Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei alle sammen!

Min kone og jeg var nylig i avisen fordi Ahus stenger partner ute fra både oppfølging i svangerskap, observasjon (før fødsel), barsel (etter fødsel). Kort tid etter avisoppslaget endret Ahus sine retningslinjer og hadde lengre besøkstid for partner og tillot partner å være med på svangerskapsoppfølging. Dessverre ble dette raskt reversert og man var tilbake til 3 timer besøkstid. Ahus begrunner dette med økt smittetrykk men det finnes faglige uttalelser som sier at det ikke gir mening å stenge partner ute basert på smittevern. Min kone var tydelig på at hun ønsket å ha meg med og vi var heldige som greide å holde vår lille familie samlet i tiden rundt fødsel. Jeg er nå opprørt og trist på vegne av de mange som nå går en svært usikker tid i møte, med stor uvisshet om hvorvidt mor må være alene store deler av tiden rundt fødselen. Derfor ønsker jeg å dele noen tanker rundt dette.

Vi har hatt en lengre dialog med direktør Pernille Schjønsby ved kvinneklinikken på Ahus uten å ha fått noe gehør for saken og forsøkt alle tenkelige argumenter. Ahus ignorerer både vedtak gjort av stortinget, oppfordringer fra FHI og Helsedirektoratet og til og med barnets grunnleggende rettigheter slik nedfelt i FNs barnekonvensjon. Nå er det slik at Ahus, selv ikke i en pandemi, kan ignorere norsk lov. Derfor vil kanskje følgende utdrag fra FNs barnekonvensjon som Norge er bundet av være nyttig for andre som er i en lignende situasjon som vi var i:

Artikkel 7
1. Barnet skal registreres umiddelbart etter fødselen og skal fra fødselen ha rett til et navn, rett til å erverve et statsborgerskap, og, så langt det er mulig, rett til å kjenne sine foreldre og få omsorg fra dem.

Artikkel 9
1. Partene skal sikre at et barn ikke blir skilt fra sine foreldre mot deres vilje, unntatt når kompetente myndigheter, som er underlagt rettslig prøving, i samsvar med gjeldende lover og saksbehandlingsregler, beslutter at slik atskillelse er nødvendig av hensyn til barnets beste. Slik beslutning kan være nødvendig i særlige tilfeller som f.eks. ved foreldres mishandling eller vanskjøtsel av barnet, eller dersom foreldrene lever atskilt og det må treffes en avgjørelse om hvor barnet skal bo.

Dere kan lese den hele og fulle teksten her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/fns-barnekonvensjon/id88078/

Hovedpoenget her vil være at Ahus slik jeg forstår det, ikke kan med loven i hånd skille foreldre og barn mot foreldrenes vilje. Det burde dermed være mulig for par som skal føde ved Ahus å kreve å få være sammen dersom man ønsker det. Det kan være noe å tenke på for de som er i en lignende situasjon som det vi var.

Referanser og annet lesestoff:

Endret av Sondree
Rettet en setningsfeil
  • Liker 25
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere valgt å bli gravide under en pandemi så må dere innrette dere etter hva som er best for samfunnet og ikke dere. Sånn er det. Noe annet med de som skulle føde og ikke visste hva de gikk til men det var dere.

Anonymkode: 4da6e...148

• Liker 28
Skrevet (endret)

👏👏👏👏👏👏

Takk for at du tar kampen. Her ble jeg alene, kommer aldri til å glemme det 😭

Endret av Flamme
  • Liker 32
Skrevet
Sondree skrev (4 minutter siden):

Hei alle sammen!

Min kone og jeg var nylig i avisen fordi Ahus stenger partner ute fra både oppfølging i svangerskap, observasjon (før fødsel), barsel (etter fødsel). 

Som en sidenote:

skal ikke gå inn på en diskusjon om partners rettigheter. Det blir for styrt av følelser og ikke logikk og smittevern.

det er pågående covid/smittesporing på både føden og BUK på AHUS. 
AHUS gjør seg ikke vanskelige for morro skyld. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke at det du siterer fra barnekonvesjonen er relevant..

Men det er sikkert kjipt.

Anonymkode: 02ca8...8db

• Liker 11
Skrevet (endret)
2 hours ago, sicario said:

Som en sidenote:

skal ikke gå inn på en diskusjon om partners rettigheter. Det blir for styrt av følelser og ikke logikk og smittevern.

det er pågående covid/smittesporing på både føden og BUK på AHUS. 
AHUS gjør seg ikke vanskelige for morro skyld. 

Har du en referanse å vise til? Partner blir forøvrig ikke betydelig mer smittsom om de er på besøk i kun 3 timer eller 12 timer.  Folkehelseinstituttet sier følgende:

Det er sannsynlig at samboende par vil ha samme smittestatus. Således vurderer FHI at det å ha med en partner i tillegg, i liten grad påvirker smittepresset inn i sykehuset.

Endret av Sondree
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Godt å se at noen fedre også tar kampen!! Jeg endte opp alene gjennom alt (keisersnitt) og det er noe jeg ikke ønsker at min værste fiende skal oppleve.. Far fikk heller ikke komme på besøk da sykehuset stengte helt for besøkende.. 

Anonymkode: 1cead...8e0

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å misbruk barnekonvensjonen!!

Barn lider ikke av at far ikke er tilstede 24/7 noen få dager på barsel. 

Det er heller ikke så lenge siden far ALDRI fikk være på barsel. 

DERE VALGTE Å FÅ BARN UNDER PANDEMI. INGEN TVANG DERE. TA KONSEKVENSENE. VERDEN DREIER SEG OM MER ENN DEG OG DIN FAMILIE!

Du, din fru og ditt barn lider ingen nød!

Anonymkode: 1cbc4...e3b

• Liker 32
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Slutt å misbruk barnekonvensjonen!!

Kan du utdype hvordan å bruke barnekonvensjonen til å sikre barns rettighet til omsorg fra begge foreldre er å misbruke barnekonvensjonen?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at dere er opprørt, og at dette føles innmari kjipt å stå i akkurat nå. Jeg fødte 2. april i fjor, og fikk pandemi og lock down slengt i trynet helt på tampen av min graviditet. Jeg ante ingenting om at det kom til å bli en pandemi da jeg ble gravid juli 2019, det visste iallefall dere da dere valgte å få dette barnet.

Jeg brukte de siste 14 dagene av graviditeten på å være engstelig og være forbannet over hele situasjonen, og over det at barnefar ikke fikk være med på barsel. Det angrer jeg på den dag i dag! For det er ingenting vi kan få gjort noe med uansett!

Mitt råd til dere er å forsøke å NYTE den siste tiden, senk skuldrene og gjør det beste ut av situasjonen. Jeg hadde med meg iPad på barsel, slik at barnefar var på FaceTime store deler av dagen. Han deltok på bleieskift og samtaler med ammeveileder osv bare over FaceTime. Selvfølgelig ikke optimalt, men sånn var det bare. Måtte gjøre det beste ut av det! Nå har jeg fått det på avstand, i og med at det er 1 år siden jeg fødte. Jeg sitter igjen med en følelse av stolthet og en mestringsfølelse, og ingen av oss ser tilbake på den tiden som noe sårt og fælt. 

Masse lykke til til dere!💛

Anonymkode: 003c7...1ef

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

De som føder nå, var jo klare over at vi er midt i en pandemi. 

Hva er viktigst? At far får være med på fødsel, eller å unngå nedstenging av fødeavdelinger fordi jordmødre, fødselsleger og andre ansatte blir smittet? Tenker det hadde vært veldig kjipt om man mistet muligheten til å føde på sykehus. Er sikkert ikke en overflod av jordmødre og barneleger på norske sykehus. 

Vi er midt i en pandemi, og alle må handle for å stoppe spredning. Slik som det er nå, så kan man ikke bare tenke på seg selv. 

Anonymkode: d2a5e...2e0

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Selvom det ikke er mange år siden far ikke var med på fødsel/barsel, så betyr det ikke at det er bra? Gammelt betyr ikke alltid at det var bedre. Det er en grunn til at far blir med nå, pga de ser at mor trenger hjelp etter fødsel. Gjort det tøffeste en kvinne kan gjøre, og så får hun ikke hvile etterpå eller hente seg inn, pga far ikke får bli med. Hvis dere tror at noen av sykepleierne/jordmødrene hjelper til med å ta barnet når det gråter så mor får sove, så er dere naive. Tror dere de har tid til det? Nei. 
det er såvidt de har tid til å hjelpe deg med å skifte på sengen om du blør gjennom etter fødsel. 
så etter mange vonde timer, skal mor ta seg av et barn, selvom mor er utmattet, kanskje redd, er høy på adrenalin og plutselig blitt satt i en ny livssituasjon? For å si det sånn, man ser nok konsekvensene av at mødre at født barna sine alene, uten noe valg! Fødselsdepresjonene kommer på løpende bånd, og det er virkelig ikke bra for verken mor, baby eller far. 

Anonymkode: f091d...42a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De som føder nå, var jo klare over at vi er midt i en pandemi. 

Hva er viktigst? At far får være med på fødsel, eller å unngå nedstenging av fødeavdelinger fordi jordmødre, fødselsleger og andre ansatte blir smittet? Tenker det hadde vært veldig kjipt om man mistet muligheten til å føde på sykehus. Er sikkert ikke en overflod av jordmødre og barneleger på norske sykehus. 

Vi er midt i en pandemi, og alle må handle for å stoppe spredning. Slik som det er nå, så kan man ikke bare tenke på seg selv. 

Helt enig i poenget ditt om at jordmødre, leger og hele sulamitten ikke må utsettes for mer smitte enn nødvendig! 
men det er en annen ting jeg ikke helt forstår, og det er hvordan kan far være mindre smittsom hvis han er der i 3 timer, enn hvis han får være der i 12 timer? 
mor og far bor sammen, men på sykehuset så er far mer smittsom enn mor? 

Anonymkode: f091d...42a

• Liker 8
Skrevet
Sondree skrev (13 minutter siden):

Har du en referanse å vise til? 

Referanse til hva?

knapt en eneste avdeling uten positive ansatte. Pågående på nyfødt og BUK i tillegg til Nyre, hjerte, lunge (covid2post), s04, alle psyk avd etc etc etc.

AHUS satte i dag en dyster Norgesrekord. Det har aldri vært flere innlagte covidpasienter på noe norsk sykehus en hva det er på AHUS i dag. Det kommer i tillegg til de positive ansatte spredt utover alle avdelinger. Flere nye tilfeller kommer inn hver dag.

Når det er sagt, så har alle fødende i disse dager min medfølelse. Det er en utrolig kjip situasjon. Uheldigvis handler de strenge reglene om langt mer en fars samværsrett under fødsel (før, under og etter) å gjøre. Jeg skjønner at det store bilde kanskje ikke betyr så mye i den situasjonen du er i, og forventer heller ikke at det skal gjøre det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Uff, beklager... Men dette går greit. Det er snakk om noen dager. Dere skal være foreldre resten av deres liv. 

Det er faktisk ikke uvanlig å føde alene. Mange gjør det med nr 2, 3..

Anonymkode: 09ede...d78

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som sagt kan ikke det å utstenge partner begrunnes i smittevern. FHI sier "Det er sannsynlig at samboende par vil ha samme smittestatus". Tiltak må kunne begrunnes i en beviselig reduksjon av smitte eller risiko for smitte. Tiltak som innføres der man ikke kan komme med en slik god faglig begrunnelse er ikke bare lite produktive, de er også med på å svekke tilliten til andre tiltak man innfører.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Sondree skrev (7 minutter siden):

Kan du utdype hvordan å bruke barnekonvensjonen til å sikre barns rettighet til omsorg fra begge foreldre er å misbruke barnekonvensjonen?

Fordi ditt barn overhodet ikke lider noen nød eller er fratatt omsorgen fra sine foreldre.

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, sicario said:

Referanse til hva?

Jeg ønsket en referanse til noe som sier at det foregår smittesporing på de nevnte avdelingene. Det har jeg ikke lest noe om. Forøvrig, se mitt svar over hva angår behov for tiltak.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Sondree skrev (33 minutter siden):

Velkommen og takk for ditt bidrag. Samfunnet har lover som ikke oppheves i en pandemi. Selv om du personlig mener alle burde vente med å få barn til etter pandemien er det ikke alle som deler din oppfatning og det er bra. Tenk hvor store klasser og hvor overfylte barnehager man da ville fått når pandemien var over :)

Sorry,men i en pandemi må faktisk enkelte lover brytes.Selv var jeg innlagt i 11 måneder og de syv første fikk jeg null besøk og det var jævlig tøft,men er det pandemi så er det pandemi. Ferdig snakka

Anonymkode: ede57...a24

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...