Gå til innhold

Får pårørende alltid lov til å bli med i ambulansen eller helikopteret?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får pårørende alltid lov til å bli med i ambulansen eller helikopteret? Eventuelt hvilke tilfeller får man ikke lov å bli med? 

Anonymkode: 8941b...533

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, en i hvert fall, da nærmeste pårørende.

Anonymkode: 32529...a8b

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om noen som går være med i helikopteret. Tror ikke det er plass.

Ellers tror jeg stort sett de er lov å være med i ambulansene.

Anonymkode: 4db6c...64e

• Liker 2
Skrevet

Nei, man får ikke alltid bli med. Er det kritisk så krever f.eks helikoptertransport mer personal. Og da må du eventuelt kjøre etter. Vet ikke hvorfor Ab over her svarer ja. For det er ofte pårørende ikke får være med, både i helikopter  og ambulanse.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
PoisonIwy skrev (1 minutt siden):

Nei, man får ikke alltid bli med. Er det kritisk så krever f.eks helikoptertransport mer personal. Og da må du eventuelt kjøre etter. Vet ikke hvorfor Ab over her svarer ja. For det er ofte pårørende ikke får være med, både i helikopter  og ambulanse.

Når det gjelder små barn så får de være med. 

Anonymkode: 727f4...5f2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fulgt folk både i helikopter og ambulanse 3 ganger, jeg var den vedkommende var med når han/hun ble syk og jeg fikk bli med uten spørsmål.

Anonymkode: 80a43...3f0

• Liker 3
Gjest Lama_Drama
Skrevet

I helikopter er det kun foreldre. I ambulanse om det er plass (eller foreldre der og da).

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er også feil. Har selv hatt ett barn som ble flydd til sykehus med høyere kompetanse. Vi måtte kjøre etter. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, kjenner til flere som har måtte kjøre etter helikopteret hvor nyfødt baby lå.

Anonymkode: 4db6c...64e

• Liker 5
Skrevet

Når skal folk skjønne at selv om du selv har opplevd en måte å gjøre ting på en gang eller to, så betyr ikke dette nødvendigvis at det er slik. 

Om man får være med i ambulanse eller helikopter, kommer an på situasjonen akkurat der og da, så svaret er både ja og nei...

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og nei. Som regel lar vi folk bli med i ambulansen. Men i helikopteret spørs det om vi flyr vanlig ambulansehelikopter eller om Sea King bistår. Bedre plass i Sea King. Er det kritisk får ikke pårørende bli med uansett, da vi må konsentrere oss om pasienten og ikke pårørende i tillegg.

Anonymkode: 284db...ad3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bli med min 6 uker gamle baby i ambulanse hvertfall:) 

Anonymkode: 86188...060

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk beskjed om at vi ikke burde bli med i ambulansen med barnet vårt. Da synet av redningen (var kritisk) ville være skremmende og gjøre vondt å se for en mamma/pappa.

Vi fikk selvfølgelig være med om vi ville, vi fikk siste ordet. Men tenkte at de vet best. 

Så vi kjørte etter.

Barnet var ikke ved bevist. Går ut ifra at de kanskje ville hatt én forelder med om barnet var våken.

Anonymkode: f4485...e46

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, og nei. Som regel lar vi folk bli med i ambulansen. Men i helikopteret spørs det om vi flyr vanlig ambulansehelikopter eller om Sea King bistår. Bedre plass i Sea King. Er det kritisk får ikke pårørende bli med uansett, da vi må konsentrere oss om pasienten og ikke pårørende i tillegg.

Anonymkode: 284db...ad3

Mye blir jo dokumentert i disse dager, og det stemmer sikkert som hovedregel hva du sier, men det er klart flere pårørende som blir med selv når det er kritisk, om det er plass til det (som i Sea Kingen). Selv så jeg pårørende bli med i et slikt helikopter der det kom frem at pasienten ikke overlevde turen (drukningsulykke), og ser man 113 er det i hvert fall en episode hvor mannen blir med den livløse kona i helikopteret på vei til sykehuset.

Men, som sagt, det er bare egen erfaring og hva jeg ser, det er sikkert unntaket og ikke regelen.

Anonymkode: 32529...a8b

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på situasjonen, i luftambulansen er det som regel ikke plass. Men av og til krever pårørende såpass mye at det går ut over oppmerksomheten man kan vie pasienten, at det er bedre om de tar annen transport til sykehus eller blir igjen hjemme. Noen ganger er det greit å skåne pårørende for inntrykkene og be dem dra til sykehuset på annet vis, og noen ganger er pårørende voldelig eller ruset og bør ikke nærme seg folk i det hele tatt. Men på liggetaxiturer der man kjører Nils fra sykehjem til legevakt, sykehus til hjemmet, eller fra lege til sykehus mest fordi man ikke får Nils inn i en vanlig bil, så kan selvfølgelig pårørende være med. De færreste ambulanseturer er kritisk syke pasienter med blålys, det er mye ren transport og tlc. 

Anonymkode: 0cf88...8da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ingen regel på dette, mer om det er plass, praktisk gjennomførbart, ikke til hinder for behandling og evt om den pårørende ikke er til merbelastning.

Vi har vært ute for de fleste varianter. Hatt to familiemedlemmer i hver sine alvorlige ulykker siste årene, hvor de også ble flyttet mellom ulike sykehus pga forverring.

På forflytninger mellom sykehusnivå kom det også an på om det var flere pasienter som skulle med på samme tur - da med ambulansefly.

Anonymkode: 23102...4c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi fikk beskjed om at vi ikke burde bli med i ambulansen med barnet vårt. Da synet av redningen (var kritisk) ville være skremmende og gjøre vondt å se for en mamma/pappa.

Vi fikk selvfølgelig være med om vi ville, vi fikk siste ordet. Men tenkte at de vet best. 

Så vi kjørte etter.

Barnet var ikke ved bevist. Går ut ifra at de kanskje ville hatt én forelder med om barnet var våken.

Anonymkode: f4485...e46

Hjelpes , høres ut som et mareritt😭❤️ Håper det gikk bra ? ❤️

Anonymkode: f1047...147

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...