Gå til innhold

Hvordan lage saftig revet kylling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen en god oppskrift? Hvilken type kylling og hvordan tilberede den (steke, i ovn, koke?)? Er helt nybegynner på kylling, har så langt bare stekt men synes kjøttet blir så hardt og tørt.. 

Anonymkode: ca939...d3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sybtes Kylling alltid blir litt tørt jeg. Har selv smakt det som skal være perfekt tilberedt kylling av en veldig annerkjent kokk og syntes fortsatt det var litt tørt 😅Ville satset på en god saus å blande det i. Husk å la kjøttet hvile så saften ikke renner ut

Anonymkode: 58eaa...d47

AnonymBruker
Skrevet

Kok kyllingen, og den lar seg rive veldig fint, og saftigheten opprettholdes.

Anonymkode: 307f8...781

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag kyllingen sous vide.

Anonymkode: 94dea...1ce

• Liker 2
Skrevet

Eller langtidsstek kylling ved lav varme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk lårfilet i stedet for filet, stek filetene raskt i panna og hiv panna inn i stekeovnen hvor du lar de steke seg ferdige. Riv opp kyllingen og fres den på middels varme i panna med litt kraft. 

Anonymkode: 84776...d99

• Liker 3
Skrevet

Stekeovn, lav varme og lang tid 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trykkoker med mangojuice i, en liten halvtime så har du mørt digg kjøtt. Det bruker vi til taco, det er sååå godt.

i en annen meksikansk oppskrift der jeg bruker revet kylling så koker jeg den i vann med buljong og løk til den er gjennomkokt før den rives og has i saus :) 

Anonymkode: 53d2e...d2c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Trykkoker med mangojuice i, en liten halvtime så har du mørt digg kjøtt. Det bruker vi til taco, det er sååå godt.

i en annen meksikansk oppskrift der jeg bruker revet kylling så koker jeg den i vann med buljong og løk til den er gjennomkokt før den rives og has i saus :) 

Hvordan trykkoker man hvis man ikke har trykkoker kjele?

Når du koker den i buljong, hvor lang tid ca?

Anonymkode: c02b0...e51

AnonymBruker
Skrevet

Crockpot gir det beste resultatet, har man ikke det ville jeg brukt jerngryte. 

Trikset er å la filetene trekke lenge, på lav varme. Man blander sammen sausen, for eksempel bbq saus+en hakket gulløk+olivenolje+brunt sukker+worsesterchire saus, om man ønsker en bbq variant. Fordeler så denne godt over kyllingfiletene i gryta slik at de er relativt godt dekket. 

6 timer i crockpot. Har ikke laget i jerngryte, men vil gjette på 3-4 timer på lav varme i stekeovn. Trekker så kjøttet fra hverandre med to gafler, i sausen. 

Anonymkode: 63796...5a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan trykkoker man hvis man ikke har trykkoker kjele?

Når du koker den i buljong, hvor lang tid ca?

Anonymkode: c02b0...e51

Jeg har trykkoker så kan ikke hjelpe deg der 😅 den koker ikke så lenge, tar den ut etter 10 min og sjekker om den er rosa inni. Fortsetter litt til om det trengs :) 

AnonymBruker
Skrevet

Bruk stekepose, TS, da blir ikke kyllingen tørr. 

Anonymkode: d9539...d96

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å lage god kylling. Det første er at jeg har opplevd at det er litt avhengig av hvilken type kylling man kjøper. Prior sin synes jeg er saftigere enn rema1000 sin. Men en annen veldig viktig ting, er å varmebehandle den akkurat lenge nok, men ikke for lenge. Det er et veldig lite vindu der kyllingen er perfekt, før den fort går over til tørr og hard 😅

Anonymkode: aa775...cc1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er vanskelig å lage god kylling. Det første er at jeg har opplevd at det er litt avhengig av hvilken type kylling man kjøper. Prior sin synes jeg er saftigere enn rema1000 sin. Men en annen veldig viktig ting, er å varmebehandle den akkurat lenge nok, men ikke for lenge. Det er et veldig lite vindu der kyllingen er perfekt, før den fort går over til tørr og hard 😅

Anonymkode: aa775...cc1

Revet kylling må behandles lenge, så lenge at kjøttet faller fra hverandre. Trikset for å få den saftig er lengden på tilberedningen i kombinasjon med sausen. 

Men når det gjelder kyllingfilet eller lår er jeg enig med deg. Da kjøper jeg utelukkende fra Stange, eller direkte fra gård. Steker den raskt på høy varme i jernpanne, så rett inn i stekeovnen med steketermometer. 

Men lager jeg først revet kylling har kvaliteten på kjøttet særdeles lite å si, selv om jeg likevel velger dyrevennlig og økologisk. 

Anonymkode: 63796...5a7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...