Gå til innhold

Hvor mye skal visne stauder klippes ned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plantet en del stauder ifjor sommer og har ikke gjort noe med dem på høsten så alle er helt visne. Hvordan skal jeg klippe dem nå? Skal de klippes helt ned til jordoverflaten eller skal noe mer stå igjen? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å se de an, tar ofte bort det visne sånn generelt, men det finnes unntak, som feks hortensia, den kan se helt død ut til langt ut i mai av og til, men, så plutselig kommer den. Samme med klematis, den ser ofte helt død ut og, men er som regel ikke det. De skal klippes tilbake litt forskjellig, ta en runde på nett og Google de plantene du er i stuss om, så lærer du mer og mer. Eller spør her :jepp:

Skrevet

Hortensia blomstrer også som oftest på fjorårets vekst (det finnes noen unntak), så derfor er det lurt å vente til du ser tydelig hvor skuddene kommer før du tar bort det visne. Samme gjelder feks historiske roser og bær og frukt osv.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på, les om hver enkelt staude ":)

Anonymkode: 79b8a...141

AnonymBruker
Skrevet

Dere svarer jo som om hun spør om busker. Stauder som er visne kan klippes nå. Skyter nye skudd fra rota. Klipp, ikke røsk.

Anonymkode: 70bc2...a1c

Skrevet

Klipp bort det som er vissent. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere svarer jo som om hun spør om busker. Stauder som er visne kan klippes nå. Skyter nye skudd fra rota. Klipp, ikke røsk.

Anonymkode: 70bc2...a1c

Klipp helt ned? 

Noen av staudene har latinske navn jeg ikke klarer å google meg frem til klipping på. 

Men har også bl.a peoner, lavendel, daglilje, kaukasusskabiosa, hosta, Alunrot, og høstfloks

AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (2 minutter siden):

Klipp helt ned? 

Noen av staudene har latinske navn jeg ikke klarer å google meg frem til klipping på. 

Men har også bl.a peoner, lavendel, daglilje, kaukasusskabiosa, hosta, Alunrot, og høstfloks

Daglilje skal iallfall klippes helt ned. Den har jeg og hver vår fjerner jeg alt vissent, dvs alt over jorden. 

Anonymkode: 02d33...ebb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lavendel, som er en liten busk, klipper jeg av det som har vært blomster og beskjærer den litt til. Men om den er fra i fjor, så ville jeg kun ha klippet bort det som har vært blomster på. Peonene pleier jeg å klippe bort det som er dødt over bakken. 

Anonymkode: 2e085...e70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...