AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #1 Skrevet 3. april 2021 Hei, Jeg jobber i et statsforetak som praktiserer individuell avlønning. Jeg var relativt "ung og dum" og undersøkte ikke lønn noe særlig når jeg tok jobben, men i ettertid har jeg funnet ut at jeg har tjent relativt lite kontra ansvaret og arbeidsmengden. Jeg har mye vakter som gjør at jeg må jobbe flere timer etter ordinær arbeidstid, og med alle disse tjener jeg ca. like mye som en venn som gjør nesten samme jobb i staten. Likevel jobber vennen nesten uten overtid og tjener det samme - noe jeg synes er veldig urettferdig. Derfor lurer jeg på om noen andre med erfaring kanskje kan bistå litt: Kan jeg forsøke å kreve en større lønnsvekst, eller må jeg si opp og begynne i ny jobb et annet sted? Jeg vil selvfølgelig aldri klare å dekke inn 50.000-100.000 lavere lønn med en typisk vekst i reallønn. Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å bytte, men jeg mister motivasjonen til å gjøre dette arbeidet når jeg finner ut av slikt. Da er det fort at jeg søker meg til annen jobb, eller omså vurderer å hoppe over til det private om jeg ikke er helt uaktuell (har hørt noe om at de private ikke liker søkere fra det offentlige?) Anonymkode: 3dd4d...8c4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #2 Skrevet 3. april 2021 Fagforening er fine saker! De kan si mye om hvordan du er lønnet innad i virksomheten og kan hjelpe deg å fremme lønnskrav. Husk at avlønning kan variere mellom geografiske lokasjoner og virksomheter. En kan ha samme oppgavene i for eksempel statsforvalter og Mattilsynet uten at det blir lønna likt. Det kan noen ganger føles veldig urettferdig, men om en ikke når frem med lønnskrav, må en rett og slett bytte jobb og være flink til å forhandle lønn ved ansettelse i ny stilling. Er dere omfattet av hovedtariffavtalen i Staten? I Staten er det hjemmel i hovedtariffavtalen for å vurdere/justere lønn 6-12 mnd etter oppstart for nyansatte hvis en ser at en skulle gitt en bedre avlønning. En har også mulighet til å kjøre individuelle forhandlinger etter HTA paragraf 2.5.3. Anonymkode: 8d418...032 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #3 Skrevet 3. april 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Hei, Jeg jobber i et statsforetak som praktiserer individuell avlønning. Jeg var relativt "ung og dum" og undersøkte ikke lønn noe særlig når jeg tok jobben, men i ettertid har jeg funnet ut at jeg har tjent relativt lite kontra ansvaret og arbeidsmengden. Jeg har mye vakter som gjør at jeg må jobbe flere timer etter ordinær arbeidstid, og med alle disse tjener jeg ca. like mye som en venn som gjør nesten samme jobb i staten. Likevel jobber vennen nesten uten overtid og tjener det samme - noe jeg synes er veldig urettferdig. Derfor lurer jeg på om noen andre med erfaring kanskje kan bistå litt: Kan jeg forsøke å kreve en større lønnsvekst, eller må jeg si opp og begynne i ny jobb et annet sted? Jeg vil selvfølgelig aldri klare å dekke inn 50.000-100.000 lavere lønn med en typisk vekst i reallønn. Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å bytte, men jeg mister motivasjonen til å gjøre dette arbeidet når jeg finner ut av slikt. Da er det fort at jeg søker meg til annen jobb, eller omså vurderer å hoppe over til det private om jeg ikke er helt uaktuell (har hørt noe om at de private ikke liker søkere fra det offentlige?) Anonymkode: 3dd4d...8c4 Det første du kan gjøre er å be om innsyn i lønna til de andre som gjør samme jobb som deg. Anonymkode: 4060f...aa5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #4 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det første du kan gjøre er å be om innsyn i lønna til de andre som gjør samme jobb som deg. Anonymkode: 4060f...aa5 Et av fordelene med SF er at de slipper å forholde seg til samme regler. Jeg mener å ha fått et blankt nei til å få innsyn i dette. Anonymkode: 3dd4d...8c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå