Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #1 Skrevet 28. august 2005 Jeg fikk dårlig samvittighet etterpå og følte meg ganske så uhøflig...er nysgjerrig på hva nettlesere på dette forumet mener om det.. Jeg er "ny"tilflyttet til en bygd, og har bodd her i nesten 2 år nå. Jeg snakker vel med mange og kjenner en del folk, men jeg inviterer sjelden hjem folk. Det er fordi jeg har en jobb som medfører en del reising og mye møter, så når jeg kommer hjem sent eller det er helg, liker jeg å slappe av hjemme alene. En søndag ringte det på døren og en bekjent kvinnelig perifer kollega sto klar for et lite kaffe-besøk. Men jeg lå på spfaen og så film, samtidig som det ikke så ut i leiligheten.. Hun var oppyntet og jeg iført joggebukse og ullsokker, hadde ikke pusset tennene en gang. Jeg sa bare at det ikke passet med besøk nå, "kan vi ta det en annen gang". Hvor uhøflig var jeg? Burde hun ha fått kommet inn? Jeg har snakket med henne i ettertid, og hun sa at det ikke behøver være ryddig for en kaffe kopp. Jeg er ikke vant med at folk bare "kommer innom", jeg liker å få beskjed først. Hva synes dere andre (voksne) folk?
Gjest Bellatrix Skrevet 28. august 2005 #2 Skrevet 28. august 2005 Det er da lov å si nei hvis det ikke passer!
sixx Skrevet 28. august 2005 #3 Skrevet 28. august 2005 Vi ber folk inn uansett....selv om vi foretrekker å få beskjed først.
Gjest Gjesta Skrevet 28. august 2005 #4 Skrevet 28. august 2005 Enig med Sixx... Jeg skjønner at du ble "tatt litt på senga", men jeg hadde nok heller invitert inn kollegaen, unnskyldt rotet med et smil, og satt på kaffe. (og dura inn på badet og fått på meg litt sminke og andre klær)
Gjest synseren Skrevet 28. august 2005 #5 Skrevet 28. august 2005 Kjekt med besøk. Men er enig i at det er kjekt å vite på forhånd om vi får besøk.
Rosenrød Skrevet 28. august 2005 #6 Skrevet 28. august 2005 Synes vel gjerne du kunne bedt henne inn en liten tur, det var jo koselig av henne å komme....
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #7 Skrevet 28. august 2005 Enig med sixx jeg og ( ), men jeg kan ha et forrykende humør og da driter jeg i hva folk måtte mene - så hadde noen troppet opp mens jeg var i det lunet er det mulig jeg ikke ville bedt de inn
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #8 Skrevet 28. august 2005 Ja, jeg forstår det. Det er jo derfor jeg har dårlig samvittighet etterpå, fordi jeg skjønner at det var litt dumt. Nå tenker jeg på at hun har fått et dårlig inntrykk..og lurer på hvordan jeg kan gjøre det opp uten at det virker kunstig. Jeg er en person som liker å ha det ryddig og rent hvis andre skal hit, og jeg ville ha følt meg ille til mote om hun skulle ha sittet der blant gammel oppvask og dyne/pledd etc. i stuen på sofaen. Heretter ser jeg ingen annen løsning enn å alltid ha det ryddig og rent, så slipper jeg dette. Og på søndager bør jeg alltid stå opp før kl. 12 og sørge for at det er ryddig og at jeg har pusset tennene og ikke går i joggebukse. Da er det vanskelig å slappe av.. Selv ville jeg ha sendt en sms før jeg kom til noen.
Lillesøster Skrevet 28. august 2005 #9 Skrevet 28. august 2005 Vi ber folk inn uansett....selv om vi foretrekker å få beskjed først. ← Det gjør jeg også. Tenker at jeg må være fleksibel og ville selv har forestrukket å bli bedt inn hvis jeg kom unameldt(noe jeg aldri gjør).
Gjest Gjesta Skrevet 28. august 2005 #10 Skrevet 28. august 2005 Vel, du får snakke med kollegaen din, og si det som det var, og inviter henne til kaffe neste søndag
Gjest 1111 Skrevet 28. august 2005 #11 Skrevet 28. august 2005 Forstår deg, i og med at jeg er en av dem som ikke kan fordra uanmeldt besøk.
flowerpower Skrevet 28. august 2005 #12 Skrevet 28. august 2005 Vel, du får snakke med kollegaen din, og si det som det var, og inviter henne til kaffe neste søndag ← Det synes jeg var et veldig godt forslag men, det må være lov å si at det ikke passer om noen kommer uanmeldt. Ellers blir det sånn som du beskriver,- at du ikke kan slappe av hjemme og da blir det for dumt synes jeg.
sixx Skrevet 28. august 2005 #13 Skrevet 28. august 2005 Hvorfor i all verden skal man ikke kunne slappe av hjemme selv om det kan hende det kommer uanmeldt besøk og huset og en selv ikke er nystriglet? Dette må være et tulleinnlegg.
Gjest gjest1 Skrevet 28. august 2005 #14 Skrevet 28. august 2005 Nååå sikker på det? Det var jo ikke noe morsomt i det, hadde det handlet om kollegaen som kom på besøk og ville vise puppene sine, hadde jeg tenkt det samme som deg sixx!
Gjest 1111 Skrevet 28. august 2005 #15 Skrevet 28. august 2005 Sixx, hvorfor mener du at det er et tulleinnlegg? Kan ikke helt forstå hvorfor det skulle være det.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #16 Skrevet 28. august 2005 Hallo, jeg er trådstarter. Det er ikke tulleinnlegg, nei. Min alder er over 30 og hun som kom på besøk var godt over det. Vi mennesker er vel forskjellige mht. fleksibilitet og hvordan vi ønsker å ta i mot besøkene våre. Synes likevel det er interessant å se hvordan svarene her ville bli/blir. Jeg tilhører den gruppen som ikke tar imot spontant besøk hvis det ikke ser strøkent ut hos meg..(litt avhengig av hvem som kommer og hvor godt jeg kjenner dem da). Ellers ser jeg at flesteparten av dere som har svart ville ha tatt i mot gjester samme hvordan dere følte dere og hvordan det så ut i huset - og behøver ikke å bli varslet på forhånd.
sixx Skrevet 28. august 2005 #17 Skrevet 28. august 2005 Rhiakath: På grunn av dette:Heretter ser jeg ingen annen løsning enn å alltid ha det ryddig og rent, så slipper jeg dette. Og på søndager bør jeg alltid stå opp før kl. 12 og sørge for at det er ryddig og at jeg har pusset tennene og ikke går i joggebukse. Da er det vanskelig å slappe av..
sixx Skrevet 28. august 2005 #18 Skrevet 28. august 2005 og behøver ikke å bli varslet på forhånd. ← Jeg for min del skrev at jeg foretrekker å bli varslet på forhånd....like fullt ville jeg aldri avvist noen i døra.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #19 Skrevet 28. august 2005 Ja, det ment å være noen oppgitte hjertesukk som i ironiens, eller provokasjonens tegn, sier noe om hvor vanskelig jeg faktisk synes dette ble for meg.
sixx Skrevet 28. august 2005 #20 Skrevet 28. august 2005 Lykke til da trådstarter. Folk kommer sannsynlig ikke på besøk til deg for å sjekke hvordan du har det i huset eller hvordan sminken din sitter.....de kommer for å treffe deg. Jeg for min del trives langt bedre mellom aviser og pledd med en kaffekopp i hånden....enn i et nystrigla hjem med tre kakeslag på bordet og ei nystrigla og stressa "vertinne".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå