Anonym099 Skrevet 3. april 2021 #1 Skrevet 3. april 2021 (endret) Synes det er utrolig komisk at regjeringen trekker tilbake enkelte smittevernstiltak med en gang folk over 40 klager, men så fort studenter eller ungdommer sier noe så blir ingenting gjort og vi blir fortalt at vi er late og respektløse som ikke er villige til å gi opp noe for de eldre. Hva med å sette litt fokus på den yngre generasjonen og prioritere våre behov for en gangs skyld i denne tida. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om jeg hadde fått korona. Det hadde ikke gjort meg noenting å bli syk, men jeg har likevel ikke brutt en eneste regel fram til nå. Ja det er ikke så lenge, men jeg får aldri tilbake ungdomsstiden min. Kall meg gjerne overfladisk og alt det der, men jeg har gledet meg til å feire 13 års skolegang. Livet på videregående handler om fest og det å være fri og ikke ha grenser. Hva er det vi har nå? Grenser og null frihet. Jeg har ikke mulighet til å ta dette igjen. Du som er 40 kan ta igjen ferien eller vinkvelden med venninner neste år. Erna, du kunne også spist sushi med venner neste år. Dette er den største tjenesten jeg gjør for noen, noengang og jeg gjør det for deg Gerda. Så værsåsnill ikke kall meg lat og respektløs. Jeg hadde forresten også likt å se hvordan alle hadde reagert om det var landets 18-åringer som klikka over stenginga av polet. Da hadde det blitt debatt og vi hadde vært syndebukkene. vet ikke hvor jeg vil med dette, ville bare få det ut:) Endret 3. april 2021 av Anonym099 15
Elhaym Skrevet 3. april 2021 #2 Skrevet 3. april 2021 Lurer litt på dette selv. Samtidig får man jo beskjed om at barn, ungdom og unge voksne spares? Ser vel bare at boomers som sitter inne i blokkleilighetene sine og dømmer ungdommen spares. 8
Kågebruker Skrevet 3. april 2021 #4 Skrevet 3. april 2021 Mange feterte villaeiere som ikke har snøring. 4
ErGlad Skrevet 3. april 2021 #5 Skrevet 3. april 2021 Kågebruker skrev (Akkurat nå): Mange feterte villaeiere som ikke har snøring. Oslo vest du tenker du på?
Gjest theTitanic Skrevet 3. april 2021 #6 Skrevet 3. april 2021 Anonym099 skrev (1 time siden): Synes det er utrolig komisk at regjeringen trekker tilbake enkelte smittevernstiltak med en gang folk over 40 klager, men så fort studenter eller ungdommer sier noe så blir ingenting gjort og vi blir fortalt at vi er late og respektløse som ikke er villige til å gi opp noe for de eldre. Hva med å sette litt fokus på den yngre generasjonen og prioritere våre behov for en gangs skyld i denne tida. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om jeg hadde fått korona. Det hadde ikke gjort meg noenting å bli syk, men jeg har likevel ikke brutt en eneste regel fram til nå. Ja det er ikke så lenge, men jeg får aldri tilbake ungdomsstiden min. Kall meg gjerne overfladisk og alt det der, men jeg har gledet meg til å feire 13 års skolegang. Livet på videregående handler om fest og det å være fri og ikke ha grenser. Hva er det vi har nå? Grenser og null frihet. Jeg har ikke mulighet til å ta dette igjen. Du som er 40 kan ta igjen ferien eller vinkvelden med venninner neste år. Erna, du kunne også spist sushi med venner neste år. Dette er den største tjenesten jeg gjør for noen, noengang og jeg gjør det for deg Gerda. Så værsåsnill ikke kall meg lat og respektløs. Jeg hadde forresten også likt å se hvordan alle hadde reagert om det var landets 18-åringer som klikka over stenginga av polet. Da hadde det blitt debatt og vi hadde vært syndebukkene. vet ikke hvor jeg vil med dette, ville bare få det ut:) Du har rett. Jeg syntes synd på ungdommen. Tenåringene har betalt den høyeste prisen og ingen ser ut til å bry seg. Tiltakene koster mer enn de gir. Og du har helt rett i at et år er mer for deg enn for meg. Jeg som er 40 har et helt annet forhold til tid. Den tiden som man husker best er ofte netopp tenårene
Kågebruker Skrevet 3. april 2021 #7 Skrevet 3. april 2021 Visum skrev (1 time siden): Oslo vest du tenker du på? Nei rundt omkring. Folk som har god plass og hage. 2
Robert Koch Skrevet 3. april 2021 #8 Skrevet 3. april 2021 1 hour ago, Anonym099 said: Synes det er utrolig komisk at regjeringen trekker tilbake enkelte smittevernstiltak med en gang folk over 40 klager, men så fort studenter eller ungdommer sier noe så blir ingenting gjort og vi blir fortalt at vi er late og respektløse som ikke er villige til å gi opp noe for de eldre. Hva med å sette litt fokus på den yngre generasjonen og prioritere våre behov for en gangs skyld i denne tida. Dette er jo ikke sant. Mange over førti klager på at utesteder er stengt. De åpner ikke. Det klages over at treningssentrene er stengt. De åpner ikke. Det klages over at organisert idrett er stengt. Det åpnes ikke. Det er restriksjoner på hvor mange som kan møtes. Det opprettholdes. For barn og unge under 20 holdes i hovedsak skolene åpne, til tross for at betydelig smittespredning skjer der. Organisert idrett for barn og ungdom under 20 opprettholdes. Det er en rekke særtiltak og unntak for de under 20. Barn og unges behov blir prioritert og beskyttet med særlige tiltak og unntak i denne perioden. Omtrent det eneste man er gått tilbake på, er stengningen av vinmonopolet. Det er ikke fordi folk klaget, men fordi nedstengningen førte til forflyting og opphopning av mennesker over kommune- og fylkesgrenser. Det medførte altså øket risiko å opprettholde forbudet. Det var bare pinlig å bivåne. 1 hour ago, Anonym099 said: Jeg kunne ikke brydd meg mindre om jeg hadde fått korona. Det hadde ikke gjort meg noenting å bli syk, men jeg har likevel ikke brutt en eneste regel fram til nå. Ja det er ikke så lenge, men jeg får aldri tilbake ungdomsstiden min. Kunne du brydde deg mindre om at du risikerer å smitte andre som ikke ville tåle sykdommen? Hvordan vet du at du ikke er av de nge som ville få et alvorlig sykdomsforløp? Jeg får heller aldri tilbake den tiden som er gått. Og mange eldre har knapt flere år å ta av, og må kanskje dø under strenge restriksjoner. Du er ung og har masse igjen av livet. Ja, er leit å oppleve restriksjoner i din alder, men det er faktisk ikke sånn at noen har vedtatt dette. Vi er i en global krise som ingen har kontroll over. DU er jævlig heldig som bor i et land som er så svakt rammet, og har så høy levestandard og sosial velferd. 1 hour ago, Anonym099 said: Livet på videregående handler om fest og det å være fri og ikke ha grenser. Hva er det vi har nå? Grenser og null frihet. Jeg har ikke mulighet til å ta dette igjen. Du som er 40 kan ta igjen ferien eller vinkvelden med venninner neste år. Livet på videregående handler om å tilegne seg kunnskap for å kunne legge grunnlaget for en god utdannelse og et givende yrkesliv. Festing og frihet er sekundært. Grenser vil det alltid finnes. DU har mye større mulighet enn alle andre til å ta igjen, for du har så mange år igjen å leve. Jeg forstår ærlig talt ikke helt hva du mener med dette. Ja, det er kjipt - men det er ikke sånn at det er noens skyld. Alle aldersgrupper mister denne tiden. Jeg også. Men jeg prøver å tenke positivt, og vet at dette går over. Men jeg har mye færre år igjen etter denne perioden enn deg. Jeg kan ikke "ta igjen" noe som helst. 1 hour ago, Anonym099 said: Så værsåsnill ikke kall meg lat og respektløs. Jeg har aldri kalt ungdommen lat og respektløst. Men etter å ha lest innlegget ditt, er det faktisk litt fristende. Du skal få en masse sympati av meg for at vi er i en vanskelig periode - men ikke på de premissene du setter opp nå. 1 hour ago, Anonym099 said: Jeg hadde forresten også likt å se hvordan alle hadde reagert om det var landets 18-åringer som klikka over stenginga av polet. Da hadde det blitt debatt og vi hadde vært syndebukkene. Jeg har allerede kommentert hvor patetisk reaksjonen blant landets voksne var i denne sammenhengen. 18-åringer er ikke noemer syndebukker enn andre, så lenge de forholder seg til situasjonen. Alle er rammet av dette. Kriser fordeler ikke byrden rettferdig. Men barn og unge har fått en masse særtiltak og unntak som ikke er blitt resten av befolkningen til del. Jeg synes innlegget ditt er ubalansert. Og det er ikke noen konkurranse i hvem som har det verst. Alle berøres på ulike måter, og ingen får igjen den tiden som er gått. Ungdommen har i hvert fall veldig mye igjen av livene sine. Det har ikke alle vi andre. 24
starken Skrevet 3. april 2021 #9 Skrevet 3. april 2021 (endret) Russetida mi gikk rett i dass i fjor. Fadderuka, som skulle hjelpe meg å skape relasjoner og et trygt utgangspunkt på universitetet skjedde ikke. Jeg har møtt studentene i klassen min 5 ganger, forrige semester. Ingen gang dette semesteret. Dette er et elendig utgangspunkt for et godt studiemiljø de neste 5 årene. Jeg har null relasjoner og ikke fått en mulighet til å få nye venner samtidig som alle har flyttet i fra meg. Undervisninga er mangelfull og tung over nett, noe som gjenspeiler våre resultater på eksamen. 8 timer foran en skjerm hver dag, for å lære om profesjonsetikken du skal skrive om på eksamen, er ikke ideelt. Studenter som blir permitterte får bare tilbud om å ta opp mer studieLÅN. Studenter flest har allerede en tung økonomi, og vi skal få svi mer etter studiene. Samtidig må jeg spørre Hans 47 som står bak meg i køen på butikken om han faktisk vet hvor lang 1 meter er, fordi han puster meg i nakken. Samtidig er det lange køer på Vinmonopolet rundt om i landet, og på min hjemplass er majoriteten i køen 40 +. Jeg jobber selv i butikk, og min erfaring er at voksne mennesker tar minst hensyn til avstand og bruk av håndsprit. Og hvis jeg gjør dem oppmerksom på at dem må holde avstand, så blir dem fornærma. Ungdommer og barn er i hvert ydmyke nok til å ta hensyn når de blir bedt om det. Forhåpentligvis er det ikke så lenge igjen til vi kan leve mer normalt, men det siste året kommer jeg aldri til å få tilbake, og det siste året var veldig viktig for meg. De fleste ungdommer er flinke, og dette er tøft for de fleste. Endret 3. april 2021 av sandweather 14
Robert Koch Skrevet 3. april 2021 #10 Skrevet 3. april 2021 4 minutter siden, sandweather said: De fleste ungdommer er flinke, og dette er tøft for de fleste. Dette er jeg helt enig i, og du har min fulle sympati.
sicario Skrevet 3. april 2021 #11 Skrevet 3. april 2021 theTitanic skrev (51 minutter siden): Den tiden som man husker best er ofte netopp tenårene Da hadde du det ikke gøy nok. husker knapt noen ting fra tenårene. Russetiden er som en liten fis i en tornado. seriøst, 2 år etter russetiden er den glemt og betyr ingen ting. Mest sannsynlig kommer du til å se tilbake på den tiden og ergre deg over penger ut av vinduet og bortkastet tid. 15
sicario Skrevet 3. april 2021 #12 Skrevet 3. april 2021 Kågebruker skrev (43 minutter siden): Nei rundt omkring. Folk som har god plass og hage. Hva har «snøring» med god plass og hage å gjøre? fikk jeg mindre «snøring» da jeg flyttet ut av Oslo og oppgraderte til hus med hage? 2
sicario Skrevet 3. april 2021 #13 Skrevet 3. april 2021 sandweather skrev (28 minutter siden): De fleste ungdommer er flinke, og dette er tøft for de fleste. Dette er helt sant. men folkens, ikke heng dere opp i en ødelagt russetid. russetiden virker utrolig viktig akkurat nå, men tro meg på at det er den ikke. Russetiden for veldig mange er glemt 2 år etterpå. Da er livet ditt på et helt annet sted. Hadde det veldig gøy et par uker i russetiden, men ærlig talt ingen «minner for livet». 7
Example Skrevet 3. april 2021 #14 Skrevet 3. april 2021 Godt voksne burde gå i fakkeltog som takk til barn og unge for det de har ofret det siste drøye året. Samtidig bør vi som samfunn sørge for at barn og unge prioriteres i budsjetter fremover. 9
Robert Koch Skrevet 3. april 2021 #15 Skrevet 3. april 2021 7 minutter siden, Example said: Godt voksne burde gå i fakkeltog som takk til barn og unge for det de har ofret det siste drøye året. Samtidig bør vi som samfunn sørge for at barn og unge prioriteres i budsjetter fremover. Jeg vil heller gå i fakkeltog for voksne som har mistet jobb, sparepenger og bolig, og ikke har utsikter til å komme tilbake til arbeidslivet. 19
Gjest theTitanic Skrevet 3. april 2021 #16 Skrevet 3. april 2021 sicario skrev (26 minutter siden): Da hadde du det ikke gøy nok. husker knapt noen ting fra tenårene. Russetiden er som en liten fis i en tornado. seriøst, 2 år etter russetiden er den glemt og betyr ingen ting. Mest sannsynlig kommer du til å se tilbake på den tiden og ergre deg over penger ut av vinduet og bortkastet tid. Tenårene er mer enn russetid da. Det er tiden for selvstendighet og nye opplevelser. Kan ikke si jeg kastet bort noe særlig penger på russetid. Nåtidens pengebruk på russetiden er sinnsyk. Før holdt det å lakke en skrapbil med bengalakk. Eller låvemaling for den saks skyld.
sicario Skrevet 3. april 2021 #17 Skrevet 3. april 2021 theTitanic skrev (Akkurat nå): Tenårene er mer enn russetid da. Det er tiden for selvstendighet og nye opplevelser. Kan ikke si jeg kastet bort noe særlig penger på russetid. Nåtidens pengebruk på russetiden er sinnsyk. Før holdt det å lakke en skrapbil med bengalakk. Eller låvemaling for den saks skyld. Joda, tenårene i sin helhet selvfølgelig. Tenkte mer på russetiden isolert sett. i dag har det blitt det glade vanvidd. 2
Gjest Ludmilla Skrevet 3. april 2021 #18 Skrevet 3. april 2021 Alle sier jo det samme uavhengig av hvilken aldersgruppe man tilhører, så det er ikke noe spesielt med ungdommen. De unge føler de får skylden, de eldre synes de får skylden, og de mitt i mellom, ja de får også skylden. Det kommer an på øynene som ser.
klatremusa Skrevet 3. april 2021 #19 Skrevet 3. april 2021 sicario skrev (1 time siden): Da hadde du det ikke gøy nok. husker knapt noen ting fra tenårene. Russetiden er som en liten fis i en tornado. seriøst, 2 år etter russetiden er den glemt og betyr ingen ting. Mest sannsynlig kommer du til å se tilbake på den tiden og ergre deg over penger ut av vinduet og bortkastet tid. Seriøst? Elsket russetiden og ville ikke vært den foruten. Og nei, jeg var ikke medlem av noe russebuss og brukte 1 million. Finnes en mellomting. 1
sicario Skrevet 3. april 2021 #20 Skrevet 3. april 2021 klatremusa skrev (1 time siden): Seriøst? Elsket russetiden og ville ikke vært den foruten. Og nei, jeg var ikke medlem av noe russebuss og brukte 1 million. Finnes en mellomting. Har vel kanskje noe med tradisjoner etc der man går på skole osv. husker ikke navnet på mer en 4-5 av de jeg gikk i klasse med på vgs en gang. 5
Anbefalte innlegg