Gå til innhold

Hvor farlig er egentlig rottweileren?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Julie skrev (2 timer siden):

Hva er innfallsvinkelen til temaet? Vurderer du å skaffe deg Rottweiler? Eller har en nabo nettopp skaffet seg en og du er redd? Eller er dette de facto nok en debatt om pitbull? 

En i nabolaget har en aggressiv en som støtt og stadig er på løsfot og etterlyses av eier.

I tillegg er dette noe jeg gjerne ville høre litt mer om. Har siden jeg startet tråden gjort litt research på nett, og ja - det er skremmende!

Hva skal man gjøre om den plutselig står foran en? Drit ekkelt!

Anonymkode: b8889...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En i nabolaget har en aggressiv en som støtt og stadig er på løsfot og etterlyses av eier.

I tillegg er dette noe jeg gjerne ville høre litt mer om. Har siden jeg startet tråden gjort litt research på nett, og ja - det er skremmende!

Hva skal man gjøre om den plutselig står foran en? Drit ekkelt!

Ok,da forstår jeg det som at du føler deg truet? At en løs hund angriper tilfeldige personer de møter på hører til sjeldenhetene,antall hunder «på vift» tatt i betraktning. Men det er selvfølgelig ikke greit av den grunn. 

Iom du vet hvem eieren er, har du prøvd å prate med vedkommende? Nå er det jo attpåtil båndtvang, selv om det i mange kommuner er «helårs» båndtvang i boligstrøk. 

Endret av Julie
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Julie skrev (5 minutter siden):

Ok,da forstår jeg det som at du føler deg truet? At en løs hund angriper tilfeldige personer de møter på hører til sjeldenhetene,antall hunder «på vift» tatt i betraktning. Men det er selvfølgelig ikke greit av den grunn. 

Iom du vet hvem eieren er, har du prøvd å prate med vedkommende? Nå er det jo attpåtil båndtvang, selv om det i mange kommuner er «helårs» båndtvang i boligstrøk. 

Vet flere har prøvd. Da dette skjer støtt og stadig. Selv eier har varslet politet hver gang og ler av det når folk tar det opp! Hunden har så langt ikke gjort noen noe som jeg vet, men utifra det man leser på nett kan det jo tydelig være slik at det kan klikke, og da har man ingenting å stille opp med.

Den er ofte ute hele netter. Eier bare ler av det og sier: Hunden klarer seg, vært ute en vinternatt før osv. Den var ute i -17 gr en hel natt i vinter. Eier klarte også da å kommentere: får håpe den ikke dreper noen unger på veien. Antagelig for å være sarkastisk, men for oss som bor her er ikke dette noe stas.

Jeg vil unødig løpe bort på en iskald, redd og muligens sulten og stressa rottweiler!

I og med at eier helgarderer seg med å si ifra til politet hver gang selv, regner jeg med at de vil anse han som forsvarlig som gir beskjed, og ikke gjøre noe.

Hunden går rundt med sølvlenke og skal fremstå som «tøff».

Vi har 3 små barn som går frem og tilbake til skolen, sant hund selv. Vært utrolig nervøs de gangene man vet den er løs. Spør meg så om hvor ofte det faktisk skjer og man ikke får det med seg! Kan se for meg at det en dag smeller med denne hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 17.11):

Har lest så utrolig mange artikler i Norge om Rottweilere som angriper uten anledning, og gjerne dreper andre hunder.

Noen som har god kunnskap og kjenner til rasen som kan gi en mening? Er det dårlig hundehold? Eller er Rottweileren en aggressiv hund?

Hvorfor er pitbull ulovlig, mens en Rottweiler ok?

De har bok litt mer vaktinnstinkt enn en golden altså.  Dog. Opplevd en aggressiv  rottis og jeg mener det var  dårlige eiere. Alle de andre har vært flotte familiehunder

Anonymkode: ab3ec...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Heller en loco chihuahua faktisk, godt å vite at man aldri kan bli skadet eller at hunden kan skade noen, enn å ha ansvar for en tikkende potensiell drapsbombe. 

Poenget var at folk tillater seg å ikke oppdra små hunder 😊 Man aksepterer dårlige eiere av små hunder fordi konsekvensene er mindre, men problemet er der like fullt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vet flere har prøvd. Da dette skjer støtt og stadig. Selv eier har varslet politet hver gang og ler av det når folk tar det opp! Hunden har så langt ikke gjort noen noe som jeg vet, men utifra det man leser på nett kan det jo tydelig være slik at det kan klikke, og da har man ingenting å stille opp med.

Den er ofte ute hele netter. Eier bare ler av det og sier: Hunden klarer seg, vært ute en vinternatt før osv. Den var ute i -17 gr en hel natt i vinter. Eier klarte også da å kommentere: får håpe den ikke dreper noen unger på veien. Antagelig for å være sarkastisk, men for oss som bor her er ikke dette noe stas.

Jeg vil unødig løpe bort på en iskald, redd og muligens sulten og stressa rottweiler!

I og med at eier helgarderer seg med å si ifra til politet hver gang selv, regner jeg med at de vil anse han som forsvarlig som gir beskjed, og ikke gjøre noe.

Hunden går rundt med sølvlenke og skal fremstå som «tøff».

Vi har 3 små barn som går frem og tilbake til skolen, sant hund selv. Vært utrolig nervøs de gangene man vet den er løs. Spør meg så om hvor ofte det faktisk skjer og man ikke får det med seg! Kan se for meg at det en dag smeller med denne hunden!

Slik du beskriver det så høres det ut som et etablert praksis med «selvlufting». Ta en telefon til politiet og del bekymringen. Å basere et hundehold på «selvlufting» er ikke ok,selv om man varsler politiet hver gang man slipper ut bikkja. Legger han det frem som at hunden har rømt hver gang da eller? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Julie skrev (29 minutter siden):

Slik du beskriver det så høres det ut som et etablert praksis med «selvlufting». Ta en telefon til politiet og del bekymringen. Å basere et hundehold på «selvlufting» er ikke ok,selv om man varsler politiet hver gang man slipper ut bikkja. Legger han det frem som at hunden har rømt hver gang da eller? 

Ja helt riktig. Samtidig så har den visstnok ofte langlinje på seg, og surrer seg på den måten fast i ting og blir stående. Da blir den også stående over natten da eieren tydelig ikke orker bruke natten på å lete. Skjedd tre ganger i vinter bare. Ellers har den titt og ofte blitt observert og fotografert «alene» på tur.

Jeg aksepterer at hunder kan stikke av, slikt skjer, men dette er svært gjentagende og eier ler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja helt riktig. Samtidig så har den visstnok ofte langlinje på seg, og surrer seg på den måten fast i ting og blir stående. Da blir den også stående over natten da eieren tydelig ikke orker bruke natten på å lete. Skjedd tre ganger i vinter bare. Ellers har den titt og ofte blitt observert og fotografert «alene» på tur.

Jeg aksepterer at hunder kan stikke av, slikt skjer, men dette er svært gjentagende og eier ler.

Enkelte skulle ikke hatt hund. Hvem tar seg av hittehunder der du bor? Viking? Falck? Da må eier betale gebyr for å få hentet ut hunden. Pleier å gjøre susen dersom det gjentar seg noen ganger...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Her hadde jeg meldt i fra til Mattilsynet. For det her er overhode ikke greit uansett rase. Sånne eiere gjør meg så forbanna 😠

Sjansen for at den angriper ut av det blå er veldig veldig liten. Men om du skulle møte på den, og føle deg truet så er det ting du kan gjøre for å minske sjansen for å bli angrepet. 

Unngå øyekontakt, ikke løp, ikke rop, og om den kommer bort for å lukte på deg så sta helt rolig og pust med magen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Støtter heller ikke helt at «det er eieren det kommer an på» osv osv. 

Jeg har selv en hunderase som mange er redd for og mange i dårlige miljøer dessverre skaffer seg. 
Hunden min trener jeg 2 timer om dagen med fysisk aktivitet i tillegg til 1 time mental stimulering.  Stødig fin hund som til nå ikke har vist noe aggresjon ovenfor andre hunder. Bor med flere små-hunder også. 

Jeg vet at det er mange dedikerte eiere som sosialiserer hundene sine godt og gir de godt over hva en hund bør ha av stimulering. 
Situasjoner med angrep kan fortsatt oppstå uavhengig av eieren. 
Som noen tidligere har nevnt her så er det mye som ligger i linjer og hunden kan være avlet på flere egenskaper. 
Jeg har en hunderase som «ikke skal gå

med andre huder». Min bor med flere andre på 1-10 del av størrelsen. 

Jeg vil ikke si at grunnen til at dette går er utelukkende min fortjeneste selvom jeg er en tydelig leder og har trygge rolige omgivelser for hundene mine i tillegg til et stort fokus på trening. 

Mange gjør det samme som meg og ender opp med en hund som overhodet ikke går med andre hunder. 
Så jeg vil si at man må ha godt kjennskap til oppdrettet og hvordan hundene i linjene er. 
Ut fra det har man et godt grunnlag man kan jobbe videre på. 

Ikke alltid eiers ansvar når ting går galt. 

Anonymkode: dc0e3...988

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Støtter heller ikke helt at «det er eieren det kommer an på» osv osv. 

Jeg har selv en hunderase som mange er redd for og mange i dårlige miljøer dessverre skaffer seg. 
Hunden min trener jeg 2 timer om dagen med fysisk aktivitet i tillegg til 1 time mental stimulering.  Stødig fin hund som til nå ikke har vist noe aggresjon ovenfor andre hunder. Bor med flere små-hunder også. 

Jeg vet at det er mange dedikerte eiere som sosialiserer hundene sine godt og gir de godt over hva en hund bør ha av stimulering. 
Situasjoner med angrep kan fortsatt oppstå uavhengig av eieren. 
Som noen tidligere har nevnt her så er det mye som ligger i linjer og hunden kan være avlet på flere egenskaper. 
Jeg har en hunderase som «ikke skal gå

med andre huder». Min bor med flere andre på 1-10 del av størrelsen. 

Jeg vil ikke si at grunnen til at dette går er utelukkende min fortjeneste selvom jeg er en tydelig leder og har trygge rolige omgivelser for hundene mine i tillegg til et stort fokus på trening. 

Mange gjør det samme som meg og ender opp med en hund som overhodet ikke går med andre hunder. 
Så jeg vil si at man må ha godt kjennskap til oppdrettet og hvordan hundene i linjene er. 
Ut fra det har man et godt grunnlag man kan jobbe videre på. 

Ikke alltid eiers ansvar når ting går galt. 

Må sitere meg selv på avslutningen. Det er selvsagt eiers ansvar, men eier kan ikke beskyldes for å være en dårlig hundeeier selvom det går galt mellom to hunder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det riktige her er å kontakte Mattilsynet😊

Anonymkode: 0fefa...913

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker

Og hvis du lurer på hvorfor rottweilere «biter så mye» så er det kun medie vinkling. Hvis man faktisk skulle skrevet om alle tilfeller, hadde nok rottweiler blitt borte blant alle raser som faktisk biter oftest.  
Jeg har vært borti mange hunder, og de værste hundene og de som er uforutsigbare jeg ikke føler meg trygg blant er de mindre rasene. 
her er forresten en liste over de som biter oftest, raskt søk på Google: 

1429F9E7-5E36-4FC6-9111-A72C780A2D99.png

Anonymkode: 0fefa...913

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har blitt angrepet av rabiat og glefsende rottweiler. Hadde ikke eieren grepet inn i aller siste sekund, hadde jeg mest sannsynlig blitt bitt i sittehøyde ( ansikt/overkropp) Jeg har fortsatt angsten i meg et år etterpå. Hva skal folk med dyr som utgjør en sammfunnsfare?

Anonymkode: 8f87e...04f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har blitt angrepet av rabiat og glefsende rottweiler. Hadde ikke eieren grepet inn i aller siste sekund, hadde jeg mest sannsynlig blitt bitt i sittehøyde ( ansikt/overkropp) Jeg har fortsatt angsten i meg et år etterpå. Hva skal folk med dyr som utgjør en sammfunnsfare?

Anonymkode: 8f87e...04f

100% enig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt rolige og vennlige rottweilere, stort sett. Med veldig dedikerte og flinke eiere. Møtte en gang en tufs som lot sin rottweiler gå løs, den angrep min lille hund som ikke hadde nubbesjans til å komme unna, var i bånd. Eieren sto og flirte mens moren min måtte prøve å dra den vekk etter halsbåndet. Hele episoden varte nok maks et par minutt men det var ekkelt og satte en støkk i meg. Hunden min tok det relativt greit, fikk noen skraper men ikke noe farlig. Hadde det ikke vært for at mamma reagerte så raskt vet jeg ikke hva som hadde skjedd, og glad hun ikke ble bitt. Mannen tok det helt piano mens han tok hunden i bånd. var flere som så det hele og skjelte ut mannen.  

jeg skulle virkelig ønske det var en lisens eller test man måtte ta før man fikk kjøpe seg slike store sterke hunder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tanuki skrev (2 timer siden):

Har møtt rolige og vennlige rottweilere, stort sett. Med veldig dedikerte og flinke eiere. Møtte en gang en tufs som lot sin rottweiler gå løs, den angrep min lille hund som ikke hadde nubbesjans til å komme unna, var i bånd. Eieren sto og flirte mens moren min måtte prøve å dra den vekk etter halsbåndet. Hele episoden varte nok maks et par minutt men det var ekkelt og satte en støkk i meg. Hunden min tok det relativt greit, fikk noen skraper men ikke noe farlig. Hadde det ikke vært for at mamma reagerte så raskt vet jeg ikke hva som hadde skjedd, og glad hun ikke ble bitt. Mannen tok det helt piano mens han tok hunden i bånd. var flere som så det hele og skjelte ut mannen.  

jeg skulle virkelig ønske det var en lisens eller test man måtte ta før man fikk kjøpe seg slike store sterke hunder.

Evt. bare ikke tillate dyr som potensielt kan drepe.

Stakkars deg som måtte oppleve det :(

Enda godt det gikk bra🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 17.48):

Det er eieren alt kommer an på. 

Anonymkode: 1e1cd...327

Faktisk ikke alltid. Jeg hadde akkurat samme oppfatning frem til jeg selv opplevde noe annet. Noen hunder har noen grunnleggende egenskaper som kan slå negativt ut. Jeg kjøpte Brukshund fra det jeg trodde var en anerkjent oppdretter innenfor rasen. De to første årene gikk veldig bra. Konkurrerte innen lydighet, trente aktivt med andre flinke folk. Like velt smalt det rundt 2-års alder. Jeg skjønte virkelig ingenting. Den først så trygge hunden var plutselig superusikker. Gjorde utfall mot fremmede mennesker og hunder. Etter to mentaltester viser det seg at jeg har en hund med svært lite mot, men ligger svært høyt på aggresivitet. Heldig for meg var hun svært førermyk og kunne derfor jobbes aktivt med, men jeg kunne aldri stole på henne med andre hunder eller fremmede. Jeg skjønte som sagt ingenting, men etter å ha snakket med kjøpere av brødre og søsken, viser det seg at samtlige har de samme adferdsproblemene og flere er avlivet. Oppretter hadde gjort samme kombinasjon enda en gang og de samme problemene oppsto også her. Mulig noen av hundene som ble avlivet kunne levd med andre eiere, men var ingen tvil om at det var noen grunnleggende egenskaper hos samtlige som slo negativt ut.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...