Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynner å lure på om jeg har et problem med overspising. Jeg har alltid vært veldig glad i mat og særlig brød og bakst, men alltid holdt det i sjakk med moderate mengder og mye aktivitet. 

Nå har det derimot bikket helt over. Jeg fikk for et par år siden en ryggskade som gjør at jeg ikke kan trene eller gå særlig tur, kun enkle øvelser i samråd med behandler. All tid jeg før brukte til tur og trening er nå erstattet med sofa og mat. Problemet er at jeg ikke klarer å slutte å spise. Spiser etter jeg er mett fordi det er godt, fordi jeg kjeder meg eller fordi jeg er lei meg. Venninner og mannen er på trening, fjellturer, skogsturer og alt jeg pleide å gjøre, mens det eneste jeg «kan» er å hvile. Og da spiser jeg.. 

Jeg har lagt ekstremt mye på meg og vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut av det. Om jeg må gi opp mat og kos har jeg jo ingenting igjen, annet enn å se på tv og se ut i luften. Vet jo godt at jeg må spise mindre, og sunnere, men hva er igjen da? 

Tidligere strikket, sydde og tegnet jeg, men det utgår også p.g.a. skaden. Jeg er rådvill. Noen som har erfaring med noe lignende og kan hjelpe? 😭

Anonymkode: 2c35a...d75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg igjen, jeg har en kronisk tilstand som gjør at jeg blir dårlig av feil trening og overbelastning. Stress på jobb og mye sofa fordi jeg ikke har mer overskudd har gjort sitt med vekten og fysikken min. 

Det tar tid å innse at man har et problem, så du har kommet langt når du kan erkjenne det om deg selv. Det i seg selv er et steg i riktig retning. 

Det er tungt når man ikke kan gjøre de tingene man liker, særlig når alle rundt oss drar av gårde og har det gøy. 

Jeg synes du skal ta dette opp med behandler/lege. Hvilke alternativer kan de gi deg? Kan du få medisinsk/psykisk hjelp?

Hos fysio opplever jeg selv at man kanskje blir mye fokusert på riktige øvelser og bruk av apparater at vi ofte glemmer å snakke om hva man faktisk kan få til av lett aktivitet i hverdagen. 

Kan du få hjelpemidler til å være med ut noen ganger - på dine premisser? f.eks rullestol? Gå et kort stykke fra bil og ha med liggestol? Kan slede/vogn med hest/hund være et alternativ?  Det gjør mye med psyken bare det å komme seg ut, då litt frisk luft. 

Det er viktig å fokusere på de tingene du kan gjøre, mer enn de du ikke kan, men det er også ofte det vanskeligste. Du kjenner din kropp og hva den klarer og når nok er nok. Sett deg mål på gjennomførbare ting i løpet av en dag. Om det er å ta oppvasken, re opp senga, hente posten - så er det det du gjør. Er det andre måter du kan gjøre de tingene du liker - som å tegne digitalt?  For meg er det ofte mer enn nok enkelte dager å gjøre 5 knebøy. da må jeg være fornøyd med at jeg fikk til det. Kan du klare 5 min med tegning i sofaen? Eller 5 min med strikking? 5 minutters gåtur? Ja, da gjør du det. 

Jeg kjenner jo ikke dine plager, så forslagene er jo basert på at du kan få til noe, bare ikke like mye som før og kanskje ikke på samme måte som før. Kanskje kan du ikke gjøre akkurat disse tingene - men jeg håper de kan hjelpe til å finne andre ting du kan gjøre, nye ting, kjente ting på en annen måte. Tilpasset deg og dine behov. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter også med overspising. Jeg skjuler det for familien min så godt jeg kan, men kiloene kryper nå på kroppen min selvom jeg spiser i skjul..  ;)  Jeg skal ta tak nå etter påsken og tvinge meg selv til normalt kosthold. Jeg vet med meg selv at det går bedre hvis jeg spiser mye grønnsaker og alltid har en gulrot eller liknende tilgjengelig, så det er min slagplan. 

Anonymkode: b4584...785

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også problem med overspising. Jeg er egentlig slank, men de siste 4 ukene har jeg gått amok med spising. Jeg har spist og spist alt jeg har i skapene. Jeg elsker smør (🙈), og har spist opp både margarin og smør som jeg hadde (ekkelt når jeg tenker over det!!). Kokt masse pasta og spist med smør på. Kjøpte sjokolade hver dag. Lagde brownies og spiste hele. Kan ikke fortelle om alt jeg har spist, for det er flaut! Har generelt sett bare spist på noe hele tiden. 

Jeg gikk på vekta før påske og hadde gått opp nesten 4 kilo. Følte meg kvalm og elendig også. Så for en uke siden bestemte jeg meg for at nå er det nok. Jeg kastet rester av smør (kan åpenbart ikke ha det i hus!), og kastet alt som jeg kan overspise på.

Og denne uken har gått så fint! Planlegger måltidene så jeg vet hva jeg har å forholde meg til. Har også i påsken googlet matoppskrifter og gleder meg til å teste dette. Og har gått ned 0,7 kilo denne uken :)  Føles mye bedre! 

Anonymkode: e2310...3d3

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo flere ting det går an å gjøre stillesittende enn å spise og se på TV. Du kan lese, skrive, male, tegne, spille, etc. 

Anonymkode: 215ee...c41

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Med vennlig hilsen,

Matas, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...