Gå til innhold

Snart fire år, ikke språk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i familie med ett barn som blir fire år om få uker, som ikke har språk. Lager litt lyder og kan si ett par ord som «neee» «mamma». Noen som har vært borti lignende? Hva var grunnen? Og når kom språket..?

Anonymkode: b4cdb...701

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får da håpe dette barnet får oppfølging, da det helt klart dreier seg om en forsinket språkutvikling. Det kan være mange grunner til det, feks dårlig hørsel. 

Anonymkode: 594c5...19d

• Liker 7
Skrevet

Går barnet i barnehage? Om så vil jo barnehagen plukke opp sånt og involvere PPT.  Hvis ikke barnet går i bhg bør foreldrene ta kontakt med  helsestasjonen. 

Mange grunner til at språk kan utebli, og ingen på forumet her kan svare deg på hva årsaken er. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Får da håpe dette barnet får oppfølging, da det helt klart dreier seg om en forsinket språkutvikling. Det kan være mange grunner til det, feks dårlig hørsel. 

Anonymkode: 594c5...19d

Ja, barnet får oppfølging.

HI

Skrevet

min sønn hadde nesten ikke språk når han var fire, fant ut at han hadde tette ører, renset bare opp i det og nå er han 5 og snakker ganske normalt for alderen. S

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
*Marihøna* skrev (20 minutter siden):

Går barnet i barnehage? Om så vil jo barnehagen plukke opp sånt og involvere PPT.  Hvis ikke barnet går i bhg bør foreldrene ta kontakt med  helsestasjonen. 

Mange grunner til at språk kan utebli, og ingen på forumet her kan svare deg på hva årsaken er. 

Ja, barnet går i barnehage.. ja han har oppfølging fra PPT.

Ja vet at det er mange grunnet til at språk uteblir, og har ikke spurt noen på forumet her om å si hva grunnen er her. Spørsmålet var om noen hadde erfaringer med det, og hva som var årsaken DA.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er i familie med ett barn som blir fire år om få uker, som ikke har språk. Lager litt lyder og kan si ett par ord som «neee» «mamma». Noen som har vært borti lignende? Hva var grunnen? Og når kom språket..?

Barnet kan ha autisme. Det er ikke alle som ønsker å dele dette med alle da de føler at barna deres blir stigmatiserte. Går han i bhg så blir han garantert fulgt opp av ppt /og eller logoped.

Anonymkode: a3176...714

• Liker 1
Skrevet

Nysgjerrig gitt? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min var veldig dårlig språklig og det har vært en kamp for å få hjelp. PPT satte inn "tiltak" men det skjedde ikke noe. 4 møter i året og vi skal se det an. håpløst. 

Anonymkode: 89865...19c

AnonymBruker
Skrevet

Det er svært mange mulige årsaker. Du sier ikke om barnet har impressivt språk. Dersom det forstår, men ikke snakker, er prognosene mye bedre enn om det faktisk mangler språk. 

Anonymkode: bba81...848

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er svært mange mulige årsaker. Du sier ikke om barnet har impressivt språk. Dersom det forstår, men ikke snakker, er prognosene mye bedre enn om det faktisk mangler språk. 

Anonymkode: bba81...848

AnonymBruker
Skrevet

Svært lite som minner om språk.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, barnet går i barnehage.. ja han har oppfølging fra PPT.

Ja vet at det er mange grunnet til at språk uteblir, og har ikke spurt noen på forumet her om å si hva grunnen er her. Spørsmålet var om noen hadde erfaringer med det, og hva som var årsaken DA.

Men hva har du med saken da? Er du nær familie og foreldrene ønsker å fortelle om det så hadde du jo blitt fortalt det? 

Lite språk kan skyldes feks dårlig hørsel, syn, språkforståelse, autisme, store mandler og mye mer.. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nedsatt hørsel

Spesifikke språkvansker

Autisme

Psykisk utviklingshemming

Hjerneskade/cp

Syndromer

For å nevne noen mulige årsaker.

Anonymkode: 1b23b...b2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke det kan være mange grunner til det fks omsorgssvikt 

Anonymkode: cd945...828

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei. Med mindre barnet er låst inn i en kjeller døgnet rundt, så er ikke omsorgssvikt forklaringen på at en fireåring mangler språk.

I vårt tilfelle var det hørselen. Snakket mye mer enn TS sitt barn ved fire år, men var svært hemmet i språkutviklingen.

TS - har barnet ditt vært til grundig ørekontroll?

Anonymkode: c79b1...22a

• Liker 1
Skrevet

Noen barn snakker kun sammen med nærmeste familie, de har såkalt selektiv mutisme. Jeg aner ikke om det er tilfelle her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, dette er ikke omsorgssvikt nei.

Anonymkode: a3176...714

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei. Med mindre barnet er låst inn i en kjeller døgnet rundt, så er ikke omsorgssvikt forklaringen på at en fireåring mangler språk.

I vårt tilfelle var det hørselen. Snakket mye mer enn TS sitt barn ved fire år, men var svært hemmet i språkutviklingen.

TS - har barnet ditt vært til grundig ørekontroll?

Anonymkode: c79b1...22a

Det er ikke ts sitt barn. Det står at hun er i familie med er barn som har dårlig språk. TS er bare nysgjerrig! 

Anonymkode: 87ccd...293

AnonymBruker
Skrevet

Her lurer vi på det samme. Vår fireåring mistet språket sitt rett før hun ble to og prater nå bare babylyder. Barnehabiliteringeringen har konkludert med at hun ikke er autistisk, og ønh krangler på væske i øret som er stadfestet. Ppt er inne i bildet og.

Er veldig vanskelig for hun er veldig urolig og aktiv, men hører ikke noe av hva vi sier og reagerer ikke på noen lyder. Sier bare baaaa baaaaa

Anonymkode: 87404...522

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...