Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er måltider hos dere med småbarn? Begynner å bli rimelig lei, men vet det er en periode og det blir bedre 😂 Det skjer svært sjelden at alle sitter samlet og spiser i ro og fred. Alltid noen som klarer å velte et glass, ikke liker maten, prøver å gå fra, leker med maten, må på do, mister bestikket etc. De er jo små, så helt naturlig. Og vi jobber med bordskikk på vanlige ting. Trenger ikke noen «dere har selv valgt å få barn» eller «oppdra de». Bare lurer på om det er noen i samme båt? Vet en del spiser alene med ektefellen etter leggetid for barna. Vi er så slitne at vi orker ikke lage middag så sent! Er heldig som har besteforeldre som passer i ny og ne, men ikke siste 13 mnd (naturlig grunn, altså corona)

Anonymkode: 14e88...a7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har bare 1 barn, det er sikkert mer kaotisk med 2 eller fler. Men vi spiser sammen til alle måltid og vi spiser det samme. Når hun var 13 mnd lagde vi ikke noe stort styr om det ble gris og søl, det hører med. Men det gikk overraskende greit synes jeg. Selv om vi tidvis hadde yoghurt på vinduet da :ler: 

Har en sånn kontorstol-matte under spiseplassen til barnet så det er enkelt å vaske opp og det ikke skader parketten hvis vi ikke tørker opp flytende ting med en gang. 

Og når barnet blir bedre og bedre på å spise selv med skje så blir det gradvis mindre søl. 

Vi har kledd av barnet så det spiser naken når det er ting som er vanskelig å vaske av :P Så spaghetti bolognese er nakenmiddag hos oss 😂 

Men jeg må si jeg gleder meg til jeg kan sitte i ro et helt måltid uten å gå på kjøkkenet for å hente drikke, bestikk, klut, mer av ett eller annet altså..  (3 år nå)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser stort sett sammen. Har bare ett barn, men lager vanlig middag, bare passer på at det alltid er noe av det ungen liker. Om han bare spiser pasta til middag går det helt fint, lager ikke noe styr av det. Han har en periode nå hvor alt som spises er pasta, pølser, fisk, kjøttboller og enkelte grønnsaker. Pasta kan funke som tilbehør til det meste 😜 Har alltid en karaffel med vann stående på bordet så vi kan fylle på i koppen (med lokk), og søl må vi bare tåle så lenge han er liten (1,5 år). Det går seg til, men føler ikke at det er veldig vanskelig. Vi har bare valgt å ikke stresse med det. Jeg har aldri opplevd at en 15 åring ikke klarer å sitte ved bordet, føre en samtale og spise pent 😉 Viktigere med gode måltider, sånn at mat blir en positiv ting enn en krig om å sitte pent, sitte stille, holde skjea riktig osv. 

Som over her sitter ungen I kun bleie ved mat som griser mye, så det ikke blir så mye klesvask 🙈

Anonymkode: ec7c5...4f9

AnonymBruker
Skrevet

TS

takk for svar, begge to over! Ja, vet at det er helt normalt og at det går seg til 😛 men er litt mye styring, så gleder meg til vi kan nyte et måltid i ro og fred uten avbrudd på do, hente nytt bestikk, hjelpe til med påfyll etc :) 

Anonymkode: 14e88...a7c

Skrevet

Hvor mange barn har du? 😂vi opplever at det stadig er noe som skal skje. Først skal alle vaske hender, få mat på tallerken, alltid noen som skal på do, er misfornøyd med gaffelen el og så er det det med å ikke snakke i munnen på hverandre😂😂mine er vel i grunn så store at de burde være drilla til nå (3,4 og 8..hun eldste er flink) de får lov å gå fra bordet hvis de spør pent og tar ned tallerken, å da sitter vi voksne litt ekstra pluss kaffe for å få litt voksentid. Syns  det fungerer bra👍så spiser vi store(voksne pluss 8 åring og da fra 1 klasse) middag  fredag kveld sammen. 

Kjenner jeg grugleder meg til  det kommer 2 til😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...