ikke kan klage så lenge de slutter kl. 23, TS. Ikke legg deg før den tid, overdøv det med å se TV eller noe. Basket som bakgrunnslyd midt på dagen syntes jeg ikke var så ille, det var liksom bare om jeg skulle sove og så sto det en enslig kødd der og bare dabb-dabb-DUNK i plata-dab.. dabb. Verste jeg visste, skal aldri bo nær basketbane igjen.

Anonymkode: a13a7...4f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan forresten anbefale å legge litt i et godt headset, til de som raskt blir plaget av slik "støy". De er støyisolerende, så man kan også velge ulike grader av white noise, om man ikke ønsker å høre på pod eller musikk. 

Disse har også revolusjonert det å ta en flytur for min del, eller å være i støyende omgivelser generelt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kan forresten anbefale å legge litt i et godt headset, til de som raskt blir plaget av slik "støy". De er støyisolerende, så man kan også velge ulike grader av white noise, om man ikke ønsker å høre på pod eller musikk. 

Disse har også revolusjonert det å ta en flytur for min del, eller å være i støyende omgivelser generelt. 

Ja det er nok kjempedigg å sove med et headset 🙄

Anonymkode: 40d05...e88

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er nok kjempedigg å sove med et headset 🙄

Anonymkode: 40d05...e88

Nå handlet tråden om irriterende lyder fra naboer. Ikke om at man ikke får sove på grunn av bråk.... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Flyttet fra leilighet i oslo til hus litt utenfor. Og vi slapp busser, trikk og den konstante bakgrunnssummingen man har i Oslo. 

Men fikk lyden av naboene som holder på ute. Barn som hyler, snekring, nabo som skrur på bil etc. Så ble litt skuffet før jeg opplevde nabolaget en helg hvor nesten alle var bortreist. Det var helt stille. Veldig deilig i 30 minutter, men så begynte jeg å savne lydene. Blir jo helt dødt ellers. 

Nå har jeg ingen nabo som spiller basket utenfor stuen, men det er jo en verdi i det og. Kan naboen eventuelt flytte litt på seg, lenger bort eller rundt et hjørne?

Anonymkode: 030f7...1d8

Hva med fugler? Vind? Regn? Det er jo kjempedeilig å våkne til lyden av vind og fugler som kvitrer. Flere studenter har kommet hjem her og roper og dunker i trapper og vegger. Det har ikke en verdi i det hele tatt i alle fall, og det tviler jeg på at lyden av basketball har heller. 

Anonymkode: bca0e...c41

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...