Gå til innhold

Hvor mye renteoppgang har DU tatt høyde for i boliglånet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som vi vet er boliglåns renten historisk lav nå. Hvor mye (eller hvor lite) trenger den å gå opp før du sliter med nedbetalingen?

Anonymkode: 08885...d08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal veldig mye til før vi begynner å slite. Vi vil uten problemer klare en rente på 17%, uten at jeg tror det kommer til å skje med det første. ;)

Vi har valgt å ha relativt lite boliglån nettopp for å slippe og bekymre oss for slike ting. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (57 minutter siden):

Det skal veldig mye til før vi begynner å slite. Vi vil uten problemer klare en rente på 17%, uten at jeg tror det kommer til å skje med det første. ;)

Vi har valgt å ha relativt lite boliglån nettopp for å slippe og bekymre oss for slike ting. :)

Da bør dere betale ned lånet snart...

Anonymkode: 99c6e...faa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen problem å klare 8-10% i alle fall. 

Anonymkode: 5f081...216

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da bør dere betale ned lånet snart...

Anonymkode: 99c6e...faa

Nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært oppe i 7% effektiv rente da lånet var dobbelt så høyt som nå, så det bør vel gå greit nå og.

Anonymkode: a0f82...7cf

AnonymBruker
Skrevet

Har et tak på 12% vi regnet oss frem til da vi tok opp lån. BØR ikke komme så langt

Anonymkode: 665f9...c13

AnonymBruker
Skrevet

Sjekket lånekalkulatoren nå - kan vel betale oppmot 10% rente før vi må begynne å «snu på krona» på budsjettet for diverse utgifter i hvertfall. Prioriterer å legge en del av dette  mellomlegget i sparing for øyeblikket, da jeg er på aap og usikker på fremtiden sånn økonomisk. Før prioriterte vi å ha kortere nedbetalingstid på lånet og betale det ned fortere -men når jeg ble syk betaler vi mindre på lånet og prøver å spare opp mest mulig. 

Anonymkode: fd8b8...28f

AnonymBruker
Skrevet

Har fastrente så slipper den problemstillingen:)

Anonymkode: e1cf1...016

AnonymBruker
Skrevet

Har bindt renta, så trenger ikke tenke på det.

Anonymkode: c15a9...631

Skrevet

Husker knalltilbudet på 7,99% rente da jeg kjøpte min første bolig. Det er en stund siden da, så i dag vil ikke økt rente påvirke meg så mye slik jeg bor nå. Er på utkikk etter større og dyrere bolig i løpet av et år eller to og vil inni hodet mitt legge til rette for å tåle rente opp mot 6-8%. Jeg tror imidlertid ikke det vil skje på mange, mange år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som vi vet er boliglåns renten historisk lav nå. Hvor mye (eller hvor lite) trenger den å gå opp før du sliter med nedbetalingen?

Anonymkode: 08885...d08

De fleste store banker legger inn i lånesøknaden at lånetakerne skal tåle en renteøkning på 5 %. Til dere som ikke visste det. Så de fleste med boliglån (90% ihht forskriften) tåler en økning på 5 eller mer. 

Anonymkode: 2cea0...77b

AnonymBruker
Skrevet

22 - 23%. Samme som kredittkortet. Skal gå greit i noen år. Men om renten biter seg fast der i 10-15 år vil jeg slite med dagens inntekt. Hadde bedt om en lønnsøkning da ja.

Anonymkode: 361c4...6a5

Skrevet

0. Har bundet renta.

Derimot jobber vi med å spare opp en solid buffer dersom det blir et rentebyks når bindingen går ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Tåler den økingen som eventuelt kommer. Om det er 2% eller 15% spiller ingen roller. Blir bare mindre til sparing.

Anonymkode: 38d0f...dc5

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har akkurat regnet på at jeg fint og uten problemer tåler 5 % rente på et vesentlig høyere lån til en bolig med vesentlig høyrere pris enn her jeg bor nå. For tiden driver jeg et styrt løp mot et nedbetalingsmål og betaler pr måned over det 5 % i nominell rente ville kostet på dette vesentlig høyere lånet. 

Skrevet

Rentekalkulatoren hos banken gikk opp til 8 %, og det vil jeg klare fint. Akkurat kjøpt første leilighet alene. Men bikker det 10-12 % blir det nok et ganske kjedelig liv på meg iallefall. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan leve tålelig greit med en rente på 12%%. Sannsynligheten for at den går såpass mye opp fort, uten tilsvarende lønnsvekst, er imidlertid så lav at det ikke spiller noen særlig rolle. Ville blitt rimelig sjokkert om den passert 5% i løpet av det kommende året.

Anonymkode: ccc81...d94

AnonymBruker
Skrevet

Hadde fint greid 10 % i hvert fall.

Anonymkode: b6abf...88d

AnonymBruker
Skrevet

Ville nok håndtert en ganske høy rente over kort tid. Men bikker den 5% over lang tid så ville jeg begynt å slite litt. 

Det er for øvrig utopi å tro at renten skal bikke 5% over lang tid i "nær" framtid. Type 10 år. Så jeg vil ha klart å betalt ned mye av lånet skulle det engang skje i framtiden. 

Anonymkode: 23d73...d98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...