Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en skolesmart og snill datter som gjør lite ut av seg og gjør det veldig bra på skolen. Likevel sliter hun med depresjon og stress knyttet til karakterer og press på arbeid. Det, kombinert med et dårlig klassemiljø og en dårlig lærer, gjør henne ekstremt stresset for VGS og videre utdanning. Får hun 5 istedenfor 6 kan hun bli helt fra seg og ikke klare å sove om natten.

Hun starter i tiende til høsten, og jeg tror jeg vil at vi skal søke på en privat VGS slik at hun får god nok oppfølging til å få de karakterene hun ønsker seg. Mindre klasser og mer samvær med lærer tror jeg er veldig bra for alle elever, spesielt om de slipper karakterpresset. Nå sier ikke jeg at jeg vil skjerme henne for dette, men det ekstreme tunge løpet som venter henne på en skole som Elvebakken vil nok knuse hennes sosiale og emosjonelle liv. Overdriver jeg? Er usikker, men jeg vet at skolene har endret seg drastisk siden jeg gikk der.

Mitt hovedspørsmål er om noen her har erfaring med privat VGS, hvorfor du/den du kjenner fikk de karakterene de fikk og hvordan det var å gå der. Gjerne andre innspill også. Har ikke helt bestemt meg enda.

Anonymkode: 7a493...80c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hun starter i tiende til høsten, og jeg tror jeg vil at vi skal søke på en privat VGS slik at hun får god nok oppfølging til å få de karakterene hun ønsker seg.

Er det du eller datteren din som skal søke VGS? Hva vil hun?

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg gikk på privat VGS, men klassene var akkurat like store på offentlig skole, og klassene var ikke mindre. "Å få de karakterene man ønsker seg" handler til syvende og sist om innsats og evner, ikke hvem man har som lærer. Du bør heller lære henne å akseptere at noen ganger er ting godt nok selv om det ikke er toppkarakter, og gi henne mestringsteknikker. 

Anonymkode: 085fd...4c6

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

*presset var ikke mindre skulle det stå over. 

Anonymkode: 085fd...4c6

AnonymBruker
Skrevet

Det er dog ti år siden jeg gikk ut av Elvebakken, men det var aldri konkurranse i klassen om å få best karakterer. I vår klasse jobbet vi SAMMEN for å få gode karakterer. Miljøet er noe helt annet enn på ungdomskolen, jeg kan ikke anbefale Elvebakken godt nok. 

Er åpen for at ting kan ha skjedd, men Elvebakken var Oslos mest populære skole da jeg gikk der, og det er det fremdeles.

Anonymkode: 459bf...fc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er Elvebakken ekstremt tungt? Jeg har en del venner som gikk der for 13 år siden-ish, har aldri hørt noen av dem si noe slikt om den skolen.

Anonymkode: 96b0e...bea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har en skolesmart og snill datter som gjør lite ut av seg og gjør det veldig bra på skolen. Likevel sliter hun med depresjon og stress knyttet til karakterer og press på arbeid. Det, kombinert med et dårlig klassemiljø og en dårlig lærer, gjør henne ekstremt stresset for VGS og videre utdanning. Får hun 5 istedenfor 6 kan hun bli helt fra seg og ikke klare å sove om natten.

Hun starter i tiende til høsten, og jeg tror jeg vil at vi skal søke på en privat VGS slik at hun får god nok oppfølging til å få de karakterene hun ønsker seg. Mindre klasser og mer samvær med lærer tror jeg er veldig bra for alle elever, spesielt om de slipper karakterpresset. Nå sier ikke jeg at jeg vil skjerme henne for dette, men det ekstreme tunge løpet som venter henne på en skole som Elvebakken vil nok knuse hennes sosiale og emosjonelle liv. Overdriver jeg? Er usikker, men jeg vet at skolene har endret seg drastisk siden jeg gikk der.

Mitt hovedspørsmål er om noen her har erfaring med privat VGS, hvorfor du/den du kjenner fikk de karakterene de fikk og hvordan det var å gå der. Gjerne andre innspill også. Har ikke helt bestemt meg enda.

Kjempefornøyd med privat vgs. Miljøet på ungdomskolen er ofte kjipt, men her fikk man skoleslysten og det sosiale tilbake. Tomb vgs. 

Anonymkode: cbba6...e50

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på OPG, synes det høres veldig ålreit ut. 

I mine øyne handler ikke det endelige karakterkortet mest om egen innsats - skolen skal sørge for at alle elever kommer i mål uansett utgangspunkt. Man burde ikke jobbe til sent på kveld fordi man henger etter, og lærer har ikke kapasitet eller overskudd til å ta tak i den enkelte elev på en klasse med 30 elever... Jeg forstår statens kvale, og jeg må si at privat høres mer fristende ut. 

Spesielt siden det til sjuende og sist ikke spiller noen rolle HVOR hun har gått, men karakterkortet. Så jeg vil velge en skole som har elever med høye karakterer, nettopp fordi det reflekterer jo skolens helhet, med lærere, Klassemiljø og trivsel. 

- TS :)

Anonymkode: 70a48...5d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er Elvebakken ekstremt tungt? Jeg har en del venner som gikk der for 13 år siden-ish, har aldri hørt noen av dem si noe slikt om den skolen.

Ikke jeg heller, gikk ut for ti år siden. Det var vanskelig å komme inn, ja, men det var et helt unikt læringsmiljø som avlet ønske om å lære. Karakterene ble jo deretter, men det var ikke et karakterpress på mitt trinn. Gikk ikke studiespes, men media. 

hvis du har en ungdom som gjør det bra på skolen men sliter med press/demotivasjon, så må det jo være mye bedre å få dem inn på en skole hvor læringsGLEDE og det sosiale står i fokus? Livet er mer en å få gode skolekarakterer, man skal også utvikle en personlig karakter. ❤️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis alt dreier seg om å få 6-ere og hun blir deprimert av en 5-er da er det her det er noe galt. Jeg har en sønn på samme alder som svinger voldsomt i prestasjoner. Alt mellom 2 og 5. Men han blir ikke deprimert av den grunn. Han lar ikke dette gå inn på seg og vet du hva, det synes jeg er en egenskap verdt å ta med seg. Mange jenter lever bare for å være best i alt, for hva? Det hjelper ikke med toppkarakterer hvis det skal koste så mye. Han klarer fint å gå på en offentlig vgs. Ja, skulle gjerne likt at han kunne fått oppfølging til å få bedre karakterer i de svakeste fagene samtidig er det greit nok å ikke være best i alt. Han sier det selv. Det presset vil han ikke utsette seg for. 

Anonymkode: 99932...1f9

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis alt dreier seg om å få 6-ere og hun blir deprimert av en 5-er da er det her det er noe galt. Jeg har en sønn på samme alder som svinger voldsomt i prestasjoner. Alt mellom 2 og 5. Men han blir ikke deprimert av den grunn. Han lar ikke dette gå inn på seg og vet du hva, det synes jeg er en egenskap verdt å ta med seg. Mange jenter lever bare for å være best i alt, for hva? Det hjelper ikke med toppkarakterer hvis det skal koste så mye. Han klarer fint å gå på en offentlig vgs. Ja, skulle gjerne likt at han kunne fått oppfølging til å få bedre karakterer i de svakeste fagene samtidig er det greit nok å ikke være best i alt. Han sier det selv. Det presset vil han ikke utsette seg for. 

Anonymkode: 99932...1f9

Poenget med å gå på privat vgs er jo for at hun skal slippe å være så presset med karakterer. Man må jo søke om inntak for hvert år og derfor må snittet følge etter. Selvfølgelig skaper det et massivt press... 

- TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke jeg heller, gikk ut for ti år siden. Det var vanskelig å komme inn, ja, men det var et helt unikt læringsmiljø som avlet ønske om å lære. Karakterene ble jo deretter, men det var ikke et karakterpress på mitt trinn. Gikk ikke studiespes, men media. 

hvis du har en ungdom som gjør det bra på skolen men sliter med press/demotivasjon, så må det jo være mye bedre å få dem inn på en skole hvor læringsGLEDE og det sosiale står i fokus? Livet er mer en å få gode skolekarakterer, man skal også utvikle en personlig karakter. ❤️

Privat VGS har vel overskudd til å skape et slikt miljø? 

-TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tenker på at man må søke om inntak for hvert år. Om snittet er så ekstremt høyt så er det ikke annet enn skole i livet til tenåringen. Man må jo ha seks i nesten alle fag. 4 er en dødsdom... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at skolen eller utdanningsløpet ikke er problemet, men at hun har skyhøye forventinger til seg selv og sine prestasjoner.

Tipper at det ikke er veldig dårlig gjetning hvis jeg sier at bak stresset så lurer det en lav selvfølelse. Hvis du skal sende henne på en privatskole så send henne på en skole som lærer henne at hun er god nok uten å prestere.

Anonymkode: 2ba19...7ac

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker på at man må søke om inntak for hvert år. Om snittet er så ekstremt høyt så er det ikke annet enn skole i livet til tenåringen. Man må jo ha seks i nesten alle fag. 4 er en dødsdom... 

Det er det virkelig ikke. Hvorfor kan ikke datteren din lære seg å håndtere presset og få et mer normalt forhold til karakterer? Har du god studieteknikk bruker du mindre tid på skole enn de som bruker mye tid.  Jeg har ingen mening om privat vs offentlig, men tenker det er en del røde flagg her som er større enn privat eller offentlig valget. 

Anonymkode: 4e17b...844

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Poenget med å gå på privat vgs er jo for at hun skal slippe å være så presset med karakterer. Man må jo søke om inntak for hvert år og derfor må snittet følge etter. Selvfølgelig skaper det et massivt press... 

- TS

Hæ? Jeg gikk på KG og har intrykk av at karakterpresset var veldig stort på de fleste private skoler. Det er mange strebere som søker seg til private skoler.

Anonymkode: b195a...41e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Privatskole var en rar løsning på dette problemet.

Problemet er jo i din datters hode.

Anonymkode: 08327...90b

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Hva annet har du forsøkt å gjøre for å løse problemet?

Anonymkode: fa66a...cc2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er det virkelig ikke. Hvorfor kan ikke datteren din lære seg å håndtere presset og få et mer normalt forhold til karakterer? Har du god studieteknikk bruker du mindre tid på skole enn de som bruker mye tid.  Jeg har ingen mening om privat vs offentlig, men tenker det er en del røde flagg her som er større enn privat eller offentlig valget. 

Anonymkode: 4e17b...844

Jeg ønsker at hun skal lykkes utdanningsmessig, og da må hun kunne slappe av på skolen ikke bare tenke karakterer. Jeg tror hun får dette på en privatskole fordi hun er sikret alle tre år, istedenfor å måtte søke for hvert år. Da blir hun helt sentrert på karakterpresset, nettopp fordi Hun MÅ prestere for å komme seg inn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

1) Det er datteren din som skal avgjøre hvor hun skal søke. Så det er ikke du som skal bestemme deg for hvor hun skal søke
2) Mitt inntrykk via venners barn er at både Elvebakken og Katta, som er skoler hvor det er vanskelig å komme inn, er skoler hvor ungdommene trives og blomstrer. 
3) Ingen skole kan garantere deg karakterene du og barnet ditt ønsker. 
4) mitt barn går på Oslo By Steinerskole. Det er en ganske unik skole, med annerledes pedagogikk, og jeg anbefaler  den veldig. De er opptatt av dannelse, kultur og faglighet. 

Anonymkode: 974c8...fed

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...