Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her inne som jobber innen IT? 
hva gjør du? 
Er du ansatt eller jobber du frilans/enkeltmannsforetak/AS?

Jeg Vurderer veldig sterkt å ta noen kurs innen IT. Men det er så urolig mye her ute. Setter stor pris på om du vil legge igjen noen ord. Jeg kunne tenke meg å starte opp litt for meg selv. Enten frilans eller enkeltmannsforetak. (Ja, jeg vet det ikke er bare bare. Men skader ikke å prøve seg?) 

men jeg trenger noen tips/råd på veien. 

Takk for at du tar deg tid til å svare! 

Anonymkode: 97834...86a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helsefaglig bakgrunn, men jobber nå med IT i et av helseforetakene. Jobber med support på pasientjournalsystemer og trives veldig bra. Har ingen iIT-bakgrunn fra før så det har vært en bratt læringskurve, men veldig interessant. 

Anonymkode: c768d...290

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som utvikler i et it-firma. Når du sier du vil ta noen kurs, hva slags kurs er det snakk om da? Hva innen it er det du vil jobbe med? Det kan jo være en million ulike ting.

Anonymkode: cfbd9...70a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber som utvikler i et it-firma. Når du sier du vil ta noen kurs, hva slags kurs er det snakk om da? Hva innen it er det du vil jobbe med? Det kan jo være en million ulike ting.

Det er det jeg er litt usikker på. Vet ikke hvor mye man får ut av et kurs. Tar gjerne i mot tips til det altså! 

Anonymkode: 97834...86a

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt vanskelig å komme med noen råd om du ikke har noe mer konkret du er interessert i eller ønsker å jobbe med. Da blir det litt som å si man vil jobbe med helse men man vet ikke om det er som kirurg, støttekontakt eller  PT.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har helsefaglig bakgrunn, men jobber nå med IT i et av helseforetakene. Jobber med support på pasientjournalsystemer og trives veldig bra. Har ingen iIT-bakgrunn fra før så det har vært en bratt læringskurve, men veldig interessant. 

Anonymkode: c768d...290

Hvordan fikk du til det? 

Har selv bachelor innen helse og 10 års erfaring men får ikke sånne jobber 😔

Anonymkode: 1826d...00c

AnonymBruker
Skrevet

Har en ubrukelig mastergrad i Informatikk (IT) og har jobbet med det i 5 år nå.

Anonymkode: 27e86...e6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en ubrukelig mastergrad i Informatikk (IT) og har jobbet med det i 5 år nå.

Hvorfor er den ubrukelig?

Jeg har også en mastergrad i informatikk, men som flere nevner er det vanskelig å svare TS når hen ikke vet hvilken retning hen vil i. Jeg jobber for øvrig som programmerer i en bedrift, er ikke en gründerspire. Men hvis man vil jobbe i en bedrift vil man i de fleste tilfeller trenge mer enn noen kurs, tror jeg.

Anonymkode: 6a022...4d4

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tenker å jobbe frilans, så er det nok utvikler du burde jobbe som.

Anonymkode: 7bc12...3ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er den ubrukelig?

Jeg har også en mastergrad i informatikk, men som flere nevner er det vanskelig å svare TS når hen ikke vet hvilken retning hen vil i. Jeg jobber for øvrig som programmerer i en bedrift, er ikke en gründerspire. Men hvis man vil jobbe i en bedrift vil man i de fleste tilfeller trenge mer enn noen kurs, tror jeg.

Anonymkode: 6a022...4d4

Jeg har ikke jobbet med programmering. Nå er programmeringskunnskapen glemt. Derfor vil jeg slite med å få jobb andre steder. Ren helvete. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg jobber som programmerer/utvikler i en IT-bedrift. Jeg har master i informatikk.

Hva slags kurs tenker du på? Om du skal jobbe selvstendig er det vel lettest om du blir flink i programmering. Slik jeg har skjønt det er det den type stillinger som oftest settes ut til konsulenter eller folk som driver for seg selv. Men utover bare ren programmeringskunnskap bør du generelt ha en del IT-kunnskaper for å funke i jobben som utvikler, ikke bare et par kurs.. har du noe annen IT-bakgrunn eller kunnskap/erfaring med IT? Tenkte du på programmering, eller tenker du mer support-jobb eller drift av servere eller noe slikt?

Anonymkode: 6643a...002

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jobber innen IT. Med drift, prosjektdeltakelse/systemutvikling primært. Er for tiden ansatt i en bedrift, vanlig full stilling. Vil nok si at hvis du ikke har bakgrunn fra IT i det hele tatt, så kan det være lurt å ta utdannelse fremfor korte kurs, siden man som regel da ikke har et godt fundament, med mindre man er dyktig og har lært seg mye på egenhånd. Så bør man velge retning etter hvert, ville ikke gått for ren brukerstøtte (hvert fall ikke 1. linje mot sluttbrukere) over lang tid. Det kan være et greit sted å starte som en introduksjon siden man kommer borti mye, men for de aller fleste blir det enormt kjedelig og repetitivt over tid. Det er begrenset hvor gøy du kommer til å syntes det er å bytte passord for folk hver dag eller hjelpe dem med med grunnleggende databruk. Da er det bedre å gå for drift og/eller systemutvikling. Man kan også spesialisere seg innen f. eks. vitenskapelig databehandling, men da må man ha en realfaglig utdannelse i bånn. 

En ting som kan være greit å vite, er at det kan være et arbeidskrevende yrke. Dagene er ofte lang ved mange bedrifter, og i et år nesten i strekk har jeg ikke jobbet under 10 timer. Ofte er dagene på 12-14 timer, og det må hos mange bedrifter påregnes jobb i helger/ferier. Så dersom du har krevende ting på fritiden, så bør man nok tenke seg om før man velger dette. 

Anonymkode: feaaf...f5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...