Gå til innhold

Kunne du ha bodd i Oslo øst?  

100 stemmer

1. 1. Kunne du ha bodd i Oslo øst?

• Nei, det er for mange med innvandrerbakgrunn.
      31
    • Ja, det er billigere og trygt å bo her.
      56
    • Kanskje, kan du bo der inntil jeg får barn.
      13

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg bekymret over at det finnes 30 fordomsfulle folk her på KG. Når folk ikke vil bosette seg på Oslo øst, fordi de er for mange med innvandrerbakgrunn er veldig bekymringsfullt. Jeg selv bor på Oslo øst, om noen lurte på det, og synes det er fint og flott her.

Til de som påpeker at det mangler svaralternativer. Du trenger ikke svare hvis ingen svaralternativene passer. Istedet kan du kommentere i tråden.  

Anonymkode: c7189...c16

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2021 den 12.38):

Takk. Jeg kjøpte bolig i Oslo øst. 

Det er ofte mye klager i både på KG og norske medier at unge har ikke råd til å kjøpe leilighet i Oslo. Det har de, men de vil ikke bo i Oslo øst. Det er akkurat det som er problemet.

Anonymkode: c7189...c16

Jeg er ikke fra Oslo selv, men fra en annen mellomstor by. I min by så finnes det ikke en typisk vestkant eller østkant som i Oslo, men det er helt klart strøk hvor det er flest innvandrere i...

Ikke alt på østkanten er dårlig heller vil jeg tro. Det finnes steder som er like ålreite som om det kunne vært på vestkanten, bare at boligprisene er mye lavere. Det kommer vel sikkert an på det området man befinner seg i... Skjønner at folk ikke er begeistra for å flytte inn i en blokk hvor 9/10 er innvandrere (er norskfødt innvandrer selv, så selv jeg synes det kan være plagsomt).

Vet ikke nok om Oslo til å uttale meg for mye. Men hadde jeg vært en ung person på utkikk etter bolig, hadde jeg tatt det som var decent og med en grei pris, uansett hvilken side av Oslo det er i. 

Anonymkode: 66cf2...3ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg er ikke fra Oslo selv, men fra en annen mellomstor by. I min by så finnes det ikke en typisk vestkant eller østkant som i Oslo, men det er helt klart strøk hvor det er flest innvandrere i...

Ikke alt på østkanten er dårlig heller vil jeg tro. Det finnes steder som er like ålreite som om det kunne vært på vestkanten, bare at boligprisene er mye lavere. Det kommer vel sikkert an på det området man befinner seg i... Skjønner at folk ikke er begeistra for å flytte inn i en blokk hvor 9/10 er innvandrere (er norskfødt innvandrer selv, så selv jeg synes det kan være plagsomt).

Vet ikke nok om Oslo til å uttale meg for mye. Men hadde jeg vært en ung person på utkikk etter bolig, hadde jeg tatt det som var decent og med en grei pris, uansett hvilken side av Oslo det er i. 

Jeg beklager. Du mener sikkert vel, men disse fordommene er etter min oppfatning en del av problemet. 

Østkanten er ikke primært «dårlig», med noen områder som er «mindre dårlige». Dersom hele området var en slum (med noen få unntak), ville vel ikke boligprisene være på det nivået de er? De minste leilighetene med mest ugunstig beliggenhet koster jo ca. 2,5 millioner kroner...

Det finnes få boligblokker i der 9 av 10 er innvandrere. Det gjelder også i Oslo Sør og -Nord (som jeg tror mange av dere refererer til når dere skriver om «Oslo Øst»).

Statistikken viser at deler av Oslo har høyere innvandrerandel enn resten av Norge. Men at det finnes områder der det nesten ikke bor personer med norsk kulturbakgrunn er en myte.

Jeg trives med å bo i et multikulturelt nabolag, og ha naboer som er innvandrere. Men det er ikke bare første- og andregenerasjons innvandrere som bor i dette området. Det er «fake news».

Anonymkode: eadd0...24e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg beklager. Du mener sikkert vel, men disse fordommene er etter min oppfatning en del av problemet. 

Jeg mener alt vell, og du kan ta meg på at det høres fordomsfullt ut. Jeg bor som sagt ikke i Oslo og vet ikke bedre. 

Østkanten er ikke primært «dårlig», med noen områder som er «mindre dårlige». Dersom hele området var en slum (med noen få unntak), ville vel ikke boligprisene være på det nivået de er? De minste leilighetene med mest ugunstig beliggenhet koster jo ca. 2,5 millioner kroner...

Kan si meg enig her.

Det finnes få boligblokker i der 9 av 10 er innvandrere. Det gjelder også i Oslo Sør og -Nord (som jeg tror mange av dere refererer til når dere skriver om «Oslo Øst»).

Selvsagt er det få blokker som har så mange. Men poenget mitt er at like barn leker best. Nordmenn av type Oslo-vest holdninger vil ha det vanskelig med å trives i blokker der flesteparten er innvandrere, nettopp pga. språk- og kulturforskjeller. Da refererer jeg ikke til innvandrere, og ikke norskfødte innvandrere eller innvandrerne som kom veldig tidlig og kan språket og kulturen her godt.

Statistikken viser at deler av Oslo har høyere innvandrerandel enn resten av Norge. Men at det finnes områder der det nesten ikke bor personer med norsk kulturbakgrunn er en myte.

Jeg trives med å bo i et multikulturelt nabolag, og ha naboer som er innvandrere. Men det er ikke bare første- og andregenerasjons innvandrere som bor i dette området. Det er «fake news».

Anonymkode: eadd0...24e

Som innvandrer selv bor jeg i et norsk nabolag, egentlig helt tilfeldig. Vi flytta fra et område med flere innvandrere og generelt "nav-ere" til et mer velstående sted, da det oppstod flere problemer og litt shady greier i nabolaget som vi ikke likte.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som snakker negativt om Lørenskog, hva sier dere til denne? 🙃 Så den på Finn nå 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=214059459

«attraktiv beliggenhet/etablert villastrøk» 

Hvorfor skulle hus/leiligheter i dette området gå ned i pris eller ikke være populære? 

Anonymkode: 79798...c37

• Liker 1
Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for avsporinger og brukerangrep, samt svar til dette.

Vintermorgen, mod

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dere som snakker negativt om Lørenskog, hva sier dere til denne? 🙃 Så den på Finn nå 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=214059459

«attraktiv beliggenhet/etablert villastrøk» 

Hvorfor skulle hus/leiligheter i dette området gå ned i pris eller ikke være populære? 

Anonymkode: 79798...c37

Vet ikke så mye om Rasta, men har vært en del i Nittedal for en del år siden og synes det virket koselig der av en eller annen grunn. Veldig landlig. Likte kollegaene fra stedet. Var så heldig å jobbe der og bo i Oslo så slapp unna rush-trafikken. 

Men prisene der har skutt i været. Likevel er det billigere enn i Oslo. 

Når jeg skriver landlig så vet jeg ikke om de har bygget ut og fortettet hele Nittedal? 

Endret av Jytte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...