AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #1 Skrevet 3. april 2021 Dame 54 her. Sommeren 2021 blir første sommeren jeg er helt alene. Begge ungene har planer. Jeg klarer ikke å være hjemme i 4 uker og trenger tips til hva jeg kan gjøre alene. Har bil og liker å kjøre. Liker å gå tur, men har dessverre fått vondt i knær og hofte. Åpen for alt av forslag 😊 Bor sør i Nordland. Anonymkode: 54d1c...ed6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #2 Skrevet 3. april 2021 Hva med å oppleve lander nord for der du bor. Jeg er iallfall lite flink til å se hva min egen landsdel har å by på. Kjøre kystriksveien. Ta en tur på øyene utenfor Bodø som Lofoten mm. Tromsø har også mye å by på. Ulike type safari til sjøs. Dessverre så er det ekstra dyrt med overnatting for oss som reiser alene. Fikk et tips da jeg spurte i en annen tråd her. Sjekk den ut. Det er en grunn til at jeg normalt drar sørover i ferier. Får mye mer igjen for pengene, nye omgivelser og kulturer. Mine feriepenger rekker ikke langt i Norge. Anonymkode: 74ba7...337 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #3 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med å oppleve lander nord for der du bor. Jeg er iallfall lite flink til å se hva min egen landsdel har å by på. Kjøre kystriksveien. Ta en tur på øyene utenfor Bodø som Lofoten mm. Tromsø har også mye å by på. Ulike type safari til sjøs. Dessverre så er det ekstra dyrt med overnatting for oss som reiser alene. Fikk et tips da jeg spurte i en annen tråd her. Sjekk den ut. Det er en grunn til at jeg normalt drar sørover i ferier. Får mye mer igjen for pengene, nye omgivelser og kulturer. Mine feriepenger rekker ikke langt i Norge. Anonymkode: 74ba7...337 Har tenkt på det. Samtidig tenker jeg at lenger nord er det større sjanse for dårligere vær. Regner med at sommerferie 2021 blir omtrent som sommerferie 2020, ingen reise ut av landet. Så da blir det i Norge, selv om det er dyrt med overnatting. Har tenkt litt på å ta med telt. ts Anonymkode: 54d1c...ed6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #4 Skrevet 3. april 2021 Om du holder til sør i Nordland så har du også Nord-Trøndelag lett tilgjengelig, og der er det veldig fint. Den Gyldne omvei, Stiklestad og Bjerkem gård er alle verdt å ta en nærmere titt på. Og så er landskapet fint i seg selv, det er koselig å bare kjøre. Og når du først er i gang med Trøndelag så kan du jo kjøre lenger sør også, ta noen dager i Trondheim når du først er i strøket. Det er min favorittby i Norge, den er koselig, passe stor, god stemning, mye kultur og historie om du er interessert i det. Flere gode restauranter finner det og. Anonymkode: b626b...6d2 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #5 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om du holder til sør i Nordland så har du også Nord-Trøndelag lett tilgjengelig, og der er det veldig fint. Den Gyldne omvei, Stiklestad og Bjerkem gård er alle verdt å ta en nærmere titt på. Og så er landskapet fint i seg selv, det er koselig å bare kjøre. Og når du først er i gang med Trøndelag så kan du jo kjøre lenger sør også, ta noen dager i Trondheim når du først er i strøket. Det er min favorittby i Norge, den er koselig, passe stor, god stemning, mye kultur og historie om du er interessert i det. Flere gode restauranter finner det og. Anonymkode: b626b...6d2 Takk for gode tips 😊 Håper inderlig at det blir mulig å reise litt i sommer, at restauranter er åpne osv. ts Anonymkode: 54d1c...ed6 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Takk for gode tips 😊 Håper inderlig at det blir mulig å reise litt i sommer, at restauranter er åpne osv. ts Anonymkode: 54d1c...ed6 Siden du bor i nordland så har du kjempeflotte muligheter med nord-norsk natur! Kjøre oppover langs kysten mot Bodø, stoppe der du vil. Så kan du jo dele det opp, 1 uke hjemme, så uke 2 ut på tur....så lenge du orker Anonymkode: 5c11a...69d
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #7 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Siden du bor i nordland så har du kjempeflotte muligheter med nord-norsk natur! Kjøre oppover langs kysten mot Bodø, stoppe der du vil. Så kan du jo dele det opp, 1 uke hjemme, så uke 2 ut på tur....så lenge du orker Anonymkode: 5c11a...69d Mange muligheter. Er bare uvant å skulle gjøre det alene. Har feks aldri teltet før, veldig usikker på om det er greit. Noen voksne (helst damer) som kan komme med erfaring? Hva bør man ha med seg? Hvilken mat er greit å lage på stormkjøkken? Hvordan gjør man med toalettbesøk....? Å overnatte på små plasser koster hinsides masse, hadde vært greit å funnet noen billigere alternativ ts Anonymkode: 54d1c...ed6
reiseglad Skrevet 5. april 2021 #8 Skrevet 5. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mange muligheter. Er bare uvant å skulle gjøre det alene. Har feks aldri teltet før, veldig usikker på om det er greit. Noen voksne (helst damer) som kan komme med erfaring? Hva bør man ha med seg? Hvilken mat er greit å lage på stormkjøkken? Hvordan gjør man med toalettbesøk....? Å overnatte på små plasser koster hinsides masse, hadde vært greit å funnet noen billigere alternativ ts Anonymkode: 54d1c...ed6 Testkjør teltovernatting ei helg før ferien, sånn at du vet du mestrer teltet uten for mye knot. Legg noen ekstra kroner i et godt liggeunderlag, særlig når du nevner knær og hofter. Stormkjøkken bør du også prøve på verandaen eller kjøkkenbenken før du drar på tur, om du ikke har testet det før. Første gang jeg var på tur alene, hadde jeg engangsgrill og pølser med, har også hatt en sekk med ved i bagasjerommet for å lage bål. Ofte kan man kjøre helt ned til strand- eller vannkanten, følg med på kartet. Har du en liten kjøleboks i bilen, så er komforten mye større. Har ellers med ett sett turbestikk og tallerken for å ha i ryggsekken om jeg går en dags-eller halvdagstur fra bilen. Har også i bilen en plastboks med turting: skarp kniv, fyrstikker, oppvaskmiddel, klut, litt engangskopper- og bestikk, skjærefjøl, salt og pepper. Tar ca hver 2.-3. overnatting på hotell, skikkelig dusj og eget do setter du ekstra pris på. Ellers er det toaletter på alle bensinstasjoner, funker om du ikke vil gjøre skitarbeidet i skogen. Bading i ferskvann undervegs er nydelig, nyt og skap minner! Enkle suppeposer og hjemmebakte rundstykker, real turmat og grillmat funker for meg. God bok, god reisemusikk, korte avstikkere fra veien skaper feriefølelsen. Misunner deg muligheten for å bare slenge seg i bilen alene og vende nesa sørover. Åja, ville kjørt sør til større muligheter for sol, shorts, bading og mindre mygg. Fjell og natur har vi i hverdagen her nordpå. Trøndelag som nevnt over, er et godt forslag. Endret 5. april 2021 av reiseglad 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #9 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mange muligheter. Er bare uvant å skulle gjøre det alene. Har feks aldri teltet før, veldig usikker på om det er greit. Noen voksne (helst damer) som kan komme med erfaring? Hva bør man ha med seg? Hvilken mat er greit å lage på stormkjøkken? Hvordan gjør man med toalettbesøk....? Å overnatte på små plasser koster hinsides masse, hadde vært greit å funnet noen billigere alternativ ts Anonymkode: 54d1c...ed6 Jeg har hatt en del bilferier i Norge, både sammen med andre, og alene. Hotell bor jeg kun på hvis jeg skal være et par dager i en by av en viss størrelse, ellers bor jeg på campingplass. Foretrekker da hytte, men har alltid med telt i bilen i tilfelle alle campinghyttene er utleid eller for dyre. (Altfor pysete til å villcampe alene 😄) Campinghytter pleier å ha det man trenger av utstyr til å lage mat, og noen har en "utekjøkkensone" med kokeplater som kan benyttes av telt-campere (men må da ha utstyr som kjele o.l. selv) Jeg pleier å ha med meg en liten kullgrill også. Har ikke så mange tips når det gjelder mat, bortsett fra at det er smart å velge mat som ikke er avhengig av kjøleskap hvis du ikke er sikker på om du kommer til å ha tilgang til det hele tiden. Bor jeg i telt blir det ofte bare brødmåltider som tilberedes, og så kjøper jeg meg heller et varmt måltid hvis jeg får lyst på det. Anonymkode: 39740...ae6 1
Mynlen Skrevet 5. april 2021 #10 Skrevet 5. april 2021 Hvis du skal kjøre bil hele tiden trenger du ikke å tenke på vekt. Da ville jeg kjøpt luftmadrass til å ha i teltet. Sist jeg teltet hadde jeg også dyne istedenfor sovepose. Sov mye bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #11 Skrevet 5. april 2021 reiseglad skrev (9 timer siden): Testkjør teltovernatting ei helg før ferien, sånn at du vet du mestrer teltet uten for mye knot. Legg noen ekstra kroner i et godt liggeunderlag, særlig når du nevner knær og hofter. Stormkjøkken bør du også prøve på verandaen eller kjøkkenbenken før du drar på tur, om du ikke har testet det før. Første gang jeg var på tur alene, hadde jeg engangsgrill og pølser med, har også hatt en sekk med ved i bagasjerommet for å lage bål. Ofte kan man kjøre helt ned til strand- eller vannkanten, følg med på kartet. Har du en liten kjøleboks i bilen, så er komforten mye større. Har ellers med ett sett turbestikk og tallerken for å ha i ryggsekken om jeg går en dags-eller halvdagstur fra bilen. Har også i bilen en plastboks med turting: skarp kniv, fyrstikker, oppvaskmiddel, klut, litt engangskopper- og bestikk, skjærefjøl, salt og pepper. Tar ca hver 2.-3. overnatting på hotell, skikkelig dusj og eget do setter du ekstra pris på. Ellers er det toaletter på alle bensinstasjoner, funker om du ikke vil gjøre skitarbeidet i skogen. Bading i ferskvann undervegs er nydelig, nyt og skap minner! Enkle suppeposer og hjemmebakte rundstykker, real turmat og grillmat funker for meg. God bok, god reisemusikk, korte avstikkere fra veien skaper feriefølelsen. Misunner deg muligheten for å bare slenge seg i bilen alene og vende nesa sørover. Åja, ville kjørt sør til større muligheter for sol, shorts, bading og mindre mygg. Fjell og natur har vi i hverdagen her nordpå. Trøndelag som nevnt over, er et godt forslag. 1000 takk for masse gode tips! Nesten så jeg begynner å planlegge 😊 Det ble litt feil i innlegget, jeg har teltet før, men det er mange år siden og min mann tok seg av det praktiske. Jeg har telt (prøveoppsatt i hagen i fjor), men jeg har aldri overnattet i telt alene. Begynner å få en liten ide om hvor jeg kan dra, tror jeg må google litt og lage en plan 😊 Anonymkode: 54d1c...ed6 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #12 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har hatt en del bilferier i Norge, både sammen med andre, og alene. Hotell bor jeg kun på hvis jeg skal være et par dager i en by av en viss størrelse, ellers bor jeg på campingplass. Foretrekker da hytte, men har alltid med telt i bilen i tilfelle alle campinghyttene er utleid eller for dyre. (Altfor pysete til å villcampe alene 😄) Campinghytter pleier å ha det man trenger av utstyr til å lage mat, og noen har en "utekjøkkensone" med kokeplater som kan benyttes av telt-campere (men må da ha utstyr som kjele o.l. selv) Jeg pleier å ha med meg en liten kullgrill også. Har ikke så mange tips når det gjelder mat, bortsett fra at det er smart å velge mat som ikke er avhengig av kjøleskap hvis du ikke er sikker på om du kommer til å ha tilgang til det hele tiden. Bor jeg i telt blir det ofte bare brødmåltider som tilberedes, og så kjøper jeg meg heller et varmt måltid hvis jeg får lyst på det. Anonymkode: 39740...ae6 Takk for tips 😊 Bodde noen netter på campingplass i fjor - i hytte. Det var nesten like dyrt som hotell 😱 Men god ide å campe i telt på campingplass, kjennes litt tryggere ut enn villcamping ts Anonymkode: 54d1c...ed6 1
Catlin Skrevet 9. april 2021 #13 Skrevet 9. april 2021 Jeg har vært en del på ferie helt alene - men mange av dem har vært med vandring ute i naturen som aktivitet. Har vært mye på vestlandet. Kjørt Trollstigen - med Geiranger som mål, overnattet på Beitostølen og gått i området der, gått flere av dagsetappene på Kongevegen over Filefjell (ikke sikkert alle turene egner seg for dårlige knær) - kjørte da mye rundt i området rundt Lærdal. Har dessverre ikke så mange turmål å komme med som er i nærheten av Nordland. Anbefaler deg å sjekke ut DNT sine ubetjente og selvbetjente hytter. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #14 Skrevet 10. april 2021 Catlin skrev (19 timer siden): Jeg har vært en del på ferie helt alene - men mange av dem har vært med vandring ute i naturen som aktivitet. Har vært mye på vestlandet. Kjørt Trollstigen - med Geiranger som mål, overnattet på Beitostølen og gått i området der, gått flere av dagsetappene på Kongevegen over Filefjell (ikke sikkert alle turene egner seg for dårlige knær) - kjørte da mye rundt i området rundt Lærdal. Har dessverre ikke så mange turmål å komme med som er i nærheten av Nordland. Anbefaler deg å sjekke ut DNT sine ubetjente og selvbetjente hytter. Takk for tips 😊 Vandring utgår dessverre pga knærne ts Anonymkode: 54d1c...ed6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #15 Skrevet 13. april 2021 TS, hadde jeg vært deg, ville jeg leid en rimelig airbnb-leilighet i Oslo et par uker. Fått sol og varme, tatt med (eller lånt på biblioteket) en stabel bøker. Funnet fine plasser i parker osv, eller hatt vinflaske på balkong (hvis du finner leil med balkong) og bare vært der, et annet sted, der været er stabilt. Gå turer på Aker brygge, tjuvholmen osv. Jeg bor selv i Trondheim, og har reist endel til Oslo i disse koronatider (vel, ikke de siste månedene når det har vært så nedstengt der, men i fjor tidlig sommer, sen sommer og høst) for å få litt sol og nye omgivelser rundt meg. Har oppdaget Oslo på en helt ny måte det siste året. Anonymkode: fcf43...893 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #16 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (På 13.4.2021 den 8.58): TS, hadde jeg vært deg, ville jeg leid en rimelig airbnb-leilighet i Oslo et par uker. Fått sol og varme, tatt med (eller lånt på biblioteket) en stabel bøker. Funnet fine plasser i parker osv, eller hatt vinflaske på balkong (hvis du finner leil med balkong) og bare vært der, et annet sted, der været er stabilt. Gå turer på Aker brygge, tjuvholmen osv. Jeg bor selv i Trondheim, og har reist endel til Oslo i disse koronatider (vel, ikke de siste månedene når det har vært så nedstengt der, men i fjor tidlig sommer, sen sommer og høst) for å få litt sol og nye omgivelser rundt meg. Har oppdaget Oslo på en helt ny måte det siste året. Anonymkode: fcf43...893 Hei. Takk for at du har tatt deg tid til å svare meg 😊 Ikke for å være frekk eller utakknemlig, men det er omtrent det siste jeg kunne tenke meg. Nå vet vi jo ikke hvordan verden ser ut til sommeren i forhold til covid-19, men regner med at det vil være restriksjoner. Å dra til «røde» Oslo når jeg bor i en kommune nesten uten smitte er uaktuelt. Dessuten er jeg ikke spesielt glad i Oslo, av ulike grunner. Besøker byen innimellom på grunn av jobb og venner, men å ta ferien min der? Nei. Men selve opplegget som du skisserer er jeg fan av 😊 Tidligere (før korona) gjorde jeg akkurat det, men da ikke i Norge. Har funnet meg et par steder i Norden/Europa som jeg reiser jevnlig til, blir nesten som å komme hjem. Et av stedene leier jeg samme AirBnB sted hver gang, det synes jeg er koselig og utleier synes det er hyggelig at jeg kommer tilbake 😊 Forøvrig er Trondheim et av stedene jeg kunne tenke meg å besøke i sommer, veldig lenge siden jeg var der 😊 Anonymkode: 54d1c...ed6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå